گزارش/ اتوبوس های شهری شیراز نای حرکت ندارند؛
تامین 500 میلیارد تومان اوراق قرضه بازسازی شبکه اتوبوسرانی/ آموزش و فرهنگسازی رانندگان حلقه مفقوده در حمل و نقل/ تولید و ساخت اتوبوس شهری در داخل کشور نداریم!
از رساندن مسافر به مقصد اشتباهی و داد و بیدادهای گاه و بی گاه رانندگان گرفته تا کثیف و فرسوده بودن اتوبوس ها از جمله معضلاتیست که موجبات نارضایتی مسافران را به دنبال دارد.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری "شیرازه"، راننده های تاکسی در بیشتر مواقع،هیچ توقفی در ایستگاه ها ندارند، اصلا به آینه هم نگاه نمی کنند و تخته گاز می روند.تا زمانی که مسافر صدا نزند و درخواست توقف نکند آن ها همچنان به راه خود ادامه می دهند، حال تکلیف مسافران چیست؟.مسافران بیچاره حتما باید در کف این اتوبوس های فرسوده که با هزار کج و معوج شدن با سرعت از خیابان ها عبور می کنند، به حرکت افتند تا شاید راننده متوجه شود که مسافران قصد پیاده شدن دارند. از این ها که بگذریم دیر رسیدن و اتوبوس های مملو از مسافر است که هر مسافری را خسته و دلزده می کند.
اکثر اتوبوس ها در کلانشهرها به خصوص در شهر شیراز کهنه و زهوار در رفته شده است،معضلات و مشکلاتی که در این اتوبوس ها پیش می آید،باعث می شود برخی از مسافران عطای آن را به لقایش ببخشند و به تاکسی های سطح شهر، اسنپ و خودروهای شخصی و تک سرنشینی روی بیاورند؛مسائلی که خود بر آمار ترافیک و حجم عظیم آلودگی هوا می افزاید.این ها در حالیست که اخلاق و رفتار های ناشایستی که از سوی برخی راننده های تاکسی و اتوبوس سر می زند،به هیچ وجه در فرهنگ و اصالت ایرانی ها جایی ندارد که البته به فرهنگسازی و آموزش اساسی نیاز دارد.مشکلات این چنین مال امروز و دیروز نیست، هر چند راننده های خوب و با مروت بعضی هم هستند اما عده از آن ها به طور جدی به آموزش و فرهنگسازی در نحوه رفتار خود با مسافران محتاج هستند اما این مهم در بیشتر مواقع نادیده گرفته شده و مسئولین امر نیز نسبت به رفع این مسائل اقدام جدی نمی کنند.
به گفته یکی از مسافران وقتی که در این اتوبوس های فرسوده می نشیند تمام غم های عالم وآدم بر دلش سنگینی می کند.یکی از خانم های مسن نیز با بیان این که پیاده و سوار شدن به این اتوبوس ها برایش بسیار سخت است، گفت: هیچ وقت نشد که بخواهم سوار این اتوبوس ها بشوم و به در و دیواره های اتوبوس و میله های آن برخورد نکنم.وی افزود:حتی یکبار زمانی که راننده می خواست ترمز کند از صندلی هایی بالایی اتوبوس به سمت پایین پرت شدم و دست و پاهایم حسابی کوفته شد.دو سال پیش بود که رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری شیراز از فرسوده بودن بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد و حال ناخوش این وسیل نقلیه را تایید کرد.
به گفته یکی از مسافران وقتی که در این اتوبوس های فرسوده می نشیند تمام غم های عالم وآدم بر دلش سنگینی می کند.یکی از خانم های مسن نیز با بیان این که پیاده و سوار شدن به این اتوبوس ها برایش بسیار سخت است، گفت: هیچ وقت نشد که بخواهم سوار این اتوبوس ها بشوم و به در و دیواره های اتوبوس و میله های آن برخورد نکنم.وی افزود:حتی یکبار زمانی که راننده می خواست ترمز کند از صندلی هایی بالایی اتوبوس به سمت پایین پرت شدم و دست و پاهایم حسابی کوفته شد.دو سال پیش بود که رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل درون شهری شیراز از فرسوده بودن بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی خبر داد و حال ناخوش این وسیل نقلیه را تایید کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز از استقرار 33 گیت معاینه فنی در 13 نقطه از شیراز در آینده نزدیک نزدیک سخن گرفت که به درستی محقق نشد چرا که قرار بر این شد افرادی که معاینه فنی را انجام نداده بودند،شناسایی و جریمه شوند؛ معضلی که همچنان به قوت خود باقیست!.البته در آن زمان مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم با بیان این که40 درصد تاکسی های استان فرسوده است وعده و وعید نوسازی آن را داد که هنوز در حاله ای از ابهام باقی مانده است.با این همه،چند ماهی می شود که «لیلا دودمان»رئیس کمیسیون هوشمند سازی و فناوری اطلاعات شورای شهر شیراز با اشاره به مصوبه اخیر این کمیسیون در خصوص تسهیل حملونقل درون شهری گفت: اتوبوسهای هوشمند خود ران یا همان اتوبوس های بدون راننده عضو جدید ناوگان حملونقل درون شهری شیراز خواهند بود.
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر جهان در حال حرکت به سمت مدیریت هوشمند شهرهاست تا با ایجاد زیرساخت های هوشمندسازی و تربیت شهروندان آگاه، روند زندگی شهری را آسانتر کند، افزود: اتوبوس های ART با 32 متر طول، ظرفیت جابهجایی 300 تا 500 نفر را با 70 کیلومتر در ساعت دارد.قول و قرارهایی که هنوز از راه نرسیده، در کشورهای توسعه یافته رنگ کهنگی به خود گرفته و قدیمی شده است.به هر روی باید گفت که این اتوبوس های هوشمندانه پیش کش، حداقل فکری به حال نوسازی آن ها شود.
«سعید نظری»، سخنگوی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار شیرازه با بیان این که یکی از مسائلی که در ناوگان حمل و نقل مسافر در شیراز با آن مواجه شده ادغام سه سازمان بزرگ در یکدیگر می باشد، گفت:از زمانی که در ناوگان حمل و نقل مسافر،سازمان های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه های مسافربری را با یکدیگر ادغام کرده اند، مشکلات دوچندان شده و مهار آن کاری سخت و تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.چرا که مسائل و مشکلات بزرگی را در مدیریت مسافربری و حمل و نقل رقم زده است.
«سعید نظری»، سخنگوی شورای شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار شیرازه با بیان این که یکی از مسائلی که در ناوگان حمل و نقل مسافر در شیراز با آن مواجه شده ادغام سه سازمان بزرگ در یکدیگر می باشد، گفت:از زمانی که در ناوگان حمل و نقل مسافر،سازمان های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و پایانه های مسافربری را با یکدیگر ادغام کرده اند، مشکلات دوچندان شده و مهار آن کاری سخت و تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد.چرا که مسائل و مشکلات بزرگی را در مدیریت مسافربری و حمل و نقل رقم زده است.
۸ هزار راننده تاکسی و حدود۱۳ هزار کاربر در شیراز
وی به مشکلات پیش رو اشاره کرد و افزود:به غیر از راننده های اتوبوس ها در سطح شهر، در حال حاضر ۸ هزار راننده تاکسی داریم و حدود۱۳ هزار کاربر که با وسیله نقلیه مسافرکشی می کنند. به این ترتیب آنطور که باید برنامهریزی نشده و روال منظم و مناسبی شکل نمیگیرد، مساله دوم مربوط به نوسازی فرسودگی ناوگان ها مربوط می شود،این در حالیست که ما از مدت ها به دنبال نوسازی اتوبوس های کهنه هستیم اما به دلیل تحریم ها این امر محقق نشده است.
وی به مشکلات پیش رو اشاره کرد و افزود:به غیر از راننده های اتوبوس ها در سطح شهر، در حال حاضر ۸ هزار راننده تاکسی داریم و حدود۱۳ هزار کاربر که با وسیله نقلیه مسافرکشی می کنند. به این ترتیب آنطور که باید برنامهریزی نشده و روال منظم و مناسبی شکل نمیگیرد، مساله دوم مربوط به نوسازی فرسودگی ناوگان ها مربوط می شود،این در حالیست که ما از مدت ها به دنبال نوسازی اتوبوس های کهنه هستیم اما به دلیل تحریم ها این امر محقق نشده است.
ساخت اتوبوس شهری در داخل کشور نداریم
نظری با اشاره به این که در داخل کشور تولید اتوبوس نداریم، ادامه داد:نحوه ساخت اتوبوس های شهری و بین شهری با هم تفاوت دارد چرا که اتوبوس های شهری می بایست از سیستم ها و امکانات خاصی مثل وسایلو تجیزات مخصوص معلولان، ناتوانان و سالمندان ،صندلیهای مخصوص به خود، فضای بازتر، رعایت استانداردها برای آلایندههای هوایی، سیستم های ویژه توقف در مسیر، سیستم گرمایشی و سرمایشی و غیره برخوردار باشد.وی افزود: برای خرید بالای ۳ هزار دستگاه اتوبوس با چین وارد مذاکره شدیم و با یکی از تولید کننده های چینی نیز قرارداد بستیم که البته برای همین منظور دو عضو شورا و ماموران شهرداری نیز به آنجا سفر کردند اما در زمان اعمال تحریم ها شرکت های چینی هم از این قرار داد انصراف دادند.سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان این که مشکل مالی نداریم، گفت: طبق آخرین آمار 500 میلیارد تومان اوراق قرضه بازسازی شبکه اتوبوسرانی برای سال جاری در دستور کار داریم اما عملاً نمی توانیم آن را تامین کنیم.
وی با اشاره به برخی سیاست ها در استفاده از بودجه ها برای تامین اتوبوس های شهری یادآور شد:آخرین اتوبوس های خریداری شده مربوط به شهردار سابق میشود که ۱۸۰ اتوبوس را وارد شیراز کرد اما با این وجود بودجه هایی نیز برای تامین اتوبوس ها و منابعی که به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته بود که طبق نیاز آن روز ها صرف پل سازی شده است.نظری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای فرهنگ سازی رانندگان اتوبوس های در نظر دارند،با باین این که هر از سه ماه بر روی رانندگان آزمایش می شود تا سلامت آن ها مشخص شود،گفت: هرچند که مواردی از بد رفتاری ها دیده میشود اما به طور کلی برای آن ها آموزش های مناسب و طرح های تشویقی در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال اجراست.سخنگوی شورای شهر شیراز وضعیت اتوبوس های شیراز را نسبت به دیگر کلانشهرها مطلوب دانست و افزود:وضعیت حل و نقل و به خصوص اتوبوسرانی برخی ازکلان شهرها تحت حمایت های شهرداری می باشد اما در شیراز بر عهده بخش خصوصی قرار گرفته و به همین خاطر رانندگان به نظافت و مراقبت اتوبوس ها اهمیت بیشتری می دهند.
نظری با اشاره به این که در داخل کشور تولید اتوبوس نداریم، ادامه داد:نحوه ساخت اتوبوس های شهری و بین شهری با هم تفاوت دارد چرا که اتوبوس های شهری می بایست از سیستم ها و امکانات خاصی مثل وسایلو تجیزات مخصوص معلولان، ناتوانان و سالمندان ،صندلیهای مخصوص به خود، فضای بازتر، رعایت استانداردها برای آلایندههای هوایی، سیستم های ویژه توقف در مسیر، سیستم گرمایشی و سرمایشی و غیره برخوردار باشد.وی افزود: برای خرید بالای ۳ هزار دستگاه اتوبوس با چین وارد مذاکره شدیم و با یکی از تولید کننده های چینی نیز قرارداد بستیم که البته برای همین منظور دو عضو شورا و ماموران شهرداری نیز به آنجا سفر کردند اما در زمان اعمال تحریم ها شرکت های چینی هم از این قرار داد انصراف دادند.سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان این که مشکل مالی نداریم، گفت: طبق آخرین آمار 500 میلیارد تومان اوراق قرضه بازسازی شبکه اتوبوسرانی برای سال جاری در دستور کار داریم اما عملاً نمی توانیم آن را تامین کنیم.
وی با اشاره به برخی سیاست ها در استفاده از بودجه ها برای تامین اتوبوس های شهری یادآور شد:آخرین اتوبوس های خریداری شده مربوط به شهردار سابق میشود که ۱۸۰ اتوبوس را وارد شیراز کرد اما با این وجود بودجه هایی نیز برای تامین اتوبوس ها و منابعی که به حوزه حمل و نقل اختصاص یافته بود که طبق نیاز آن روز ها صرف پل سازی شده است.نظری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه هایی برای فرهنگ سازی رانندگان اتوبوس های در نظر دارند،با باین این که هر از سه ماه بر روی رانندگان آزمایش می شود تا سلامت آن ها مشخص شود،گفت: هرچند که مواردی از بد رفتاری ها دیده میشود اما به طور کلی برای آن ها آموزش های مناسب و طرح های تشویقی در نظر گرفته شده که هم اکنون در حال اجراست.سخنگوی شورای شهر شیراز وضعیت اتوبوس های شیراز را نسبت به دیگر کلانشهرها مطلوب دانست و افزود:وضعیت حل و نقل و به خصوص اتوبوسرانی برخی ازکلان شهرها تحت حمایت های شهرداری می باشد اما در شیراز بر عهده بخش خصوصی قرار گرفته و به همین خاطر رانندگان به نظافت و مراقبت اتوبوس ها اهمیت بیشتری می دهند.
هوشمند سازی شبکه حمل و نقل
وی ادامه داد:به زودی شبکههای حمل و نقل به طور هوشمندانه و اینترنتی طراحی و به اجرا در می آید به طوری که شهروندان و مسافران به راحتی و سهولت می توانند از طریق گوشی موبایل خود در هر کجا که باشند از این که اتوبوس های سطح شهر در کجای شهر در حال تردد هستند و چه زمانی به ایستگاه می رسند مطلع می شوند و به جز این ها پرداختها نیز به صورت الکترونیکی انجام می شود و اتوبوس های بدون راننده که کاملاً هوشمند می باشند در سطح شهر رفت و آمد می کنند.که البته در نظر داریم که در سال جاری دو سه دشتگاه از این خودروها را وارد کنیم.
بر اساس این گزارش، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از مهمترین راهکارهای ممانعت از آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها به شمار می رود؛ اما در کنار نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی، توجه به ارتقاء فرهنگ رانندگان و بهره برداران از این وسایل و نحوه برخورد با مسافران از اهمیت بسزایی برخوردار است که می بایست به طور جدی به آن پرداخت.
انتهای پیام/
وی ادامه داد:به زودی شبکههای حمل و نقل به طور هوشمندانه و اینترنتی طراحی و به اجرا در می آید به طوری که شهروندان و مسافران به راحتی و سهولت می توانند از طریق گوشی موبایل خود در هر کجا که باشند از این که اتوبوس های سطح شهر در کجای شهر در حال تردد هستند و چه زمانی به ایستگاه می رسند مطلع می شوند و به جز این ها پرداختها نیز به صورت الکترونیکی انجام می شود و اتوبوس های بدون راننده که کاملاً هوشمند می باشند در سطح شهر رفت و آمد می کنند.که البته در نظر داریم که در سال جاری دو سه دشتگاه از این خودروها را وارد کنیم.
بر اساس این گزارش، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، یکی از مهمترین راهکارهای ممانعت از آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها به شمار می رود؛ اما در کنار نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی، توجه به ارتقاء فرهنگ رانندگان و بهره برداران از این وسایل و نحوه برخورد با مسافران از اهمیت بسزایی برخوردار است که می بایست به طور جدی به آن پرداخت.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
اگر چه از زمان کرونا تا کنون سوار واحد نشده ام اما دست روی نکته بسیار مهمی گذاشته اید خیلی از رانندگان حرمت مسافران بخصوص زنان را نگه نمی دارند باید برای اینها کلاس های آموزشی و حتی شرائط سنی گذاشت
پاسخ