کد خبر: ۹۷۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
یک شهروند کازرونی؛

سخنی با فرماندار شهرستان کازرون

یک شهروند کازرونی خطاب به فرماندار کازرون گفت: جناب آقای علوی، فرماندار شهرستان کازرون آیا می­‌دانید در چه شهرستانی سکان­ عالی­‌ترین مقام سیاسی و اجرایی را برعهده گرفته­‌اید؟

به گزارش شیرازه به نقل از سرویس سیاسی کازرون خبر- پست‌­ها و مقامات اداری در گذر زمان دست به دست شده و از فردی به فرد دیگر منتقل می­‌شود، دارندگان این پُست­‌ها امانت‌دارانی هستند که خود را در دوران مسؤولیت به محک آزمایش گذاشته و در انظار عمومی مورد قضاوت قرار می­‌گیرند.

این­جانب به عنوان یکی از شهروندان کازرونی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، فرمانداران زیادی را بر مسند فرمانداری این شهرستان دیده­‌ام و شاهد عملکرد هر یک از آنان بوده­‌ام، براساس وظیفه­‌ی هر شهروند وظیفه­‌شناس نکاتی به عنوان تذکر و یادآوری به فرماندار جدید عرضه می­‌دارم، امید که مورد مدّاقه قرار گیرد.

جناب آقای علوی آیا می­‌دانید در چه شهرستانی سکان­داری عالی­‌ترین مقام سیاسی یعنی فرمانداری را برعهده گرفته­‌اید؟ هم اینک قطره­‌ای از دریای بیکران پیشنیه‌ی درخشان­‌و داشته­‌های­‌ شهرستان را بیان می­‌کنم:

1-کازرون شهری است که ریشه در تاریخ کهن داشته و مخصوصاً از دوره­‌ی امپراطوری ساسانی و به ویژه از زمان دومین پادشاه این سلسله  یعنی شاپور اول که بیشاپور به عنوان پایتخت انتخاب می­‌شود عظمت و شکوه می­‌یابد.

همان بیشاپوری که امپراطور قدر قدرت روم یعنی والرین پس از شکست از شاپور به عنوان اسیر در آن­جا نگه­داری شده و نقوش برجسته­‌ی آن بر پیکر کوه هم اینک گویای این واقعیت است.

2-بیشاپور در آن روزگار از نظر سوق­‌الجیشی بر سر جاده­‌ی­‌ شاهی­‌ قرارداشته­‌ و امروزه­ آثار باستانی­ آن­‌ دارای­ اهمیت­ است‌ به­ گونه­‌ای­ که­ می­تواند یکی­ از قطب­‌های­‌ گردشگری­ استان باشد.

3-کازرون زادگاه سرور آفرین سلمان فارسی صحابه­‌ی معروف پیامبر اسلام(ص) بوده که ایشان درباره­‌اش فرمودند:  «سلمان منا اهل­ البیت».

4-مردم کازرون افتخار می­‌کنند که ده‌­ها ­سال مؤذن مسجدالنبی در مدینه منوره از اهالی کازرون بوده­‌اند.

5- این شهرستان در طول تاریخ درخشان خود زادگاه و محل رشد و نمو علما، ادبا، شعرا، حکما، نویسندگان، نام­‌آوران عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و رزمندگان دلاوری بوده که هر کدامشان هم­چون ستاره­‌ای در آسمان آن درخشیده­‌اند و نامشان جاودانه است. که اسامی برخی از آنان عبارت است از: شیخ ابوالسحق کازرونی، شیخ امین­‌الدین محمد بن شیخ زین­‌الدین علی، اوحدین عبدالله بن ضیاءالدین مسعود بلیانی کازرونی، شیخ زین­‌الدین علی بن ضیاءالدین مسعود بلیانی کازرونی، ملا محمد جعفر خشتی، شیخ محمد بن نجم­‌الدین محمود کازرونی، شیخ شیلی بن جلال­‌الدین محمد کازرونی، عبدالسلام­‌ بن محمد کازرونی، میرزا صالح کازرونی، ابوالبرکات تاج­الدین محمد کازرونی، علامه ابوالفضل خطیب کازرونی، علامه جلال­‌الدین محمد بن سعدالدین اسعد دوانی کازرونی، ابوالولید احمد بن مسدد کازرونی، ابوالعباس احمد بن منصور کازرونی، حاج سید علی حکیم کازرونی(رحمت)، شیخ زکی­‌الدین کازرونی، صدرالسلام کازرونی، میرزا محمد حسین شیخ­‌الحکماء کازرونی، ملا علی کازرونی، شیخ عبداله بحرانی کازرونی، شیخ­‌الأدبا میرزا لطف­‌اله مؤیدی کازرونی(ناظم)، سید محمد اقبال کازرونی، سید اسداله واعظ کازرونی(واله)، بهجت­‌العلماء، گلبن کازرونی، چهره نگار کازرونی، علی دوانی، نصراله مردانی، محمد مهدی مظلوم­‌زاده، محسن پزشکیان و...

6-نقش بی­‌بدیل این شهرستان در تاریخ معاصر ایران مثال زدنی است. آن هنگام که در جریان نهضت جنوب و اشغال جنوب ایران توسط انگلیس استعمارگر احرار کازرونی به فرماندهی ناصر دیوان و با همراهی عشایر غیور این خطه­‌ی قهرمان خیز، نبردهای جانانه­‌ای با نیروهای متجاوز تدارک دیدند و چندین بار در برابر آنان پیروز شدند.

7-حضور فعال و مؤثر مردم کازرون در جریان ملی شدن صنعت نفت به رهبری آیت­‌الله کاشانی و دکتر مصدق.

8-کازرونی­‌های با غیرت از ابتدای نهضت امام خمینی(ره) در سال­‌های 1341 و 1342 گوش به فرمان ایشان در برابر رژیم ستم­‌شاهی قد عَلم کردند.

9- با فراگیر شدن نهضت امام و تبدیل آن به انقلاب اسلامی در سال­‌های 1356 و 1357 مردم این دیار به رهبر کبیر انقلاب لبیک گفته و نقش آفرین میدان مبارزه ضد رژیم شاهنشاهی شدند به گونه­‌ای که از طرف رژیم در کازرون حکومت نظامی برقرار شد و این شهر در شمار یازده­‌ شهر حکومت­ نظامی­ قرار گرفت.

10- حضور مؤثر مردم کازرون در دوران هشت ساله دفاع مقدس، رزمندگان دلاور این شهرستان در جبهه­‌های نبرد حق علیه باطل یلان خط شکنی بودند که در راه دفاع از اسلام و میهن سر از پا نمی­‌شناختند و تقدیم 1100 شهید گلگون کفن و تعداد زیادی جانباز سرفراز -آزاده و ایثارگران جان بر کف مؤید این مدعاست. و هم اینک نیز حضور رزمندگان دلاور کازرونی در دفاع از حرم اهل بیت(س) و تقدیم شهدای والامقام مدافعان حرم بر رسالت همیشگی مردم با بصیرت و ولایت­مدار این دیار حکایت دارد.

11- شهرستان کازرون دارای نیروی انسانی مستعد و کارآمد بسیاری است که اغلب آنان در شهرها و استان­‌های دیگر مسؤولیت­‌های حساس اجرایی و فرهنگی برعهده دارند و در سطح مدیریت کلان قرار گرفته­‌اند که برای توسعه و پیشرفت همه جانبه شهرستان می­‌توانند مورد مشورت قرار گیرند.

12- شهرداری یا بلدیه کازرون سه سال قبل از شهرداری شیراز تأسیس شده و این مسأله حاکی از اهتمام مردم و علاقه آنان به شهر و شهرداری و مبلمان شهری است.

13- وجود دانشگاه­­‌ها و مراکز آموزش عالی و حوزه­‌های علمیه در کازرون با تعداد قابل توجه دانشجو، پتانسیل خوبی برای توسعه­‌ی شهرستان ایجاد نموده است. جوانان پر شور، تحصیل­‌ کرده، انقلابی و آماده به کار در این دیار فراوانند، اما متأسفانه درصد بالای بیکاری به خصوص در بین جوانان تحصیل­‌ کرده از میانگین درصد بیکاری در سطح کشور بالاتر است و این مسأله می­‌طلبد که فکری اساسی برای اشتغال آنان بشود.

14-از نظر آب و هوا، جغرافیا و طبیعت، کازرون از نادر شهرستان­‌های ایران است که به صورت  هم­زمان چهار فصل در آن دیده می­‌شود و عنوان ایران کوچک را می­‌توان به آن اطلاق کرد. و به تبع آن محصولات کشاورزی متنوع در این دیار چشم­ نواز شده، خرما در کنار زیتون- مرکبات در کنار میوه­‌های سردسیری نظیر گردو و آلو و صیفی­ جات مختلف به حد وفور که به استان­‌های هم­جوار صادر می­‌شود و ...

به هر حال این موارد چهارده­‌گانه  تنها گوشه­‌ای از داشته­‌ها و استعدادهای شهرستان کازرون بوده و گویای این مطلب است که شهرستان دارای مردمانی دین­دار- با خرد و فهمیده هستند و جا دارد خدمات قابلی به آنان ارائه گردد.

امید است عملکرد نماینده­‌ی عالی دولت در این دیار به گونه­‌ای باشد که در پایان مدت مسؤولیتش کارنامه­‌ی­‌ قابل قبول از خود برجای گذارد. به امید همت بلند و اقدامات کارساز در گستره­‌ی شهرستان و تلاش در جهت توسعه­‌ی همه جانبه­‌ی شما، هر چند که به محدودیت­‌های گوناگون هم واقف هستیم.

یادداشت: محسن توحیدیان

نظرات بینندگان