کد خبر: ۹۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۵
با حضور کارشناس فضای مجازی؛

فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی در لارستان بررسی شد

همایش فضای مجازی و تأثیر آن بر خانواده با حضور دکتر مؤمن‌نسب فعال و کارشناس فضای مجازی در تالار وحدت لارستان برگزار شد.

به گزارش شیرازه  به نقل از لادستان همایش فضای مجازی و تأثیر آن بر خانواده با حضور دکتر روح‌الله مؤمن‌نسب کارشناس فضای مجازی و آحاد مختلف مردم و به همت سپاه ناحیه لارستان شامگاه دوشنبه 26 مهرماه در تالار وحدت شهرستان برگزار شد.


مؤمن‌نسب کارشناس فضای مجازی در این همایش به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی پرداخت. وی در ابتدا با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور اول دنیا است که صاحب اینترنت شده است، گفت: توسعه اینترنت در کشور ما بسیار سریع اتفاق ‌افتاد ولی در حوزه پیشرفت فناوری اطلاعات جزء کشورهای عقب‌افتاده محسوب می‌شویم.

این کارشناس فضای مجازی افزود: در زمان‌های گذشته هر کسی اینترنت در خانه داشت از آن برای کارهای علمی و تحقیقاتی استفاده می‌کرد ولی در حال حاضر در اکثر خانه‌ها برای تفریح و ارتباطات استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی چندبرابر فضای حقیقی بزرگ شده است، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، 2800 موضوع در فضای مجازی است که هنوز درباره آنها در ایران صحبت نشده است.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: جامعه آرام‌آرام به سمتی می‌رود که حتی میز و صندلی هم باید اینترنت داشته باشند؛ یعنی به‌سمت اینترنت اشیاء می‌رویم.

مؤمن‌نسب ادامه داد: هرچه‌قدر تحریم‌ها افزایش پیدا کرد، سرعت اینترنت هم زیادتر شد که این جزء عجایب عصر ما است.

وی اذعان کرد: سال 88، دو میلیون کاربر اینترنتی داشتیم و در حال حاضر 62 میلیون کاربر داریم. و همین‌طور هم توسعه پیدا می‌کند.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اظهارات امام خامنه‌ای که فرمودند سواد فضای مجازی مردم باید ارتقاء پیدا کند، اظهار داشت: سواد فضای مجازی یعنی اینکه بفهمیم که چه محصولی خوب و چه محصولی بد است؛ از محصول بد استفاده نکنیم و از محصول خوب، خوب و به اندازه استفاده کنیم.

وی واحد پول اینترنت را «کلیک» عنوان کرد و گفت: هر کلیک بین 4 تا 35 سِنت آمریکا ارزش دارد. و کلیک واحد ارزش‌گذاری سایت‌ها است. شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای free  می‌دهند ثروتمندترین شرکت‌های غربی هستند.

مؤمن‌نسب گفت: اطلاعات، نفت فضای مجازی است. اطلاعات ما را پردازش می‌کنند و محصول اطلاعاتی تولید می‌کنند که آن محصول‌ها میلیاردها دلار ارزش دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ ما فرهنگ فضای مجازی شده است، تصریح کرد: تا چند وقت پیش خانم‌ها غذا می‌پختند و با سلیقه سفره را می‌چیدند تا شوهر و بچه‌هایشان غذا بخورند و لذت ببرند. در حال حاضر خانم‌ها سفره را با دقت می‌چینند که عکس آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.  همین کار در آلمان جُرم است. حتی در بلژیک علیه خانم‌هایی که عکس بچه‌هایشان را در فضای مجازی منتشر می‌کنند به تظاهرات می‌پردازند.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: ما ایرانی‌ها به فرهنگ خانواده‌دوستی در دنیا مشهوریم. آمریکایی‌ها قرن‌ها است میلیاردها دلار خرج می‌کنند که روابط بین ارکان خانواده را کمتر کنند. آنها هنوز نتوانسته‌اند معضل فروپاشی خانواده در کشورشان را حل کنند.

وی افزود: غربی‌ها می‌گویند بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بچه‌های شما را بی‌تربیت می‌کند.

مؤمن‌نسب به مصاحبه همسر رئیس‌جمهور آمریکا با شبکهABC نیوز آمریکا اشاره کرد و گفت: مجری از خانم اوباما می‌پرسد؛ چرا بچه‌هایتان گوشی هوشمند ندارند و به آنها اجازه نمی‌دهید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند؛ خانم اوباما خطاب به مجری می‌گوید خود شما حاضر هستید بچه‌هایتان بروند جایی که ندانید با چه کسانی ارتباط دارند و چه مشکلی برایشان پیش می‌آید! مجری پاسخ می‌دهد خیر.

وی خاطرنشان کرد: در قاره اروپا خانواده‌ها حق ندارند اینترنت را در اختیار بچه‌های زیر 16 سال قرار دهند و این کار ممنوع است. حتی اُپراتورها هم اگر به بچه‌ها اینترنت بدهند با آنها برخورد جدی می‌شود اما در کشور ما مسابقه بین اُپراتورها راه می‌افتد!

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی افزود: برای بچه‌های زیر 13 سال در همه دنیا هیچ نوع موبایل و تبلتی مجوز ندارد. زیر 5 سال حتی اجازه دیدن تلویزیون را هم نمی‌دهند. از 13 تا 16 سال می‌توانند گوشی معمولی، از 16 تا 18 سال تبلت و گوشی دانش‌آموزی با کلی محدودیت که ساعت 9 شب هم خاموش می‌شود و از 18 تا 21 سال هم با مراقبت.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها برای بچه‌هایشان به‌جای تبلت، «گجت» طراحی کردند که همانند ساعت مچی است که هر موقع بچه به پدر و مادرش احتیاج داشته باشد ضربه‌ای به این وسیله می‌زند و پیغامی برای آنها می‌رود. این وسیله فواید وسایل‌هایی مثل تبلت و موبایل را دارد ولی معایب آنها را ندارد.

مؤمن‌نسب با بیان اینکه گوشی موبایل بچه‌ها را آنتی‌سوشال (اجتماع‌گریز) می‌کند، اظهار کرد: در دنیا به شبکه‌های اجتماعی می‌گویند شبکه‌های ضداجتماعی. چیزی که افراد را از جامعه و خانواده دور کند اجتماعی نیست. شبکه‌های اجتماعی بچه‌ها را از خانواده دور و به غریبه‌ها نزدیک می‌کند.

وی از یک بیماری به نام «نموفوبیا» رونمایی کرد و گفت: این عارضه‌ای روانی است. 72 درصد کسانی که گوشی‌های اندرویدی اینترنت‌دار دارند و در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند از نظر روانشناسی دچار این بیماری شده‌اند.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی اذعان کرد: بیماری اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی سبب شده که سن آلزایمر در کشور ما از 65 تا 70 سالگی به 30 تا 35 سالگی رسیده باشد.

وی تصریح کرد: وزارت ارتباطات، وزارت ورزش و جوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بررسی‌ و اعلام کردند در ایران به‌طور متوسط روزی 9 ساعت مردم از موبایل‌شان استفاده می‌کنند. در حالی که استاندارد جهانی بین 45 دقیقه تا یک ساعت است.

مؤمن‌نسب در پایان صحبت‌هایش به اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: مودم وای‌فای و اینترنت3G ، 10 آسیب جدی به جسم آدم وارد می‌کند، از جمله اینکه بچه‌های آن خانواده در آینده نمی‌توانند بچه‌دار شوند. احتمال سرطان، غده‌سازی، سکته مغزی و قلبی در آن خانواده به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس شبکه‌های اجتماعی در پایان برنامه به سؤالات حضار پاسخ داد.

1007612

1007610

1007609


برچسب ها: همایش ، فضای مجازی
نظرات بینندگان