شش خودروی امن بازار ایران
علاوه بر ایالات متحده آمریکا که سختترین استانداردهای جهان را از طریق آزمایشهای موسسه ایمنی بزرگراهها بر محصولات صنعت خودرو اعمال میکند، مدتهاست از طریق تاسیس شعبات آزمایش سطح ایمنی بدنه و اتاق در چین، استرالیا، آمریکای جنوبی و چند نقطه دیگر از جهان معیارهای سختگیرانهای برای تولید خودرو اعمال کردهاند.
در ایران اما متاسفانه هنوز هم خریداران مجبورند در اغلب کلاس های قیمتی تا رده 75 میلیون تومان، خودروهایی را با کمترین استحکام ممکن در بدنه انتخاب کنند که همین عامل باعث شده تا ایران به قتلگاه رانندگان تبدیل شده به طوری که سالانه علاوه بر 150هزار نفر مجروح، بیش از 15 هزار نفر هم در جادههای کشور کشته میشوند که بخش مهمی از علل مرگ افراد هم خودروهایی با حداقل سطح ایمنی بدنه است. اینجا در یک قاب کوچ به مرور وضعیت 6 خودروی وارداتی و تولید داخل می پردازیم که سطح بالایی از ایمنی را به خریداران خود ارائه میکنند.
پراید همچون بسیاری از خودروهای وطنی دیگر در کوچکترین برخوردها دچار شکستگی ستون و سقف میشود
تویوتا راو4 مدل 2017
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی : A -قابل قبول
نمرهIIHS: امتیاز Top Safety Pick+
نمره درNCAP اروپا: 5ستاره
نوع کمربندها:3نقطه اتصال جلو
تعداد کیسههای هوا: 7 عدد
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش شده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: راو4 توانسته کلیشه رایج در مورد ناایمن بودن تویوتا پس از فراخوانهای گسترده را از اذهان عمومی پاک کند. تویوتا گرچه خودروساز بزرگی است اما قبلا چندین بار به علت استفاده از ایربگهای معیوب شرکت تاکاتا جان سرنشینان را به خطر انداخته است. خوشبختانه از سال 2016 مشکلات راو4 حل شده و سطح ایمنی این خودرو نیز ارتقا چشمگیری داشته است.
رنو تالیسمان ای3
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی :G-خوب
نمره در IIHS: ندارد
نمره درNCAP اروپا:5ستاره
نوع کمربندها: 3نقطه اتصال جلو
تعداد کیسههای هوا: 6 عدد
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش نشده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: رنو از زمان همکاری با نیسان پروژههای بسیاری را در زمینه ارتقا سطح ایمنی محصولات خود عملیاتی کرده و محصول جدیدش یعنی تالیسمان نماد واقعی یک خودروی اروپایی ایمن است کهه م سیستم روشنایی خوبی داشته، هم به سیستمهای پایداری و ویژن نایت جهت دیدن اشیا و افراد در شب مجهز بوده و هم بدنه بسیار مقاومی دارد.
کیا فورته / سراتو 2017
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی :G - خوب
نمرهIIHS: امتیاز Top Safety Pick+
نمره درNCAP اروپا: ندارد
نوع کمربندها: 3نقطه اتصال جلو
تعداد کیسههای هوا:6عدد
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش نشده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: کیا به لحاظ ایمنی سطحی بالاتر از هیوندای و اغلب خودروسازان ژاپنی دارد. در عین حال بررسی وضعیت مدل 2017 سراتو نشان میدهد این سدان کوچک در بالاترین سطح ممکن از نظر موسسه ایمنی بزرگراههای آمریکا دارد.
ب.ام.و ایکس1
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی :M- متوسط
نمرهIIHS: امتیاز Top Safety Pick
نمره درNCAP اروپا: 5ستاره
نوع کمربندها: 3نقطه اتصال جلو
تعداد کیسههای هوا: 7
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش نشده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: ب.ام.و در کنار مرسدس و ولوو جزو خودروسازانی است که سطح بسیار بالایی از ایمنی را برای سرنشینان خودرویی که میسازند مهیا کرده و مدل شاسیبلند ایکس1 هم پس از 3 سال حضور در بازار، ثابت کرده در رتبههای بالای ایمنی فعال و اضطراری قرار دارد.
میتسوبیشی اوتلندر
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی :A -قابل قبول
نمرهIIHS: امتیاز Top Safety Pick
نمره درNCAP اروپا: 5 ستاره
نوع کمربندها: 3نقطه اتصال جلو
تعداد کیسههای هوا: 7 عدد
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش نشده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: میتسوبیشی را نمیتوان یک خودروساز ایمن با سطح بالای تکنولوژی دانست ولی بررسی نتایج آزمایشهای خودروی شاسی بلند اوتلندر به شکلی واضح از امنیت خوب سرنشینان هنگام تصادف در این محصول حکایت میکند.
هیوندای سوناتا هیبرید2018
قفسه فولاد بدنه: دارد
سیستم روشنایی :G - خوب
نمرهIIHS: امتیاز Top Safety Pick+
نمره درNCAP اروپا: 5ستاره
نوع کمربندها: 3نقطه اتصال/ جلو
تعداد کیسههای هوا: 7 عدد
مرگ و میر در اثر نقص : گزارش نشده
اعتبار برند در زمینه ایمنی: هیوندای از زمان ورود به بازار آمریکا سعی کرده تا سطح خود را به میزانی بالاتر از استانداردهای ایمنی متوسط بازار این کشور ارتقا دهد. در این راستا مدل پرچمدار سوناتا در عالیترین وضعیت ممکن از این نظر قرار دارد.
نتیجه:
در پایان اینکه ،نباید هنگام خرید خودرو از این 5 نکته مهم و حیاتی در زمینه امنیت بدنه و اتاق اتومبیل غفلت کرد. این موارد که از تماشای ویدئوهای تست تصادف خودروهای مختلف و بررسی تحقیقات موسسات معتبر جهانی فعال در این بخش حاصل شده، گویای توجه به 5 نکته مهم است که میتوان راهنمای خوبی برای خریداران ایرانی محصولات وارداتی باشد.
نخست اینکه سدانها هنوز هم ایمنترین محصولات صنعت خودرو هستند که در اغلب تستهای سخت موسساتی نظیر یورو انکپ یا IIHS بالاترین نمرات را دریافت میکنند. خودروهای مینی و هاچبکهای کوچک هم بدترین وضعیت ممکن را در زمینه استحکام در تصادف دارند.
دوم اینکه هنگام برخورد اتومبیل با دیواره فولادی بسته به میزان سرعت و وزن مانع روبرو هرگز نباید ستونهای جلو خودرو شکسته شده و درب جلو از جای خود به طور کامل جدا شود.
سومین مورد به وضعیت کمربندهای سه نقطه اتصال و نحوه طراحی و مهندسی صندلیها برمیگردد که هرچقدر بهتر نصب شود جان سرنشینان را بهتر حفظ میکند.
چهارمین مورد هم به ضرورت نصب کیسههای هوای جانبی مربوط میگردد که باعث میشود در تصادفات سنگین از برخورد سر و گردن سرنشینان با شیشههای کناری ممانعت به عمل آورد.
در نهایت اینکه لازم است در خودروهای جدید سیستمهای پیشگیری از تصادف نظیر ترمز کمکی اضطراری، سیستم پایداری و سیستم ترمز خودکار نصب گردد تا خطای رانندگی را در تصادفات به حداقل ممکن برساند.
منبع: فرادید