طلب 350میلیارد تومانی پیمانکاران/ تنها نیمی از بودجه راه و شهرسازی فارس تخصیص یافته است/ مهرماه مسکن مهر به ایستگاه آخر میرسد
به گزارش شیرازه، فیروز تكاور در نشست خبری با بیان اینکه معمولا بودجههای مصوب به صورت اوراق مشارکت تخصیص مییابد که نقد شدن آن برای پیمانکار زمانبر است، گفت: اعتبار پیشبینی شده برای بخش راه استان فارس در سال 95، 3 هزار و 600 میلیارد ریال بوده است و سال مالی پایان تیرماه است و اگر میزان تخصیص اعتبارات به 70درصد برسد راضی خواهیم بود.
وی گفت: علیرغم تمام محدودیتهای مالی و گستردگی پروژههای راه و شهرسازی در فارس، در سالهای 94 و 95 حدود 150 میلیارد تومان از كل بدهی پیمانكاران پرداخت شده و این مطالبات كاهش پیدا كرده است و در سال جاری نیز دولت توجه ویژهای به پرداخت مطالبات پیمانکاران خواهد داشت.
محرومیت جادهای فارس ریشه در قبل از انقلاب دارد
مدیركل راه و شهرسازی استان فارس بر توسعه متوازن راههای استان تاکید و اظهار کرد: محرومیت فارس از نظر جادهای و راههای ارتباطی ریشه در قبل از انقلاب دارد و در 20 سال پس از انقلاب نیز درگیر احداث راههای مواصلاتی مورد نیاز بودیم و از 15 سال قبل تاكنون، بحث ارتقاء راههای استان فارس در دستور كار قرار داشته است که اکنون فارس در مقایسه با سایر استانها در حوزه راه از استانهای برخوردار محسوب میشود اگرچه هنوز فارس مسیر آزادراهی ندارد اما هیچ یك از محورهای اصلی استان وجود ندارد كه چهاربانده نشده یا در دست اقدام نباشد.
تكاور با بیان اینکه طی مدت 4 سال اخیر 830 كیلومتر مسیر بزرگراهی و 1400 كیلومتر مسیر راه روستایی احداث شده است، گفت: مجموع کل راههای ساخته شده در فارس 16 هزار و 951 کیلومتر است که 950 کیلومتر راه نیز در دست ساخت داریم.
مدیركل راه و شهرسازی فارس تشریح کرد: تا کنون هزار و 290کیلومتر بزرگ راه، هزار و 820 کیلومتر راه اصلی، دو هزار و 872کیلومتر راه فرعی، 10 هزار و 961 کیلومتر راه روستایی در فارس ساخته شده است که بیش از 6هزار کیلومتر راه روستایی نیاز به آسفالت دارد.
تکاور افزود: درحال حاضر 222 کیلومتر آزادراه، 271 کیلومتر راه اصلی، 200کیلومتر راه آسفالته روستایی و 50 کیلومتر راه فرعی در دست احداث داریم.
پروژه آزادراه شیراز اصفهان از مهمترین پروژهها در راستای اقتصاد مقاومتی است
مدیركل راه و شهرسازی فارس آزادراه شیراز اصفهان را بزرگترین پروژه ملی راهسازی كشور عنوان و اضافه كرد: طی سالهای 93 تاكنون شاهد رشد 31 درصدی در این پروژه بودهایم و در حال حاضر این پروژه در هفت قطعه فعال 55 درصد پیشرفت دارد.
تکاور با یادآوری اینكه پروژه آزادراهی شیراز اصفهان، شامل مسیر حد فاصل ایزدخواست تا شیراز به طول 222 كیلومتر را شامل میشود، گفت: از كل 2 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تاكنون هزار میلیارد آن پرداخت شده است.
وی با بیان اینكه پروژه آزادراهی شیراز اصفهان با مشاركت وزارت دفاع اجرا میشود، گفت: علیرغم اینكه سهم هر یك از شركای پروژه 50 درصد تعین شده، دولت تاكنون 750 میلیارد تومان و وزارت دفاع 250 میلیاردتومان در این پروژه سرمایهگذاری كردهاند.
تكاور با تصریح اینكه شاید آزاد راه شیراز اصفهان تنها پروژه ای است که پیمانکار آن هیچ طلبی ندارد، گفت: پیشبینی ما با توجه به در نظر گرفتن اقدامات عمرانی و اجرایی، این است كه تا پایان سال 97 این پروژه آزادراهی آماده بهرهبرداری باشد.
صرفهجویی 136 میلیون لیتر سوخت با بهرهبرداری از تنها آزادراه فارس
مدیركل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه پروژه آزادراه شیراز اصفهان به لحاظ صرفهجویی اقتصادی جزو مهمترین پروژههاست، گفت: با بهرهبرداری از آزادراه فاصله شیراز- اصفهان 135 کیلومتر کوتاهتر میشود که 136میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی میگردد.
تکاور با بیان اینکه خسارات مادی ناشی از حوادث این مسیر 180 میلیارد ریال بوده است، گفت: آزادراه شیراز اصفهان از زیباترین مناطق طبیعی استان عبور میکند و باعث رونق گردشگری در شهرهای مجاور آزادراه خواهد شد.
وی پیشبینی کرد که در اولین سال بهرهبرداری روزانه 15 هزار انواع وسیله نقلیه در آزادراه شیراز اصفهان تردد کند و سالانه 4 درصد افزایش تردد وجود خواهد داشت.
مسکن مهر اقدامی مثبت در راستای خانهدار شدن اقشار کمدرآمد
مدیركل راه و شهرسازی استان فارس برخلاف سایر دولتمردان مسکن مهر را اقدامی خوب با اهدافی مثبت در راستای خانه دار شدن اقشار کم درآمد توصیف و اظهار کرد: برای استان فارس 111 هزار و 16 واحد مسكن مهر پیشبینی شده بود كه تاكنون 98 هزار و 392 واحد آن تكمیل و واگذار شده است.
وی با بیان اینکه تا کنون دو هزار و 330 میلیارد تومان بابت احداث واحدهای مسكن مهر تسهیلات پرداخت شده است در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه گفت: 12 هزار و 624 واحد تحویل نشده هم 85 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و تا مهرماه امسال آماده بهرهبرداری میشود.
اجرایی شدن سه پروژه خط راهآهن در فارس
مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینكه سه پروژه راهآهن در استان فارس در دست اجرا و یك پروژه در دست مطالعه است، گفت: حدود 100 كیلومتر از پروژه 349 كیلومتری راهآهن شیراز، گلگهر، سیرجان، حدود 100 كیلومتر از پروژه خط آهن شیراز، بوشهر، عسلویه و حدود 5 درصد از پروژه 585 كیلومتری راهآهن شیراز، جهرم، لار، بندرعباس، اجرایی شده است.
تكاور پیشرفت كند پروژههای خطآهن را بهدلیل مشكلات اعتباری دانست و ابراز امیدواری كرد كه امسال شاهد تسریع روند پروژهها باشیم و گفت: طرح مطالعه پروژه راهآهن شیراز، اهواز نیز در دستور كار است كه با توجه به مشترك بودن بخشی از این پروژه با خط آهن شیراز، بوشهر، عسلویه، باید مطالعات تكمیل شود.
مدیركل راه و شهرسازی فارس در خصوص ایمنسازی تردد در مسیر سیرجان به شیراز، كه طی دوسال گذشته شاهد حوادث متعددی در آن بودهایم نیز گفت: بخش عمدهای از مسیر شیراز به سیرجان، در محدوده شیراز تا نیریز جز 4 كیلومتر از مسیر، جاده بزرگراهی است؛ محدوده نیریز به قطروئیه نیز كار چهار بانده كردن مسیر آغاز شده و در 4 قطعه در حال انجام است.
وی با بیان اینكه تنها 40 كیلومتر از مسیر قطروئیه به سیرجان در محدوده راههای فارس، نیازمند تعریض است، گفت: تا پایان امسال حداقل 30 كیلومتر از این مسیر نیز به چهاربانده تبدیل خواهد شد.
کمربندی شرقی شیراز 50 درصد پیشرفت دارد
مدیركل راه و شهرسازی فارس درخصوص کمربندی شیراز نیز گفت: ساخت سه تقاطع غیرهمسطح در کمربندی غربی شیراز جزو تعهدات راه و شهرسازی بوده و شهرداری شیراز نیز درحال ساخت 4 تقاطع غیرهمسطح است که به لحاظ مالی کمک میکنیم تا هرچه زودتر به بهرهبرداری برسد.
تکاور گفت: کمربندی شرقی شیراز از اکبرآباد شروع میشود و از بالای دروازه قرآن به سمت سعدی رفته و به پل فسا ختم میشود نیز در سه قطعه فعال در حال ساخت است و 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پس از بهرهبرداری 50 درصد تردد برونشهری به این کمربندی منتقل میشود.
وی همچنین از در دست مطالعه بودن کمربندی شمالی شیراز خبر داد و افزود: کمربندی شمالی در مسیر سه راه لپویی، زرقان، بیضا، تنگ خیاره، قلات و خانزنیان در دست مطالعه است که با بهرهبرداری از آن تردد یاسوج و بوشهر به این کمربندی منتقل میشود.
انتهای پیام/