کد خبر: ۱۵۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مسجد محل پرورش انسان در جامعه است

از آنجایی که ریشه انقلاب اسلامی بر مبنای مساجد بنا نهاده شد، این مکان‌ مقدس می‌تواند تکلیف انسان در سطح جامعه و همچنین وظایف دینی‌اش را تبیین کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) پس از هجرت درصدد تشکیل حکومت اسلامی بود و از این رو نیاز به کادرسازی و تربیت نیرو و فضایی برای رسیدگی به مسائل دینی و دنیوی مردم بود که برای تحقق آن، اقدام به بنای مسجد نمود.

در اهمیت نقش مسجد در جامعه و افزایش بصیرت عمومی در همه سطوح همین بس که حضرت امام خمینی(ره) حرکت انقلابی خود در سال 1341 در مسجد آغاز کرد و به برکت مساجد و تربیت نیروهای مسجدی سرانجام انقلاب اسلامی نیز پیروز شد، به راستی که امام راحل این ظرفیت را شناخت و استفاده خوبی از آن کرد ، اگر بگوییم مسجد مرکزهمه خوبی‌هاست گزاف نگفتیم زیرا مسجد مرکز اجتماع، وحدت، هم اندیشی، صمیمیت، همدلی، تربیت نیروهای اسلامی و انقلاب است.

مهم‌ترین رسالت امروز ما در مقابل دشمن، راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد است چرا که دشمن برای ضربه زدن به نظام اسلامی از ابزار فرهنگی هنری بهره می‌گیرد و ما نیز باید از همین راه به مبارزه برخیزیم که در واقع مساجد می‌توانند بسیاری از مشکلات مردم را برطرف کنند و در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جامعه نقش مهمی دارند زیرا هیچ مکانی به اندازه مساجد نمی‌تواند در راستای کمک به مردم و هدایت جامعه و همچنین پیاده کردن جهاد تبیین ایفای نقش کند.

بهرحال مساجد در دنیای امروز یک شبکه گسترده جهانی است که مسلمانان می‌توانند به خوبی برای ترویج دین مبین اسلام از این مکان مقدس استفاده کنند و از طرفی با اقامه نماز جماعت روح و روان خویش را در نهر جاری رحمت الهی شستشو دهند.

از همین رو این پایگاه تحلیلی خبری با چندی از شهروندان در خصوص اهمیت مسجد مصاحبه گرفت که نظرات به شرح ذیل است:

علی اکبر افخمی مرد میانسال شیرازی مسجد را محور جهان بینی دانست و افزود: بهترین میدان برای عرضه نظریات و چالش‌های سیاسی با رویکرد صادقانه و در حضور مومنین مساجد است که آگاهی بخشیدن قشر موثر و مهم جامعه را در بردارد و از این مکان به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی سیاسی می‌توان یاد کرد.

حاج حسین از کسبه بازار حاجی شیراز می‌گوید: مسجد بهترین مکان برای تعامل و تضارب افکار و اندیشه‌هاست که می‌توان از مسجد به بهترین روش استفاده برد اما امروزه کمترین بهره از این مکان مقدس برده می‌شود ما باید کاری کنیم که جوانان و نوجوانان بیشتری به مسجد بیایند و برای ترغیب آن‌ها با در نظر گرفتن برنامه‌های علمی و فرهنگی در مساجد کوشا باشیم که از هیات امنا مساجد انتظار می‌رود با همکاری کانون‌های فرهنگی تربیتی بتوانند این مساله را مورد توجه ویژه قرار دهند.

خانم جوانی که از بردن نامش امتناع کرد مسجد را محل پرورش فکری دانست و گفت: مساجد از صدر اسلام تاکنون پایگاه مردمی بوده و هست و انقلاب ما هم ثمرة اجتماعات در مساجد بوده و الحمدلله مساجد هم رشد کرده و هم به بالندگی رسیده اما باید بدانیم دیدگاه مردم نسبت به مسجد همان عبادت است یا موارد دیگری هم هست؟ به شخصه معتقدم مسجد محل پرورش فکری به سبک اسلام است که ما باید از این فرصت‌ها استفاده کرده و مردم را جذب کنیم و آنان را علاوه بر امورات عبادی در امورات اجتماعی نیز وارد کنیم، چون مسائل اجتماعی مردم، جدای از عبادت نیست و عبادت به جزء خدمت خلق نیست و مسجد بهترین مکان برای حل و فصل این چنین اموراست.

علی‌رضا نوجوان شیرازی مسجد را در یک پایگاه مهم و اجتماعی دانست و بیان کرد: مساجد به‌عنوان پایگاه مهم اجتماعی می‌تواند در ساختار اعتقادی افراد مفید باشد اما متاسفانه برخی از مردم و بخشی از مسئولین نسبت به ساحت و یا ترمیم مساجد بی تفاوت هستند ، در طول روز برای نماز ظهر،عصر و نماز مغرب،عشاء به مسجد می‌روم اما بیشتر اوقات صدای اذان را از گلدسته مسجد نمی‌شنویم،واقعا کاش برخی می‌دانستند که دشمنان اسلام برای همین عدم پخش اذان چه هزینه‌هایی می‌کنند  و ما متوجه نیستیم ،من وقتی به دنیا آمدم پدرم در گوشم اذان و اقامه می‌گفت و الان همان صدای اذان بود که اعتقاد من را همچنان نسبت به دینم راسخ می‌کند.

احمد رضا دیگر جوان شیرازی از دغدغه حضور جوانان در هیات امنا مساجد گفت: امروزه مساجد نیاز به تفکرات نو و ایده‌های نوین اسلامی دارد که جوانان خلاق می‌توانند با حضور در هیات امنا برنامه‌های مدونی را پیگیری کنند بلکه ترغیب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد دوچندان شود.

مسجد محل پرورش انسان در جامعه است

 مهدی طاهری رییس شورای اسلامی شهر شیراز در گفتگو با شیرازه اظهار کرد: اگر حیاتی برای یک بدن قائل هستیم به اعتقاد من حیات جمهوری اسلامی به حیات مساجد به عنوان قلبش بستگی دارد.

وی تصریح کرد: هر کس مسیر شهادت را پیموده از مبدا مساجد پیموده است و این مساجد هستند که مرکز و کانون شهید پروری هستند.
طاهری ابراز کرد: ما هرچه داریم از مسجد و مسجدی بودن داریم و جز صحابه مساجد هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: چنانچه تمام کانون توجه خود را به مساجد معطوف نماییم، شجره طیبه انقلاب اسلامی مستحکم تر و بارورتر از گذشته خواهد شد.

وی افزود: امید است چنین نشست‌ها و همایش‌هایی، توجه مسئولان نظام، استان و شهرستان را به این نکته معطوف کند که مسجد محور است.
طاهری بیان کرد: برای اینکه جامعه را از گزند دشمنی های دشمنان اسلام دور کنیم باید محلات احیا شود و این امر با محوریت و کانون قرار گرفتن مساجد محقق می شود.

سخن پایانی؛ 

در بیانه گام دوم انقلاب بیش از ۹۰ درصد کارها به جوانان سپرده شده است، باید پرسید چند درصد هیات امنای مساجد را جوانان تشکیل داده اند؟ آیا به جوان امکان ورود به مسجد به عنوان هیات امنا داده می شود؟ درِ مسجد به روی جوانان بسته شده است و انتظار داریم جوان عاقبت به خیر شود.

برادران و خواهران ایمانی ،مساجد را خالی نگذارید چراکه مسجد پایگاه اجتماع مسلمان است در زمان انقلاب دیدیم مساجد پایگاه تظاهرات یا در زمان جنگ مسجدها محلی برای اعزام رزمندگان بود که این‌ها یعنی  مهم‌ترین اتفاقات در مسجد پایه‌گذاری شده است، از این رو باید این سنگرحفظ شود.

در واقع حضور روزانه مسئولین در مساجد باعث ارتباط اجتماعی آنان با مردم و تشویق مردم به شرکت در مساجد و محل کلیدحل بسیاری از مشکلات در محلات خواهد بود.قابل ذکراست که حل مشکل درمحله باعث حل مشکل در خانواده خواهد بود و از طرفی می‌تواند نقش پل ارتباطی فی‌مابین را داشته باشد و هماهنگی بیشتر باعث خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم می‌شود.

در واقع مسجد به عنوان مهمترین پایگاه اجتماعی در دل مردم نیاز به یک حلقه وصل نقطه ارتباطی دارد که دولت می‌تواند با کمک‌های مادی و اعتباری خویش مردم را در ساخت و عمران مساجد یاری رساند که این امر با زیرگروه‌های دولتی مانند شهرداری‌ها، وزارت ارشاد و... تا حدی برآورده شده است البته باید دولت در نیاز سنجی منطقه‌ای و مکان‌های ویژه مرکزی برای ساخت مسجد دقت نظر لازم را به عمل آورد تا از مساجد ساخته شده بهره برداری مجامع و کامل انجام پذیرد.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان