کد خبر: ۹۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵
کارشناس مسائل مذهبی در مرودشت :

به اسم اهل بیت رقص و شو برگزار می کنند

کارشناس مسائل مذهبی در مرودشت گفت : اخیرا شاهد هستیم که در بعضی موارد، به جای این که ترویج فرهنگ اهل بیت باشد یک شوی رقص و پایکوبی مختلط است و بعضی از آهنگ ها و موسیقی هایی که اجرا میشود اصلا سنخیتی با مجالس اهل بیت ندارد.

به گزارش شیرازه  حجت الاسلام  محسن زارعی کارشناس مسائل مذهبی در خصوص ولنگاری فرهنگی بیان داشت: در شانزدهم خرداد سال جاری رهبر معظم انقلاب در بحث فرهنگ جامعه، واژه ای را به کار بردند که نشان دهنده میزان نگرانی ایشان از وضع فرهنگی جامع بود، به راستی واژه ولنگاری فرهنگی، به صورت کامل، بیان کننده اوضاع نابسامان فرهنگی جامعه است و بر کسی  پوشیده نیست که در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی، کم کاری شده است و وضع فرهنگی حاکم بر جامعه، از آرمان های انقلاب فاصله گرفته است.

حجت الاسلام زارعی اظهار داشت: با یک نگاه ساده به آمار طلاق، اعتیاد، بدحجابی، فساد و فحشا، میتوان به عمق ماجرا پی برد و شاید کم تر کسی باشد که ذره ای دلسوز باشد و از این وضع احساس خطر نکند.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) مرودشت افزود: طبیعتا از این کلمه معناهای متفاوتی برداشت میشود و هرکس با توجه به سلایق خود، برداشت و تفسیر خاصی از آن دارد اما شاید بتوان گفت نزدیک ترین و ساده ترین معنایی که از این کلمه به ذهن متبادر میشود این است که ولنگاری فرهنگی یعنی این که کسی در جامعه خود را مسئول امر فرهنگ نداند و هرکس منتظر باشد تا دیگری آن را به انجام برساند.

وی تصریح کرد: واضح است که اگر این دید بر جامعه حاکم باشد، اوضاع فرهنگ روز به روز وخیم تر میشود و درمان آن مشکل تر یعنی همین چیزی که در حال حاضر  در جامعه شاهد آن هستیم، در عین این که کسی خود را مسئول نمیداند ولی همگان مدعی اند که دغدغه مندند.

وی اظهار داشت: البته واضح است که برای برخورد با ولنگاری فرهنگی نیاز به یک تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان است ولی این نمیتواند دلیل باشد که بخواهیم با این توجیه نسبت به اوضاع بی تفاوت باشیم و حتی بنده معتقدم که در شهرهایی کوچک، راحت تر میشود با این معضلات برخورد کرد.

وی در خصوص ولنگاری فرهنگی در شهرستان بیان داشت: در شهر ما نیز علی رغم اینکه افرادی هستند که واقعا دلسوز فرهنگی هستند و گاهی اقداماتی هم میکنند ولی باید پذیرفت که در بعضی از موارد شاهد ولنگاری فرهنگی هستیم که این قابل کتمان نیست.

وی اذعان داشت: اولین و ساده ترین کاری که میتوان برای برخورد با ولنگاری فرهنگی انجام داد، تلاش برای رسیدن به یک معنای واحد از کار فرهنگی و واژه فرهنگ است.

وی افزود: حقیقتا من گاهی احساس میکنم که تعریف مشترکی از واژه فرهنگ با بعضی از متولیان فرهنگ ندارم یعنی بعضی از اقدامات و برنامه هایی که به اسم کار فرهنگی انجام میشود را نه تنها کار فرهنگی نمیدانم بلکه گاهی احساس میکنم که ضرر و ضربه ای که دارد، بیشتر از سود و فوائد آن است البته نیت دوستان را رد نمیکنم و معتقدم که قصد آن ها کمک به فرهنگ شهر و جامعه است و این اختلاف نظر را ناشی از اختلاف در معنای فرهنگ میدانم به طور مثال اخیرا شاهد بودم که بعضی از مسئولان شهری ادعا میکردند که با آسفالت کردن کوچه و خیابان های شهر به فرهنگ شهر کمک میکنیم.

وی افزود: من به شخصه با این دیدگاه و با این نگاه مخالفم و معتقد هستم که در هرکار باید به خروجی کار نگاه کرد نه به وسعت کار انجام شده و آسفالت کردن کوچه و خیابان هیچ تاثیر مستقیمی بر فرهنگ شهر ندارد، یعنی باید دید آیا این کار آمار طلاق و اعتیاد و بد حجابی و فساد و فحشا را کاهش میدهد یا نه؟ آیا باعث محکم شدن اعتقادات مردم شده است یا نه؟ البته منکر تاثیر غیر مستقیم این کار بر روی فرهنگ نیستم اما این قبیل کارها از مقوله مبلمان شهری است نه اقدام فرهنگی.

وی اظهار داشت: اقدام فرهنگی اقدامی است که آمارهای مذکور را کاهش بدهد و کاش مسئولان مربوطه اندکی به فرهنگسراهای خانواده اهمیت میدادند، آنگاه تاثیر آن را میدیدند و یا در مسئله برگزاری مراسم های جشن به اسم اهل بیت در بوستان های سطح شهر، علی رغم اینکه نفس کار را قبول دارم ولی با نحوه برگزاری آن ها مخالفم و معتقدم که چون نظارت دقیقی بر آن نیست، آسیب های ناشی از آن جبران ناپذیر است.

وی افزود: اخیرا شاهد هستیم که در بعضی موارد، به جای این که ترویج فرهنگ اهل بیت باشد یک شوی رقص و پایکوبی مختلط است و بعضی از آهنگ ها و موسیقی هایی که اجرا میشود اصلا سنخیتی با مجالس اهل بیت ندارد. در نحوه برگزاری این دسته از برنامه ها باید تجدید نظر جدی صورت بگیرد، ما بارها در این زمینه اعتراض کرده ایم ولی به علت همان اختلاف دیدگاه درمورد واژه فرهنگ به نتیجه ای نرسیده ایم؛ مجددا عرض میکنم که نیت خیر این دسته از عزیزان را انکار نمیکنم ولی نحوه برگزاری را از مصادیق ولنگاری فرهنگی میدانم و موارد دیگری مانند برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی، دوچرخه سواری خانوادگی که بارها شاهد هنجارهایی در آن ها بوده ایم.

زارعی بیان داشت: مهم ترین اقدامی که معتقدم برای درمان ولنگاری فرهنگی میتوان انجام داد بهره گیری از نخبگان و فعالان و دلسوزان فرهنگی شهر، و تلاش برای رسیدن به معنای واحد از فرهنگ و کار فرهنگی است.

وی افزود: میتوان با نظارت دقیق تر بر بعضی از آموزشگاه های موسیقی، جلوی خیلی از انحرافات را گرفت و در پایان بازهم اذعان میکنم که منکر نیت خیر بعضی از دوستان نیستم و معتقدم که با همفکری و تلاش مستمر میتوان بر ولنگاری فرهنگی موجود فائق آمد.

منبع:  مرودشت نا

برچسب ها: ولنگاری ، فرهنگ ، مرودشت
نظرات بینندگان