کد خبر: ۹۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

تعمیرات،موزه تخت جمشید را تعطیل کرد

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: موزه این مجموعه به دلیل تعمیرات از سه شنبه 26 مرداد تا جمعه 29 مرداد 95 تعطیل است.
به گزارش شیرازه، مسعود رضایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: این تعطیلی به دلیل انجام کارهای تعمیرات، سم زدایی و تقویت سیستم های حفاظتی صورت گرفته که از شنبه 30 مرداد 95 این موزه دوباره فعال و میزبان گردشگران این مجموعه جهانی خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر 165 شیء مربوط به این مجموعه جهانی شامل مهره ها، لوح ها، کتیبه های گلی و ... در موزه تخت جمشید به نمایش درآمده است.
رضایی منفرد اظهارداشت: بیش از چندین هزار شیء تاریخی با قابلیت نمایش در موزه، در مخزن مجموعه جهانی تخت جمشید وجود دارد که این آثار و اشیای تاریخی با اجرای طرح ساماندهی و توسعه موزه این مجموعه در سالهای آینده در معرض دید همگان قرار می گیرد.
او ادامه داد: فاز نخست موزه مجموعه جهانی تخت جمشید سال 93 با بیش از 40 شیء موزه ای شاخص و فاز 2آن شامل سالن تاریخ معاصر و نمایشگاه در سال گذشته افتتاح شده است که در صورت تامین اعتبار فاز جدید این موزه شامل سالن انتقال اشیاء به مخزن جدید امسال آماده می شود و به بهره برداری می رسد.
ساختمان موزه تخت جمشید قدیمی ترین بنای بازسازی شده ایران است که به موزه اختصاص یافته است.
بنا براعلام معاونت میراث فرهنگی، این بنا یکی از مجموعه کاخ های تخت جمشید است که حدود 2هزار و 500سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. قسمت هایی از این بنا که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده است شامل یک ایوان، 2 گالری و یک تالار است.
پیکره شکسته سنگی دو گاو، مجسمه نیمه تمام سگی نشسته ( مکشوفه در سال 1332 )، پنجه عقاب، ته ستون، شال زیر ستون با کتیبه ای در سه خط، سه ستون هخامنشی، سرستون گاو، مجسمه سنگی کوچک نیم تمام، خمره های بزرگ سفالی، گل نبشته ها که اسناد خزانه تخت جمشید به شمار می روند، خنجر ، شمشیر ، سرنیزه ، پیکان ، قرقره بالابر فلزی، قسمتی از پرده های سوخته تخت جمشید، گل میخ طلا، کُرنا یا شیپور، مِجمر یا آتشدان فلزی، خشت لاجوردی، زینت آلات طلا و نقره و ... از آثاری که در این موزه نگهداری می شود.
یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان جهانی علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.
سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد در ایران حکومت کردند.
مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان