کد خبر: ۸۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵
یک فعال حوزه میزاث فرهنگی عنوان کرد:

برگزاری دو ماراتن در تخت جمشید به معنای پذیرش یک توهم یونانی است/ مسئولان نسبت به برگزاری ماراتن در تخت جمشید سکوت نکنند

یک فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: برگزاری دو ماراتن در تخت جمشید پذیرفتن یک دروغ بزرگ تاریخی به ضرر تاریخ پر شکوه ایران و مردم آن است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مرودشت نا،  مهدی هنرمند فعال و پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری مسابقه دو ماراتن تحت عنوان دو ماراتن پارس در تخت جمشید گفت: برخی بدون اطلاع از مفهوم واژه مارتن و تصور ورزشی بودن این کلمه، اقدام به برگزاری مسابقه دو ماراتن در تخت جمشید نمودند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ و میراث فرهنگی تصریح کرد: دو ماراتن در اصل بعد از جنگی که بین ایرانیان و یونانیها شکل گرفت و با توجه به عقب نشینی استراتژیک سپاه ایران اینگونه بر سپاه یونان مشتبه شده بود که  توانسته اند پیش قراولان سپاه ایران را شکست دهد. در حالی که هنوز سپاه اصلی ایران وارد جنگ نشده بود و همین تصور اشتباه پیروزی بر ایران به حدی برای یونانی های باستان خوشحال کننده بود که سربازی برای رساندن خبر پیروزی سپاه یونان در دشتی به نام دشت ماراتن 42 کیلومتر دوید تا این خبر پیروزی را برساند و به محض رساندن این خبر این سرباز درگذشت که پس از آن در یونان به احترام این سرباز،  ورزش دو با مسافت های طولانی را به دو "ماراتن" نامگذاری کردند و این داستان در منابع تاریخی ذکر شده است.

هنرمند با انتقاد از پذیرش بدون تحقیق نقاط کور فرهنگی و تاریخی افزود : در سال 1387 در جریان سفر مقام معظم رهبری به استان فارس و شهرستان کازرون ایشان با اشاره به اسارت  والرین امپراطور  روم در مقابل شاه ایران به مردم فارس توصیه کردند که شما اینها را مطرح کنید.

این فعال حوزه تاریخ ایران باستان ادامه داد: پذیرش دو ((ماراتن))  آن هم در تخت جمشید مهد تمدن ایران باستان و تمدن پارس به منزله پذیرش موضوعی است که بر اساس آن دنیای غرب به خاطر توهم شکست بخشی از سپاه ایران برپا داشته است بنابراین با صراحت تمام از مسیولین و مقامات استان می خواهم که جلو آن را بگیرند.

نویسنده :
رضا مردانه
نظرات بینندگان