کد خبر: ۱۵۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

مرمت سومین قبرستان جهان اسلام، همچنان اندر خم یک کوچه

اگر چه مسئولان پیش از آغاز مرمت و بازساری قبرستان دارالسلام معتقد بودند که این مکان وضعیت مناسبی ندارد و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، آن را به یک جاذبه بسیار مناسب گردشگری تبدیل کرد»، اما روند مرمت این قبرستان یقینا این ظرفیت را به نابودی می‌کشاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،قبرستان درب سلم یا دارالسلم شیراز معروف به دارالسلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان است که نخستین قبری که در آن قرار گرفته به سال ۲۴ هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد همچنین این قبرستان جزء سه قبرستان‌ قدیمی جهان محسوب می‌شود حتی برخی معتقدند که سابقه این مکان به قبل از اسلام می‌رسد.

قبرستان دارالسلام، محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علماء، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است.

در برخی از روايات عامه نيز آمده است كه آرامگاه خديجه دختر امام حسن(ع) نيز در اين مكان است.

مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار دیگر که نشان دهنده شغل در گور خفتگان است بر این سنگ‌ها حک شده‌ است.

بر اساس اسناد و مدارک تاریخی و اولین قبر موجود، در حقیقت قبرستان دارالسلم شیراز، سومین قبرستان جهان اسلام است و باید مسئولین با توجه به مشکلاتی که دارد رسیدگی های لازم را داشته باشد، چرا که مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود بارها به این امر تاکید داشته اند و بیان فرمودند: «به امور اماکن مذهبی و بقاع متبرکه که در ‌واقع بخشی از سرمایه‌های دینی و اعتقادی مسلمانان هستند، رسیدگی جدّی شود تا این میراث ارزشمند بتواند هم در زمان حال اعتقادات دینی مردم را پاسداری کند و هم برای استفاده نسل‌های بعدی استوار و پابرجا بماند.»

 و حالا با توجه به شرایط خاص این قبرستان خبرنگار شیرازه جهت پیگیری از مرمت قبر های این قبرستان به پیگیری از دستگا‌های متوالی پرداخت .

مرمت قبرهای دارالسلام بر عهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که خبرنگار این رسانه26 آذرماه در گفتگویی با موید محسن نژاد به آن پرداخت.

وی در این باره گفت:چون این قبرستان مهم بوده و مورد توجه جامعه قرار دارد با همکاری شهرداری جهت مرمت این قبرستان تلاش می‌کنیم و طرح مرمت را اجرا میکنم.

اما جهت پیگیری مجدد، خبرنگار این رسانه در نشست خبری میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس از سید موید محسن نژاد  این سوال را  پرسید که جهت مرمت قبرستان قدیمی شیراز (دارالسلام ) چه اقدامی انجام دادید؟

محسن نژاد پاسخ این سوال را بر دوش  علی اکبر صادقی سرپرست  معاونت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس  انداخت.

صادقی با بیان اینکه اقداماتی از سال قبل انجام شده و طرح آن با مشارکت شهرداری و امور فرهنگی منطقه صورت گرفته و نقاط ضعف این قبرستان بازبینی و نقاط قوت آن تقویت شده و طرح مرمت به زودی به مرحله اجرا میرسد، اظهار کرد: فاز اول بازسازی توسط شهرداری انجام شده است و فاز دوم از لحاظ فنی بررسی شده و تحویل شهرداری داده شده و  به لحاظ جوی فصلش که شود اقداماتی انجام می‌دهد که خواهید دید.

 هر سوالی که در خصوص این قبرستان  از مسئولین پرسیده می‌شود آنها به یک جمله بسنده می‌کنند که در حال پیگیری است و در آینده انجام می‌شود. حتی محمد فرخ زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس پیش از این در گفتگو با خبرنگار این رسانه  بیان کرده بود مرمت‌هایی هم در سال ۱۴۰۰ انجام شد و رسانه‌ای شده اما متوقف گردید و برای سال ۱۴۰۱ تصمیم بر این شد نقشه‌ها مجددا بازنگری شود و این آرامستان مورد ساماندهی قرار بگیرد.

همچنین این مقام مسئول اشاره‌ای به اقدامات گذشته و زمانی که در شورای شهر شیراز بود، کرد و افزود: در آن زمان یک قسمت از آرامستان را برای مشاهیر و مفاخر قرار دادیم طرحی را به شورا ارائه کردیم به کمک مجمع خیرین شهرساز این مجموعه را تشکیل دادند و آیین نامه‌ای در سه کمیسیون گردشگری و زیارت و فرهنگی و خدمات شهری مطرح و قرار شد یک قسمت را آماده سازی کنند.

به گزارش شیرازه،آرامستان دارالسلام شیراز به عنوان یک سایت گردشگری، که یکی از سه قبرستان مشهور و معروف عالم اسلام است از طرفی نیز به عنوان یک شناسنامه تاریخی کهن نشان دهنده قدمت فرهنگی و مذهبی شیراز می‌باشد  همچنان مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و آنگونه که باید به این مکان رسیدگی نشده است.

 بر اساس گفته‌های محسن نژاد بخشی از کار بر عهده شهرداری شیراز است به همبن منظور در شماره بعد به سراغ شهردار منطقه خواهیم رفت.


انتهای پیام/224224





نظرات بینندگان