کد خبر: ۹۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۹ تير ۱۳۹۵

وقف جمعی موجب ترویج روحیه انفاق در جامعه می‌شود

رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به احداث بیمارستان تخصصی سرطان جنوب كشور از طریق وقف جمعی، این نوع وقف را موجب ترویج روحیه انفاق در جامعه دانست.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه وقف به‌عنوان یك سنت حسنه مورد عنایت و تأیید دین مبین اسلام بوده است به طوری كه تبدیل به یك سنت الهی شده است، گفت: وقف، حبس عین و به كارگیری منفعت است.
وی با تصریح اینكه این سنت حسنه باعث می‌شود كه افراد بخشی از اموال خود را برای خودشان ذخیره كنند، افزود: شرایطی كه وقف دارد موجب می‌شود كه اصل مال به‌جد مورد محافظت قرار گیرد و عین مال می‌ماند.
رصاف با یادآوری اینكه وقف در سنت و سیره انبیا و ائمه اطهار(ع) بوده است، گفت: در روایت‌ها داریم كه حضرت علی(ع) باغ‌ها و چاه‌های زیادی را وقف می‌كردند و این مسئله به‌عنوان یك سیره و روش زندگی برای آن حضرت بود.
سخنگوی جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با بیان اینكه آثار وقف بسیار گرانبهاست، گفت: در گذشته كه تعداد موقوفات بسیار زیاد بود، موجب ترویج دین و فرهنگ اهل بیت(ع) و شیعی شد كه این خود ابتكار عملی در دین اسلام برای تقویت ارزش‌های اسلامی است.
لزوم توجه به نیازهای روز جامعه جهت انجام وقف‌های جدید
وی خواستار توجه به نیازهای روز جامعه برای انجام وقف‌های جدید شد و افزود: نیك‌اندیشانی كه می‌خواهند اموال خود را به وسیله وقف ماندگار كنند، خوب است كه وقف‌های خود را بر اساس نیازهای روز انجام دهند.
رصاف همچنین بر لزوم ترویج وقف‌های قرآنی در جامعه جهت ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) تأكید كرد و گفت: واقفان و نیك‌اندیشان باید به قرآن به‌عنوان ثقل اكبر توجه ویژه‌ای داشته باشند و موقوفات خود را در راه ترویج قرآن قرار دهند تا نسل جوان ما بتوانند با این كتاب جاویدان كه در موقوفات كمتر توجهی به آن شده است، آشنا كنند.
رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اینكه اكثر نیات اكثر موقوفات این استان تكریم و تعظیم شعائر اهل بیت(ع) و برپایی سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) است، گفت: قرآن و اهل بیت(ع) به‌عنوان دو بال در فرهنگ شیعه هستند كه باید به هر دو آن توجه داشت.
وقف در خدمت قرآن بسیار اثرگذار است
وی اظهار كرد: افراد زیادی هستند كه دم از امام زمان(عج) می‌زنند اما باید تكلیف خود را با قرآن روشن كنند كه با این كتاب آسمانی چه كرده‌اند و چه خدمتی به آن انجام داده‌اند بنابراین باید به قرآن توجه خاص شود و وقف می‌تواند در خدمت قرآن بسیار اثرگذار باشد.
رصاف در بخش دیگری از سخنان خود به ترویج وقف جمعی جهت احداث بزرگترین بیمارستان تخصصی سرطان جنوب كشور در شیراز اشاره كرد و گفت: وقف جمعی یك ابتكار عملی خوبی است كه برای احداث این بیمارستان انجام شده است تا افرادی كه توانایی وقف یك بیمارستان را ندارند، بتوانند در این امر خیر مشاركت داشته باشند و موجب ترویج روحیه انفاق در جامعه می‌شود لذا لازم است كه ما این كار خیر را گسترش دهیم و فراگیر كنیم.
دبیر جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تأكید بر لزوم همراهی رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف جمعی عنوان كرد: رسانه‌ها و افراد مؤثر همكاری‌های لازم را برای تبلیغ و تشویق مردم جهت مشاركت در وقف جمعی داشته باشند تا بتوان چنین كار بزرگی (احداث بیمارستان تخصصی سرطان) را انجام داد.
نظرات بینندگان