کد خبر: ۹۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵
فرماندار ویژه لارستان در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد:

فعالیت سیاسی دانشجویان باید قاعده‌مند باشد تا آسیب‌پذیر نشود

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان گفت: فعالیت سیاسی دانشجویان باید قاعده‌مند باشد تا آسیب‌پذیر نشود.

به گزارش شیرازه به نقل از لارستان جلیل حسنی فرماندار ویژه لارستان در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی لارستان اظهار داشت: قشر پرنشاط، پویا و بانشاط جامعه، دانشجویان هستند که زمینه‌ساز و موتور محرکه توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی را تشکیل می‌دهند و در کل، طالبان علمی می‌باشند که آینده کشور را رقم می‌زنند.


وی با بیان اینکه دانشجویان پویاترین اقشار جامعه اسلامی ما هستند؛ تأکید کرد: اگر به تاریخ و جنبش و تحرک دانشجویی در سالیان گذشته توجه کنیم از زمانی که دانشگاه در ایران اسلامی شکل گرفت که فکر کنم جنبش‌های دانشجویی از سال 1320 جرقه آن در دانشگاه زده شد و دلیل آن هم تبعیت فعالیت‌های سیاسی دانشجویی ایران از اتحاد جماهیر شوروی بود چرا که در آن زمان بیشترین فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها نشأت‌گرفته از حزب توده بود که از سوی اتحاد جماهیر شوروی سرچشمه می‌گرفت.


حسنی ادامه داد: از آن زمان به بعد تا سال 1332 معمولاً‌ اکثر تحرک‌های دانشجویی پیوند محکمی با علمای اسلام، مذهبیون و با کسانی که در جهت نشر احکام اسلامی فعالیت می‌کردند؛ نداشت ولی اولین جرقه‌ی آن در سال 1332 زده می‌شود و در راستای عدالت‌محوری، استقلال‌طلبی و اینکه کشور باید از زیر یوغ استکبار بیرون بیاید، جنبش‌های دانشجویی شکل می‌گیرد و با آرمان‌هایی نظیر استکبارستیزی، استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی، دانشگاه وارد مرحله جدیدی از تحرک و پویایی خودش می‌شود که در کنار مباحث علمی موضوعات سیاسی خودش هم جان دیگری می‌بخشد.


فرماندار ویژه لارستان تصریح کرد: اگر مراجعه کنید به تاریخچه‌ی انقلاب می‌بینید که از سال 1332 که پیوندی بین دانشگاه و حوزه‌های علمیه ایجاد می‌شود و جنبش‌های دانشجویی از معنویت و از حوزه و از امور دینی رهنمود می‌گیرد، تحرک دانشجویی آرمان‌گرایی، عدالت‌خواهی، استکبارستیزی و استقلال‌طلبی آن بیشتر می‌شود و این تحرک زمینه‌ای ایجاد می‌کند که در سال 1342 باز این پیوند حوزه و دانشگاه بیشتر و بیشتر می‌شود و این روند ادامه دارد تا در 22 بهمن سال 57 با پیشتازی دانشگاه و رهنمود گرفتن از علمای دینی، انقلاب اسلامی پیروز  می‌شود و کشور و عرصه‌ی دانشگاه‌ها مجدداً متحول می‌گردد و فضای معنوی بر محیط‌های دانشجویی حاکم می‌شود.


معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه دانشگاه منشاء تحول است؛ افزود: در هر کشوری که نگاه کنیم و یا اگر در طول تاریخ به کشور خودمان هم نگاه کنیم، می‌بینیم که تمامی تحرک‌ها، تغییر تحول‌ها و تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف جامعه از دانشگاه شروع شده است و این نقش‌آفرینی بایستی حفظ شود.


حسنی با بیان اینکه در جنگ هشت‌ساله نیز دانشجویان در کنار دیگر گروه‌های نظامی، ارتشی و سپاهی جنگ را اداره می‌کردند، گفت: دانشجویان پیرو خط امامی که انقلاب دوم را در این کشور رقم زدند و به تعبیر حضرت امام(ره) حرکت‌شان از انقلاب اول کمتر نبود، از دانشگاه شکل گرفتند و اکثر قریب به اتفاق همان دانشجویان پیرو خط امام(ره) در جبهه و در کنار رزمندگان اسلام بر علیه باطل جنگیدند و شهید شدند و در تداوم همین حرکت، سازندگی کشور هم توسط همان دانشجویان شروع شد.


 وی ادامه داد: حتی در همان دهه 60 و در کنار آن بعد از پایان یافتن، همین دانشجویانی که  قبل از آن به‌دلیل انقلاب فرهنگی دانشگاه تعطیل شده بود، در روستاها و شهرها در کنار سایر اقشار و ادارات کشور به سازندگی مشغول شدند و یا اینکه در جبهه‌های جنگ در کنار رزمندگان اسلام یا فرمانده بودند، یا جزء طراحان اصلی جنگ و فرماندهان گردان‌ها، لشکرها و گروهان‌ها شدند و سرنوشت جنگ تحمیلی را رقم زدند و به‌عنوان افرادی که هم در پشت جبهه و هم در سنگر جبهه به انقلاب و اسلام خدمت می‌کردند، نقش‌آفرینی خوب و باعظمتی داشتند.


فرماندار ویژه لارستان بیان کرد: اگر در بعد از جنگ هم تحرک، پویایی و نشاط سیاسی بود و یا اگر توسعه اقتصادی در این کشور شروع شد از دانشگاه آغاز گردید. توسعه سیاسی اگر در این کشور جان تازه‌ای گرفت و احزاب به‌وجود آمدند و افراد مستعد آمدند تا آزادی بیان، آزادی گفتار، تحرک و پویایی و انتخابات‌ها را در راستای مردم‌سالاری دینی رقم بزنند، می‌بینیم که همه آن ریشه در دانشگاه‌ها داشت.


حسنی تصریح کرد: آنچه که عرض می‌کنم این است که با توجه به این‌همه نقش‌آفرینی که دانشگاه دارد، این‌همه تأثیرگذاری که در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد، شما دانشجویان هم بایستی نسبت به این موضوعات بی‌تفاوت نباشید و فعالیت‌های سیاسی خودتان را ادامه بدهید و تحرک ببخشید و پویا کنید، اما قاعده‌مند و هدفمند شود که اگر این فعالیت‌ها قاعده‌مند نشود و اگر دوستان دانشجو به فعالیت‌های سیاسی خودشان آگاهی نداشته باشند، خدایی نکرده ممکن است آسیب‌پذیر بشوند.


وی خطاب به دانشجویان تأکید کرد: فعالیت‌های سیاسی باید تداوم داشته باشد، فعالیت‌های صنفی باید حتماً باشد چرا که تشکل‌های صنفی و سیاسی در دانشگاه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هست، اما مواظب باشید که این فعالیت‌ها با همکاری دانشگاه و هیئت‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی باشد، تا آسیب نبیند.


فرماندار ویژه لارستان با بیان اینکه دانشجویان بایستی استفاده مستمر و مفید از فضای علمی دانشگاه نمایند، افزود: فرصت را از دست ندهید چرا که مدیران آینده کشور شماها هستید چه ما بخواهیم چه نخواهیم آینده این کشور توسط شماها رقم خواهد خورد. بنابراین سعی کنید در این مدتی که در دانشگاه هستید از این اوقات طلایی که در اختیار دارید برای رشد فکری خودتان همت گمارید که اگر از نظر فکری تکامل  پیدا کردید، از لحاظ اعتماد به نفس هم خودباور خواهید شد و این خودباوری زمینه‌ی اعتماد عمومی، ملی و نهایتاً اعتماد ملی است که استقلال ملی را در پی خواهد داشت.


حسنی بار دیگر به دانشجویان تأکید کرد: اگر شماها از این فرصت استفاده کردید و یک فرد توانمند علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شدید،آینده کشور و افراد جامعه ما متشکل از تک‌تک شما خواهد بود و وقتی تک‌تک شما توانمند شدید، جامعه و کشور ما هم توانمند خواهد شد و در چنین وضعیتی است که استقلال ملی، توسعه ملی و اقتدار ملی و اینکه کشور در جهان به‌عنوان یک قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی قلمداد بشود رقم خواهد خورد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم سال جدید برای دانشجویان و اساتید، سالی بانشاط همراه با پویایی هر چه بیشتر شروع شود و این آغاز سال جدید روزنه‌ای جدید برای قشر دانشجو باز کند که امروز و فردای خودشان را از دیروز بهتر کنند.

نظرات بینندگان