کد خبر: ۹۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
باز هم مشکلی دیگر برای کشاورزان؛

وقتی فلفل دلمه‌ای کام کشاورزان کواری را تند کرد

قیمت خرید فلفل دلمه‌ای از کشاورزان کیلویی 250 تومان است و این بدان معناست که حتی مخارج کاشت، داشت و برداشت محصول نیز تأمین نمی شود.

به گزارش شیرازه  مقدار کشت فلفل دلمه‌ای در سال زراعی جاری در شهرستان کوار سطحی در حدود 200 هکتار بوده که در مقایسه با سال گذشته رشدی 3 برابری داشته است.

کشت فلفل دلمه‌ای از نظر میزان مصرف آب در زمره گیاهان پرمصرف قرار دارد و اگر بگوییم میزان مصرف آب آن کمتر از برنج نیست، اغراق نکرده ایم زیرا آبیاری آن در تابستان به صورت یک روز درمیان انجام می گیرد و طول دوره رشد آن تقریبا 8 ماه به طول می انجامد.

برداشت 2 تن فلفل دلمه‌ای هزینه ای در حدود حداقل 620 هزار تومان (شامل 120 هزار تومان کارتن، 280 هزار تومان کارگر، 120 هزار تومان کرایه ماشین و 100 هزار تومان هزینه های متفرقه) دارد و اگر هزینه های کاشت، آبیاری، سم‌پاشی، کوددهی و ... را هم محاسبه کنیم، حداقل قیمت خرید این محصول از کشاورز باید 1000 تومان باشد و این در حالی است که قیمت خرید فلفل از کشاورزان کیلویی 250 تومان است و این بدان معناست که حتی مخارج کاشت، داشت و برداشت محصول نیز تأمین نمی شود.

از جمله دلایل مهم و اساسی عدم صادرات فلفل دلمه‌ای به کشورهایی از جمله عراق به عنوان مهمترین مقصد صادراتی این محصول، مالیات گمرکی زیاد آن برای صادرکنندگان است، امری که باعث شده قیمت محصولاتی از جمله فلفل، گوجه فرنگی و بادمجان با افتی چشمگیر و قیمتی بسیار پایین عرضه شود و صادرکنندگان نیز میل و رغبت چندانی برای صادرات به لحاظ هزینه بالا نداشته باشند و این موضوع بازار این محصولات را شدیداً تحت الشعاع قرار داده است و البته نقش دلالان داخلی نیز تا حدودی سبب کاهش قیمت فلفل گردیده است.

از دیگر دلایل قیمت پایین فلفل دلمه‌ای می توان به افزایش بی‌رویه سطح زیر کشت فلفل اشاره کرد که نسبت به سال گذشته 3 برابر شده است و بازار داخلی ظرفیت و کشش این مقدار فلفل را ندارد.

با همه‌ی این تفاسیر باید گفت؛ برنامه ریزی دقیق، مدوّن و بلند مدت نوع و سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی، بزرگترین حلقه مفقوده بخش کشاورزی است.

گزارش از مجید حیدری مدیرعامل تعاونی باغداران کوار

منبع:  بهارکوار

نظرات بینندگان