وی پیرامون نقاشی های دیواری کوچه نارنجستان قوام، گفت: بهسازی و زیباسازی این دیواره ها از پیش وجود داشته و توسط شهرداری بافت تاریخی انجام گرفته است، البته این دیوارها به شکلی بودند که شهرداری هیچ راه حلی برای بهسازی آن نداشت.
یزدی، درباره نقش این هنر در جلب گردشگر به بافت تاریخی شیراز، اضافه کرد: شهرداری منطقه از طرح نقاشی دیواری توسط من حمایت کرد و دستم را باز گذاشت و پروژه را کاملا بداهه آغاز کردم؛ این اولین بار است که شهرداری یک منطقه ای در شیراز مسئولیت یک کار را برعهده گرفته و دست نقاش و طراح را چنان باز می گذارد که نخواهد مرحله جانکاه تایید طرح را انجام دهد، در نتیجه کار انجام پذیرفت و بازخورد اجتماعی آن خوب بوده است.
این هنرمند شیرازی در خصوص نقاشی هایی که در کوچه نارنجستان قوام انجام می دهد، گفت: نقاشی ها با محوریت داستان هایی است که در این فضا وجود داشته و هدف اصلی این است که وقتی گردشگران از این گذر تاریخی عبور می کنند برای دقایقی مقابل این آثار می ایستند، عکس می گیرند و برایشان جذابیت دارد.
۱۴ دقیقه تماشای نقاشی دیواری برای گردشگران
یزدی با بیان اینکه توانسته به سهم خود نقشی در جذب گردشگر داشته باشد، افزود: میانگین هریک از گردشگران ۱۴ دقیقه به تماشای این نقاشی ها اختصاص می دهند، افزون بر این، به دلیلی که در بافت تاریخی نمی توان ساختمان های مدرن و آپارتمان ساخته شود، این رویدادهای محتوایی موجب می شود چنین گذرها و کوچه هایی به گالری تبدیل شوند.
وی چنین حرکتی را تلفیقی از هنر، محتوا، تاریخ و گذشته مقابل مدرنیته ای که شهر شیراز را فرا گرفته است ارزیابی کرد و ادامه داد: تلاشم بر این است که محتوا، ذهن و تاریخ این بخش شیراز باقی بماند نه آن زرق و برق هایی که به مرور زمان فانی می شوند، به همین دلیل در این پروژه انرژی گذاشتم تا هر دیوار سفیدی که وجود دارد، برای گفت و گو مورد استفاده هنری قرار گیرد.
یزدی مخاطب عام را در شیراز از لحاظ دیداری بسیار فقیر ارزیابی کرد و گفت: در حالیکه گردشگران با دیدن این نقاشی ها دارای ادراک بصری هستند و آن چنان از لحاظ بصری به زیبایی شناسی دست یافته اند که خیلی راحت می توانند مفهوم را تشخیص دهند، اما مخاطب عام این آثار از درک آن عاجز است زیرا به او آموزش داده نشده است.
این نقاش و مجسمه ساز که خانه شمشیرگرهای شیراز را در بافت تاریخی احیا کرده است، افزود: نقاشی دیواری شیراز به سمت تزیین صرف و گاه کپی برداری نازل از آثار فضای مجازی و اینترنت سوق یافته است.
وی دلیل این را برشمرد و گفت: به خاطر اینکه متولیان امور خیلی در این جریان دانش درازمدت را ندارند و نمی دانند باید آموزش بصری را برای مخاطب ایجاد کنند.
سه داستان تصویری روی کالبد بافت تاریخی گذر نارنجستان قوام
یزدی درخصوص کاری که دنبال می کند، تصریح کرد: سه داستان را در کوچه نارنجستان قوام دنبال می کنم که در بخش اول عروسی درخت نارنج است که داستانی عامیانه در کوچه های تاریخی شیراز بوده و حکایت جشنی است که برای باردهی بیشتر این درخت برگزار می شد و سابقه تاریخی در این شهر دارد.
وی ادامه داد: رد شدن سیاوش از آتش در دیگر سوی این کوچه داستانی دیگری است که به عنوان محتوای نقاشی دیواری قرار گرفته است و این داستان را با تغییراتی و استفاده از سه تکنیک متفاوت در خلق این اثر استفاده کردم.
یزدی با بیان این تمامی دستمایه های این نقاشی های دیواری درخت نارنج و جاودانگی این میوه است، به بخش دیگر این اثر دیواری اشاره کرد و افزود: در این بخش هنگامی است که فرشته ای آب حیات برای ذوالقرنین می آورد و روی درخت سرو و نارنج به عنوان نمادهای شیراز جاری می شود، به تصویر کشیده می شود.
وی درباره تکنیک منحصربه فرد این نقاشی دیواری، اظهار کرد: در این طراحی ها و نقاشی ها از عناصر ایرانی با زبان نوین استفاده شده است؛ به چرخش رنگها و قرار گرفتن در بافت تاریخی توجه گردیده تا مجموعه هایی که بی قواره در کنار این بافت رشد کرده فراموش شوند.
یزدی هدف از نقاشی های دیواری را در بافت تاریخی داستان گویی برای این بخش شهر شیراز عنوان کرد و گفت: گردگشر به بهانه کوچه گالری وارد این بخش از بافت تاریخی می شود تا دقایقی به تماشای تاریخ این شهر سپری کند.
این هنرمند نقاش تصریح کرد: تلاش می کنم به وسیله این طرح مراتب ثبت «کوچه گالری نارنجستان قوام» عملی شود که تاکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد این جریان راه اندازی شده است و فازهای بعدی آن در کوچه یادشده طی خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه شهرداری بافت تاریخی در تسهیل این طرح مشارکت جدی داشته است در پایان از شهردار این منطقه شیراز به خاطر حمایتش عملی شدن این پروژه هنری تقدیر کرد.