کد خبر: ۹۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نی ریز خبرداد:

اطعام عزاداران حسینی ، سنتی حسنه برای حفظ هویت

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نی ریز از اطعام دو هزار و 500 نفر از عزاداران حسینی همزمان با اجرای طرح سوگواره بصیرت عاشورایی در دهه اول محرم الحرام خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از نبض نی ریز؛ در اطعام ماه محرم فقیر و غنی شرکت می‌کنند و درواقع مردم نه برای یک وعده غذایی، بلکه از باب تبرک از آن طعام تناول می‌کنند و بهترین اطعام آن است که با اخلاص بیشتر همراه باشد.

هر کس به اندازه وسع خود، هر چه دارد در طبق اخلاص بگذارد و از این رو دادن اطعام و نذری در دهه نخست محرم و نیز ماه صفر در شهرستان نی ریز یکی از شیوه‌های شیعیان برای حفظ هویتشان است و بهتر است از این سنت برای کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه استفاده شود.

ادای نذر ، نوعی اعلام و ترویج هویت است، بسیاری از نذر دادن ها به شکل علنی و با حضور یا در فرآیند فعالیتی جمعی اتفاق می افتد. این فعالیت دسته جمعی حاکی از آن است که فرد یا افراد نذر کننده به یک نظام اعتقادی تعلق قلبی عمیقی دارند، چرا که داوطلبانه و با ازخودگذشتگی چیزی را به شکرانه، هبه می کنند.

ادای نذر ، موجب اجتماعی شدن و درونی کردن ارزش ها و اعتقادات دینی می شود. ادا کردن و تدارک جمعی نذری باعث می شود که فضای خاصی بر گروهی که به آن مشغول شده اند حاکم شود. این فضا از طریق مراسم مختلف از جمله عبادات ، تقدس می یابد و به نوبه خود سبب ساز تقویت باور های جمعی مشارکت کنندگان می شود.

توزیع غذا ، یکی از ملزومات برگزاری شایسته آیین های دینی است. مثلا، نذرهایی که در ماه محرم ادا می شود در عین حال تامین کننده غذای عزاداران نیز است.

حجت الاسلام رحمانی زاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نی ریز گفت: تا پایان دهه اول محرم بیش از 5 هزار نفر از عزاداران حسینی از محل موقوفات شاخص این شهرستان اطعام می شوند .


حجت الاسلام رحمانی زاده افزود: 16 موقوفه شاخص این شهرستان شامل موقوفه حضرت سیدالشهداء، حاج ملا ابراهیم بن نیریزی، سید اسماعیل، پلنگان، حاج ابراهیمی، حاج محمود و اکبر حق شناس، مشهدی اصغر، شیخ حسن، آهنگری و میرزا عبدالوهاب و مریم نریمان است.


وی گفت: در این ده شب، از محل این موقوفات ،عزاداران میهمان سفره اباعبدالله الحسین(ع) می شوند.


برچسب ها: نی ریز ، اطعام ، محرم
نظرات بینندگان