کد خبر: ۸۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴
مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس در گفتگو با شیرازه:

ورود دیوان محاسبات به نهادهای عمومی فارس/ سال آینده گزارش دیوان محاسبات از شهرداری شیراز ارائه می شود/ ورود به هلال احمر و جهاد دانشگاهی در دستور قرار دارد

مدیرکل دیوان محاسبات فارس گفت: بعید می‌دانم ورود دیوان محاسبات به نهادهای عمومی موجب کندی کار آنان شود.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس بزرگترین سرمایه هر کشوری را سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم عنوان و اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی برای اجرایی شدن بندها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بحث مشارکت آحاد مردم و لازمه این سرمایه اجتماعی این است که مردم به عملکرد مدیران در مجموعه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی اعتماد بیشتری داشته باشند.

ساسان مبینی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه اعتماد مردم باعث تقویت سرمایه اجتماعی و تقویت سرمایه اجتماعی موجب افزایش مشارکت مردمی می‌شود، گفت: مشارکت مردمی است که بندهای اقتصاد مقاومتی را تحقق می‌بخشد و در همین راستا دستگاه‌های نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور به به دنبال این با افزایش و تقویت حوزه کمی و کیفی نظارت خود باعث شوند که اعتماد مردم به عملکرد دستگاه‌های عمومی و دولتی بیشتر جلب شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی که برای افزایش نظارت‌ها وجود دارد، تصریح کرد: تبصره ماده دو قانون دیوان محاسبات کشور به دیوان محاسبات اجازه می‌دهد که هر دستگاهی که مالیکت عمومی بر آن مترتب باشد را در حیطه رسیدگی خود وارد و بر آن دستگاه نظارت کند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس با بیان اینکه دیوان از سال گذشته موضوع ورود به حسابرسی و نظارت بر عملکرد منابع داخلی نهادهای عمومی را در دستور کار خود قرار داده است، خاطرنشان کرد: در ابتدا ابهاماتی وجود داشت مبنی بر اینکه حسابرسی نهادهای عمومی در صلاحیت دیوان محاسبات است یا نه که طی جلسات و رایزنی‌هایی که انجام شد تا حدود زیادی این ابهامات رفع و کار حسابرسی منابع داخلی شهرداری‌ها در سطح کشور و فارس شروع شده است.

مبینی با اعلام اینکه بنا داریم در سال آینده حسابرسی از شهرداری‌های مراکز شهرستان‌ها را در دستور کار قرار دهیم، گفت: اکنون بیش از صد شهرداری در استان فارس فعالیت دارد که با توجه به کافی نبودن تعداد نیروی انسانی دیوان محاسبات، درحال حاضر شرایط برای ورود به شهرداری‌های شهرهای کوچک فراهم نیست.

وی همکاری‌ و تعامل شهرداری‌ها با دیوان محاسبات را خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: گزارش اولین بررسی‌های دیوان محاسبات از شهرداری شیراز اوایل سال آینده ارائه شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان فارس با بیان اینکه در سال‌های آینده ورود به سایر نهادهای عمومی از جمله هلال احمر و جهاد دانشگاهی را نیز در دستور کار داریم، در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه آیا حسابرسی دیوان محاسبات موجب کندی کار دستگاه‌ها نمی‌شود، گفت: بعید می‌دانم ورود دیوان محاسبات به نهادهای عمومی موجب کندی کار آنان شود و اگر از دستگاه‌های اجرایی سوال و استعلام شود چنین چیزی رد می‌شود و اکنون سوءتفاهمات در این زمینه رفع شده است.

مبینی نوع کار کرد دیوان محاسبات را مبتنی بر پیشگیری قبل از وقوع تخلفات مالی عنوان و تصریح کرد: کارکرد دیوان محاسبات به عنوان یک دستگاه کامل حرفه‌ای، تعامل و همراهی با دستگاه‌های اجرایی در ارائه مشورت برای اجرای بهینه کار است و صرفا در حوزه مباحث مالی ورود می‌کند بنابراین موجب کندی کار دستگاه‌ها نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حسابرسی از همه نهادها به صورت موردی در بحث عملکرد آنان در بخش صنایع دولتی و بودجه عمومی انجام می‌شود، گفت: حسابرسی مستمر و دائمی اثربخشی و بازدارندگی بهتری دارد بنابراین دیوان محاسبات به دنبال حسابرسی مستمر و حضور دائمی در کنار حوزه مالی و مدیران است که عملیات مالی و اجرایی را از نزدیک رصد کند و هرجا نقص و مشکلی باشد بلافاصله مشورت داده و از وقوع تخلفات جلوگیری شود.


سالاد

نظرات بینندگان