کد خبر: ۸۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴

مسئولان بهانه تاخت و تاز نامزدین انتخابات را بِبُرَند!!

فردی قصد ورود به عرصه ی انتخابات داشته باشد و اعلان موجودیت کند با اولین پرسشی که روبرو میگردد این که چقدر پول برای تبلیغات خود آورده است؟!
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کازرون خبر، علی اکبر فرشته حکمت در یادداشتی نوشت: شاید شما هم مثل بنده فکر می کرده اید که سهل ترین، ارزانترین، مؤثرترین، فراگیرترین، مردمی ترین ومشروع ترین ابزار و راهکار تبلیغات انتخاباتی چیست؟ قطعاً در فرآیند هر انتخاباتی، انتخاب شونده می بایست خود را در معرض قضاوت و انتخاب مردم قرار دهد و بالطبع مردم و انتخاب کنندگان هم حق دارند شخصیت فردی و اجتماعی نامزدین را از زوایای مختلف مورد شناسایی و کنکاش قرار داده تا بتوانند به انتخابی اصلح دست یابند. طبق مُفاد قانون و بر مبنای عقل و منطق، کسب رأی مردم با تمسّک به قدرتهای تبلیغاتی (پروپاگاند)، صرف پولهای هنگفت در برپایی میهمانی های پُر طُمطراق و تطمیع رأی دهندگان و  راه اندازی کاروناوال های غیر ُرفی و غی شرعی و ایجاد تقلب و تزویر و دروغ (شانتاژ) و... کاملاً مطرود و مذموم و مردود است.

       

امر تبلیغات انتخاباتی و تأثیر پول و قدرت در کسب آراء و سرنوشت و نتیجه ی انتخابات همیشه و به ویژه در دهه ی اخیر دغدغه ی اصلی مردم و مسئولان نظام ما بوده است به طوری که هم اکنون لایحه و طرحی در خصوص چند و چون تبلیغات انتخاباتی در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار دارد. تجربه ی مناظرات زنده و رو در رو نشستن نامزدان ریاست جمهوری در سه دهه ی انتخابات گذشته و تأثیر مستقیم و روشن آن در سرنوشت انتخابات، مستندترین موردی است که می تواند و می بایست برای سایر انتخابات و مِن جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی هم به کار بسته شود که بهترین راه کار برای بهانه بُری نامزدهای انتخابات محسوب می گردد که به جای صرف پولهای گُنده به روشهای عقلانی و منطقی و شرعی روی آورند. چقدر دردآور و زشت است وقتی در خصوص شاخصها و توانمندیهای نامزدی صحبت به میان می آید بارزترین آن داشتن تمکن و قدرت پول برای انجام تبلیغات گسترده معرفی می شود! و چنانچه فردی قصد ورود به عرصه ی انتخابات داشته باشد و اعلان موجودیت کند با اولین پرسشی که روبرو می گردد این که چقدر پول برای تبلیغات خود آورده است؟! لذا همانند تیمهای ورزشی که برای حیات و فعالیت و برجسته شدن نیازمند حامی پِرو پا قُرص و تأمین کنندهی منابع مالی (اسپانسر) هستند برخی نامزدهای انتخاباتی هم که نتوانسته اند در دوران زندگی و یا از طریق تمکن مالی خانوادگی، پول و پلهای فراهم کنند به کانونهای قدرت و ثروت متوسل می شوند و در این میان بِده و بِستانهای عجیبی صورت گرفته و می گیرد که پناه برخدا!!

 

-درهرصورت چنانچه مسؤولان امر برای انتخابات پیش رو وسالمسازی فضای تبلیغات آن دغدغه ی فرهنگی داشته و در این خصوص قصد اصلاح دارند به پیشنهاد نگارنده ی این سطور بیندیشند و آن را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت صلاحدید اجرایی کنند:

 

-در ایّام قانونی تبلیغات انتخاباتی که تقریباً حدود ده روز می باشد در نقاط و اماکن عمومی مختلف و متعددی با حضور همه ی نامزدان تأیید صلاحیت شده، مناظره و مصاحبه ی جمعی ترتیب داده شود. اگر چه بهترین روش انجام مناظره استفاده از رسانه های تصویری است اما به جهت تکثر نامزدها و نبود رسانه ی محلی الزاماً این امر می بایست به صورت حضوری درمحافل عمومی صورت پذیرد به این شکل که در مکان عمومی مورد نظر نامزدان نمایندگی، پشت میز هلالی در حضور مخاطبان خود قرار گرفته و هرکدام به طور جداگانه در خصوص توانمندیها، سوابق اجرایی و دیدگاههای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و شغلی و علمی و تحصیلی، راهکارهای حل معضلات اجتماعی و شغلی و اقتصادی جامعه با مردم سخن گفته وبا مباحثه و نظریه پردازی به ارائه ی طریق و راه حل های عملیاتی بپردازند، یک مُجری فرهیخته و دانا و خوش ذوق هم که خوشبختانه در شهرمان فراوان هستند مدیریت و هدایت چنین جلسه ای را به عهده می گیرد و در صورت وسعت وقت نامزدها می توانند به پرسشهای شفاهی و یا کتبی حضار پاسخ دهند و یا دیدگاههای یکدیگر را مورد نقد قرار دهند بالطبع اجرای تمامی برنامه ها می بایست با مدیریت و هماهنگی واحدی صورت گیرد. بزرگترین خواص و اثر اجرای برنامه ی تبلیغی جمعی و رو در رو، قضاوت و ارزیابی مردم و مخاطبان از تمام نامزدان انتخابات در زیر یک سقف و به طور همزمان می باشد و لذا مردم حاضر درجلسه با مقایسه کردن ظرفیتهای نامزدها و جمع بندی توانمندیها و ویژگیهای هر یک از نامزدها، خواهند توانست بدون واسطه و خارج از زرق و برقه ای تبلیغاتی دروغین به انتخابی اصلح دست یابند.

 

-اقدام و اجرای برنامه ی فوق الاشاره در ایّام تبلیغات انتخاباتی و طی یک برنامه ی زمان بندی شده ی مدون در اماکن و نقاط پیشنهادی زیر قابل اجرا است:

 

1- حضور در شهر کازرون وتشکیل جلسه ی مناظره در سه نقطه ی مختلف( مثلاً در مسجد الزهرا و مصلای جمعه و حسینیه ی مسجد ملابرات) که اجرای هر جلسه در یکی از شبها صورت می گیرد.

2- حضور در شهرهای خشت، کنارتخته، قائمیه، نودان، کمارج، بالاده که اجرای جلسه ی مناظره در هر کدام از این شهرها در یکی از شبها امکان پذیر است.

3- حضور در جمع ورزشکاران (در یکی از تالارهای ورزشی شهر)، در جمع دانشگاهیان و دانشجویان (در تالار یکی از دانشگاهها)، در جمع هنرمندان و اصحاب رسانه(در تالار مردانی اداره ی ارشاد)، در جمع بازاریان و پیشه وران( در یکی از مساجد جنب بازار)، در جمع فرهنگیان و معلمان (در یکی از تالارهای متعلق به آموزش و پرورش)، در جمع کشاورزان و دامداران وتولیدگران موادغذایی و دامی (در تالار جهاد کشاورزی و یا تعاون روستایی)، در جمع صنعتگران و کارگران (در یکی از تالارهای شهرک صنعتی و یا اداره ی کار)، در جمع فعالان و علاقه مندان محیط زیست و میراث باستانی، در جمع پزشکان و پیراپزشکان، و در جمع طلاب و روحانیون (در تالار حوزه ی علمیه صالحیه) و... برنامه ی این مناظرات با تدوین جدول زمان بندی شده در ساعات مختلف طول روز قابلیت اجرایی دارد.

 

مسؤولان سیاسی و فرهنگی و تبلیغی شهرستان و مدیران شهری می توانند با صرف کمترین هزینه ی مالی و امنیتی (و با کمک مالی خود نامزدان) برنامه ی فوق را اجرایی کند و به این صورت نامزدهایی که با تمکن مالی بالا و یا با اتّکا و چسبیدن به کانونهای قدرت و ثروت و مُکنت و سوء استفاده از قدرت های محلی و نژادی و قومیتها در فضاهای عمومی جولان می دهند و یا در فضاهای محدود و کوچک و بسته و محصور به بیان حرفهای تکراری و فاقد سند و ابراز مواضع یک طرفه می پردازند و با ریخت و پاشهای فراوان، فرهنگ اسراف را ترویج می نمایند، بهانه و زمینه ی چنین تاخت و تازهایی از آنان گرفته میشود و لذا نیاز نیست مُنتظر تصویب لایحه و طرح دولت و مجلس بنشینید چرا که با حداقل هزینه و با کمک خود نامزدان و مردم می توان زمینهی رقابتی سالم و عادلانه را فراهم کنید.

 یا علی مدد

علی اکبر فرشته حکمت

نظرات بینندگان