شهردار شیراز خبر داد؛
شیراز اولین کلانشهر ایران در استفاده از خودروهای الکترونیک شارژی
شهردار شیراز در مراسم بهره برداری از نخستین اتوبوس تمام برقی کشور، گفت: با این اقدام شیراز به عنوان اولین کلانشهر ایران است که از خودروهای الکترونیک شارژی نوین در حمل و نقل عمومی استفاده می کند.
به گزارش شیرازه، شهردار شیراز در مراسم بهره برداری از نخستین اتوبوس تمام برقی کشور، گفت: با این اقدام شیراز به عنوان اولین کلانشهر ایران است که از خودروهای الکترونیک شارژی نوین در حمل و نقل عمومی استفاده می کند.
مهندس علیرضا پاک فطرت یادآور شد: این اتوبوس به صورت آزمایشی به مدت یک ماه در شیراز مسافران را جابه جا خواهد کرد تا به لحاظ تطبیق پذیری با آب و هوا و شیب شهر، امتحان شود.
او با بیان اینکه در مدت فعالیت آزمایشی این اتوبوس به صورت رایگان در محورهای منتهی به حرم مطهر احمدابن موسی(ع) مسافران خدمات حمل و نقلی به مسافران و زائران ارائه می دهد، گفت: در صورت تایید این خودرو، رضایت مردم، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شیراز، 50 دستگاه اتوبوس برقی به سیستم حمل و نقل شهری شیراز وارد خواهد شد.
شهردار شیراز افزود: این خودروهای برقی در کنار مترو که خط یک آن 31 تیرماه به اتمام می رسد و خط دوم آن نیز با تمام توان در حال تکمیل است، موجب تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری شده و به حتم مردم ترغیب می شوند که از این ناوگان به جای وسایل شخصی استفاده کنند.
علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه تمام نکات ایمنی، تهویه هوا، سیستم سرمایش و گرمایش، صدا و ... در این اتوبوس رعایت شده و قابل مقایسه با اتوبوس های در حال استفاده در کشورهای اروپایی است، خواستار همکاری پلیس برای راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس درونشهری در شیراز شد.
شهردار شیراز با تصریح اینکه شهر باید شهروند محور باشد نه خودرو محور، گفت: نباید شرایط در شهر به گونه ای باشد که اتوبوس های حمل و نقل درونشهری ساعت ها پشت ترافیک خودروهای تک سرنشین شخصی معطل بمانند.
او با تصریح اینکه شیراز باید الگوی حمل و نقل پاک در کشور باشد، اعتقاد دارد که این هدف با همراهی و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر و دست یافتنی است.
شهردار شیراز گفت: اگر برای خرید اتوبوس های برقی یک میلیارد تومان هزینه شود اما این اتوبوس با مسافرانش ساعت ها در ترافیک خودروهای شخصی معطل بماند، این اقدام چندان موثر نیست.
او از مدیریت ترافیک شهرداری شیراز خواست که ایجاد و توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی را در دستور کار و اولویت قرار دهند و گفت: باید مسیرهای تردد اتوبوس برقی را در مسیرهای مختلف یکی پس از دیگری باز کنیم.
شهردار شیراز در بخشی از سخنان خود با اشاره به افزایش تعداد دوچرخه سواران در شیراز گفت: امروزه شهروندان شیرازی استفاده از دوچرخه را کسر شان نمی دانند هیچ به این امر افتخار هم می کنند؛ در واقع استفاده کنندگان از دوچرخه در عمل اعلام می کنند که به حقوق دیگران احترام می گذارند و هوای شهر را آلوده نکرده در ایجاد و گسترش ترافیک دخیل نیستند.
علیرضا پاک فطرت تصریح کرد: شهرداری آمادگی حمایت از تیم حرفه ای دوچرخه سواری شیراز را دارد و درخواست آن را نیز به شورای اسلامی شهر ارائه داده است؛ این اقدام هم باعث کسب افتخار در سطح ملی و بین المللی و هم زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری خواهد شد.
شهردار شیراز با اشاره به راه اندازی دومین سرای یار مهربان شیراز در پایانه اتوبوسرانی شهید دستغیب، گفت: امیدوارم به روزی برسیم که کتاب دوست صمیمی همه شود و به آن پناه ببریم و شیراز اولین شهری در کشور باشد که سرانه کتابخوانی و مطالعه اش نسبت به دیگر کلان شهرها افزایش یابد و در جایگاه اول قرار گیرد.
شیراز دروازه ورود تکنولوژی جدید حمل و نقل به ایران است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز گفت: شیراز دروازه ورود تکنولوژی جدید حمل و نقل به ایران است.
ناصر شمس افزود: با ورود این اتوبوس های تمام برقی، شیراز به حوزه حمل و نقل هوشمند وارد شده و در عمل حمایت از هوای پاک و حمل و نقل سبز را اثبات می کند.
وی درباره ویژگی های این اتوبوس تمام برقی گفت: در این خودروها بر خلاف اتوبوس های دیزلی، تنها صدایی که شنیده می شود صدای کار کردن دستگاه تهویه است؛ در این سیستم پله ای دیده نمی شود که از این نظر مناسب سالمندان، کودکان و افراد دچار آسیب های جسمی است.
شمس زمان شارژ شدن اتوبوسهای برقی را 2.5 تا 4 ساعت اعلام و اضافه کرد: در زمان شب و در ایستگاه، کار شارژ و سرویس با هزینه ای بسیار اندک، حدود 20 هزار تومان، انجام و اتوبوس برای طی مسافتی حدود 250 کیلومتر آماده می شود.
شمس افزود: این خودروها برای حمل و نقل در محدوده مرکزی شهر شیراز در نظر گرفته شده اند و مطالعات لازم برای استفاده از آنها برای محور میدان نمازی تا میدان شهدا و از شاهزاده قاسم تا پایانه شهید آیت الله دستغیب انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز گفت: 286 دستگاه اتوبوس یورو 4 و مطابق با آخرین استانداردهای اروپا طی روزهای آتی به سیستم حمل و نقل عمومی شیراز افزوده می شود تا بتواند رفت و آمد درون شهری را تسهیل کند.
سالاری مدیر عامل شرکت کارمانیا نیز گفت: برای اولین بار است که این اتوبوس ها در کشور و در شهر شیراز رونمایی می شوند که با یک شارژ تا 240 کیلومتر را طی نماید.
او با بیان اینکه در صورت نیاز به تعمیر، کارشناسان چینی آماده ارائه خدمات هستند خاطر نشان کرد: شیراز می تواند به عنوان شهر پیشرو در کشور در زمینه استفاده دایم از اتوبوس های برقی باشد.
داریویش نوید گویی نیز با بیان اینکه برای نمره دادن به کارنامه 6ساله شهرداری شیراز باید از مردم سوال شود گفت: من هیچ گونه وابستگی دولتی و تشکیلاتی ندارم اما زمانی بود که نگران نبود تقاطع در شیراز نسبت به سایر کلان شهرها بودیم اکنون هر روز شاهد افتتاح یک پروژه هستیم.
مهندس علیرضا پاک فطرت یادآور شد: این اتوبوس به صورت آزمایشی به مدت یک ماه در شیراز مسافران را جابه جا خواهد کرد تا به لحاظ تطبیق پذیری با آب و هوا و شیب شهر، امتحان شود.
او با بیان اینکه در مدت فعالیت آزمایشی این اتوبوس به صورت رایگان در محورهای منتهی به حرم مطهر احمدابن موسی(ع) مسافران خدمات حمل و نقلی به مسافران و زائران ارائه می دهد، گفت: در صورت تایید این خودرو، رضایت مردم، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شیراز، 50 دستگاه اتوبوس برقی به سیستم حمل و نقل شهری شیراز وارد خواهد شد.
شهردار شیراز افزود: این خودروهای برقی در کنار مترو که خط یک آن 31 تیرماه به اتمام می رسد و خط دوم آن نیز با تمام توان در حال تکمیل است، موجب تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری شده و به حتم مردم ترغیب می شوند که از این ناوگان به جای وسایل شخصی استفاده کنند.
علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه تمام نکات ایمنی، تهویه هوا، سیستم سرمایش و گرمایش، صدا و ... در این اتوبوس رعایت شده و قابل مقایسه با اتوبوس های در حال استفاده در کشورهای اروپایی است، خواستار همکاری پلیس برای راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس درونشهری در شیراز شد.
شهردار شیراز با تصریح اینکه شهر باید شهروند محور باشد نه خودرو محور، گفت: نباید شرایط در شهر به گونه ای باشد که اتوبوس های حمل و نقل درونشهری ساعت ها پشت ترافیک خودروهای تک سرنشین شخصی معطل بمانند.
او با تصریح اینکه شیراز باید الگوی حمل و نقل پاک در کشور باشد، اعتقاد دارد که این هدف با همراهی و تعامل همه دستگاه ها امکان پذیر و دست یافتنی است.
شهردار شیراز گفت: اگر برای خرید اتوبوس های برقی یک میلیارد تومان هزینه شود اما این اتوبوس با مسافرانش ساعت ها در ترافیک خودروهای شخصی معطل بماند، این اقدام چندان موثر نیست.
او از مدیریت ترافیک شهرداری شیراز خواست که ایجاد و توسعه خطوط ویژه اتوبوسرانی را در دستور کار و اولویت قرار دهند و گفت: باید مسیرهای تردد اتوبوس برقی را در مسیرهای مختلف یکی پس از دیگری باز کنیم.
شهردار شیراز در بخشی از سخنان خود با اشاره به افزایش تعداد دوچرخه سواران در شیراز گفت: امروزه شهروندان شیرازی استفاده از دوچرخه را کسر شان نمی دانند هیچ به این امر افتخار هم می کنند؛ در واقع استفاده کنندگان از دوچرخه در عمل اعلام می کنند که به حقوق دیگران احترام می گذارند و هوای شهر را آلوده نکرده در ایجاد و گسترش ترافیک دخیل نیستند.
علیرضا پاک فطرت تصریح کرد: شهرداری آمادگی حمایت از تیم حرفه ای دوچرخه سواری شیراز را دارد و درخواست آن را نیز به شورای اسلامی شهر ارائه داده است؛ این اقدام هم باعث کسب افتخار در سطح ملی و بین المللی و هم زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری خواهد شد.
شهردار شیراز با اشاره به راه اندازی دومین سرای یار مهربان شیراز در پایانه اتوبوسرانی شهید دستغیب، گفت: امیدوارم به روزی برسیم که کتاب دوست صمیمی همه شود و به آن پناه ببریم و شیراز اولین شهری در کشور باشد که سرانه کتابخوانی و مطالعه اش نسبت به دیگر کلان شهرها افزایش یابد و در جایگاه اول قرار گیرد.
شیراز دروازه ورود تکنولوژی جدید حمل و نقل به ایران است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز گفت: شیراز دروازه ورود تکنولوژی جدید حمل و نقل به ایران است.
ناصر شمس افزود: با ورود این اتوبوس های تمام برقی، شیراز به حوزه حمل و نقل هوشمند وارد شده و در عمل حمایت از هوای پاک و حمل و نقل سبز را اثبات می کند.
وی درباره ویژگی های این اتوبوس تمام برقی گفت: در این خودروها بر خلاف اتوبوس های دیزلی، تنها صدایی که شنیده می شود صدای کار کردن دستگاه تهویه است؛ در این سیستم پله ای دیده نمی شود که از این نظر مناسب سالمندان، کودکان و افراد دچار آسیب های جسمی است.
شمس زمان شارژ شدن اتوبوسهای برقی را 2.5 تا 4 ساعت اعلام و اضافه کرد: در زمان شب و در ایستگاه، کار شارژ و سرویس با هزینه ای بسیار اندک، حدود 20 هزار تومان، انجام و اتوبوس برای طی مسافتی حدود 250 کیلومتر آماده می شود.
شمس افزود: این خودروها برای حمل و نقل در محدوده مرکزی شهر شیراز در نظر گرفته شده اند و مطالعات لازم برای استفاده از آنها برای محور میدان نمازی تا میدان شهدا و از شاهزاده قاسم تا پایانه شهید آیت الله دستغیب انجام شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری شیراز گفت: 286 دستگاه اتوبوس یورو 4 و مطابق با آخرین استانداردهای اروپا طی روزهای آتی به سیستم حمل و نقل عمومی شیراز افزوده می شود تا بتواند رفت و آمد درون شهری را تسهیل کند.
سالاری مدیر عامل شرکت کارمانیا نیز گفت: برای اولین بار است که این اتوبوس ها در کشور و در شهر شیراز رونمایی می شوند که با یک شارژ تا 240 کیلومتر را طی نماید.
او با بیان اینکه در صورت نیاز به تعمیر، کارشناسان چینی آماده ارائه خدمات هستند خاطر نشان کرد: شیراز می تواند به عنوان شهر پیشرو در کشور در زمینه استفاده دایم از اتوبوس های برقی باشد.
داریویش نوید گویی نیز با بیان اینکه برای نمره دادن به کارنامه 6ساله شهرداری شیراز باید از مردم سوال شود گفت: من هیچ گونه وابستگی دولتی و تشکیلاتی ندارم اما زمانی بود که نگران نبود تقاطع در شیراز نسبت به سایر کلان شهرها بودیم اکنون هر روز شاهد افتتاح یک پروژه هستیم.
نظرات بینندگان