مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس مطرح کرد:
چگونگی پیوند روحی با امام زمان(عج)
حدائق با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران که یکی از آیاتی است که در آن نکاتی درباره سبک زندگی مهدوی بیان شده است، مواردی را در خصوص پیوند روحی با امام زمان(عج) با استفاده از آیه مذکور بیان کرد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، ۲۸ مردادماه در سلسله سخنرانیهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به تبیین نکاتی در خصوص پیوند روحی با امام زمان(عج) پرداخت و گفت: خداوند در آیه ۲۰۰ سوره آل عمران میفرماید « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد».
وی افزود: در این آیه شریفه خداوند پس از آنکه مردم را با عبارت « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» خطاب میکند که خود بیانگر آن است که اجرای فرامین به شرط ایمان نافع خواهد بود، چهار دستور به بندگان میدهد؛ اول « اصْبِرُوا»، دوم «صَابِرُوا»، سوم «رَابِطُوا» و چهارم « اتَّقُوا اللَّهَ». نتیجه رعایت این چهار دستور، رستگاری شما است.
حدائق تصریح کرد: این سؤال همواره ذهن انسانها به خصوص مؤمنان را به خود مشغول کرده است که چگونه راه رستگاری را بیابیم؟ یا به تعبیر دیگر چه کنیم که عاقبتبخیر شویم.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه آیه مذکور چهار نکته را به مؤمنان یادآور میشود که با رعایت آنها قطعاً مردم سمت عاقبتبخیری خواهند رفت، افزود: اولین فرمان صبر است یعنی چه در برابر حوادث و مشکلات زندگی و چه در مصائب و ناملایمات، عنان صبر از کف ندهند. زندگی انسانها از بدو خلقت آمیخته با سختی است. قرآن میفرماید « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ؛ به راستى كه انسان را در رنج آفريدهايم» (آیه ۴ سوره بلد).
وی یادآور شد: تمام زندگیها دارای فراز و نشیب است. جوانی میرود و پیری از پی آن میآید. سلامتی سلب میشود و بیماری به دنبال آن میآید. ثروت هم یک روز هست و روز دیگر نیست. این طبیعت زندگی است؛ در کنار خوشیها، ناخوشی و در کنار سلامتی، بیماری و پس از دوران جوانی، پیری از راه میرسد. اگر کسی به دنبال رستگاری است توصیه اول این است که شکیبایی در برابر حوادث و ناملایمات زندگی را فراموش نکند.
حدائق با بیان اینکه دومین دستور قرآن هم به صبر مربوط است که با واژه «صَابِرُوا» بیان شده است، گفت: در واقع مؤمنان دوباره دعوت به صبر شدند اما در موضع و موضوعی دیگر. در برخی از روایات صابرو به معنی آن است که در برابر فشارهای کفار، صبور و شکیبا باشیم.
عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: دشمنان انبیا و ائمه در طول تاریخ با ظلم و ستم بر جهل مردم سوار بودند و همیشه از دین به عنوان یک عنصر آگاهیبخش، واهمه داشتند؛ از اینرو همیشه در حالت توطئه علیه دین بوده و هستند. قرآن کریم میفرماید «...وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَائِنَةٍ مِنْهُمْ...؛ ... و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مىشوى...» (آیه ۱۳ سوره مائده). این آیه به مسلمانان دستور میدهد که در برابر تهدیدها و شیطنتها نیز باید صبر و شکیبایی پیشه کرد.
مسلمانان باید از مرزهای خود سنگربانی کنند
وی با بیان اینکه دستور سوم قرآن، مرزبانی از اعتقادات و اندیشه دینی است که با واژه «رَابِطُوا» بیان شده است، افزود: مرابط در زبان عربی به معنی مرزبان است. مسلمانان به حکم این آیه باید از مرزهای جغرافیایی، اعتقادی و فکری خود سنگربانی کنند و مراقب باشند که دشمن در عقیده آنها نفوذ نکند همچنان که از مرزهای جغرافیایی خود مراقبت میکنند.
حدائق با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) درباره ورود عراق به در دفاع مقدس گفت: امام راحل فرمودند وارد شدن ما در عراق نه برای این بوده است که ما عراق را میخواهیم تصاحب کنیم یا بصره را. ما وطنمان بصره و شام نیست، ما وطنمان اسلام است. ما تابع احکام اسلام هستیم. امروز که ما باز برای دفاع از کشور خودمان و دفاع از ملت مظلوم خودمان وارد شدیم در عراق، برای اینکه نگذاریم هر روز آبادان و اهواز و اینجاها مورد حمله آنها واقع شود.
مسئول حوزه علمیه خاتمالانبیا(ص) شیراز ادامه داد: در حقیت امام راحل با اشاره به اینکه ما برای دفاع از زمین نمیجنگیم، ما برای دفاع از مرزهای اعتقادی و آنچه که دین به ما تکلیف کرده سلاح به دست گرفتیم زیرا زیربار ظلم نباید رفت و اگر دفاع میکنیم به اعتبار اینکه قرآن میفرماید از حریم خود دفاع کنید، دفاع از باورها و مرزها را جزو جدانشدنی زندگی مسلمین بیان میکند.
وی اظهار کرد: فراز پایانی این آیه دستور چهارم را برای مؤمنان صادر میکند. « اتَّقُوا اللَّهَ» یعنی تقوا پیشه کنید. در سایه تقوا، مؤمنین در کنار یکدیگر برای اعتلای کلمه الله در صف واحد قدم میزنند. تقوا یا درستکاری باعث میشود که جامعه اسلامی به پیشرفت روزافزون دست پیدا کند.
حدائق یادآور شد: روایتی از امام صادق(ع) در تفسیر این آیه نقل شده است که ارتباط آن را با امام زمان(عج) روشن میکند. حضرت میفرماید اصبروا علی الفرائض. در این آیه خداوند امر فرموده است که بر انجام واجبات صبر کنید؛ زیرا پایداری در انجام واجبات کار آسانی نیست و نیازمند صبر است. حضرت در ادامه به تبیین کلمه «و صابروا» پرداخته و فرمودند یعنی بر مصیبتها صبر کنید. در پایان منظور از «رابطوا» را حفظ ارتباط و پاسداری از ائمه معنا کردهاند.
تعریف افکار خود را در راستای ارتباط با امام زمان(عج)
به گفته وی، با این کلام امام صادق(ع) این بخش از آیه با موضوع مهدویت گره میخورد چراکه ما باید در دوران غیبت، رفتار و افکار و نوع نگاهمان به زندگی را در راستای ارتباط با امام تعریف کنیم. علاوه بر حدیثی که از امام صادق(ع) نقل شده است روایتی هم از امام باقر(ع) به ما رسیده است که صراحتاً منظور از «رابطوا» در عصر غیبت را ارتباط با امام زمان(عج) بیان میکند. ایشان فرمودند اصبروا علی اداء الفرائض و صابروا عدوکم و رابطوا امامکم المنتظر؛ بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنان صبورانه مقاومت کنید و ارتباط خود را با امام محکم کنید.
عضو جامعه روحانیت شیراز تصریح کرد: همزمان با آغاز نبوت حضرت آدم(ع) تا زمان نبی گرامی اسلام و پس از ایشان، دشمنان دین برای خاموش کردن نور هدایت از هیچ تلاشی فروگذار نکردند اما طبق بیان امام باقر(ع) مسلمین مأمور به مقاومت بودند. امام در شرح واژه «رابطوا» میفرمایند ارتباط خود را با امام زمان(عج) برقرار کنید. اکنون که ما در عصر غیبت هستیم باید شیوههای ارتباط در این زمان را هم یاد بگیریم. یاد حضرت و دعا برای فرج ایشان و تطبیق اعمال، افعال و افکار با نظر امام زمان(عج) از جمله شیوههای برقراری ارتباط است.
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان