کد خبر: ۱۶۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس اداره تعاونی روستایی شیراز:

انتخابات تعاون روستایی سیاخ دارنگون بی‌نظیر بود

رئیس اداره تعاونی روستایی شیراز در ارتباط با حواشی‌های صورت گرفته در انتخابات هیأت مدیره شرکت‌ تعاونی روستایی سیاخ دارنگون گفت: ما به سلامت کار خود ایمان داریم و این انتخابات سالم‌ترین انتخاباتی بود که در استان اتفاق افتاده بود، همچنین وی از برنامه‌های آتی مجموعه تعاونی روستایی در آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، حسن کشاورز با بیان اینکه تشکل‌های بخش کشاورزی در مجموعه تعاونی روستایی دو قسمت است، یک مورد بخش اداری و دولتی که ناظر تشکل‌ها است یک بخش هم تعاونی‌ها هستند گفت: بخش تعاونی‌ها اعضا سهام‌داران هستند که بیشتر در روستاها هستند و بسته به خدماتی که مد نظرشان است عضو شرکت‌های تعاونی روستایی می‌شوند.


وی ادامه داد: مجموعه تعاونی روستایی متشکل شده است از شرکت‌ها تعاونی روستایی، تولید کشاورزی و زنان که هر کدام از این موارد به صورت مجزا زیر بخش دارند.

حسن کشاورز با بیان اینکه خیلی‌ها به اشتباه مجموعه ما را شرکت تعاونی روستایی می‌دانند عنوان کرد: ما اداره تعاونی روستایی هستیم که وظیفه هدایت و نظارت بر شرکت‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی را داریم.


عضوگیری شرکت‌های تعاونی روستایی بر عهده هیأت مدیره است
رئیس اداره تعاونی روستایی شیراز در ارتباط با عضوگیری در این شرکت‌ها نیز گفت: برای بحث عضوگیری اگر یک شرکت نوپا باشد در ابتدای امر با فراخوانی که اعلام می‌شود مردم بسته به خدماتی که می‌توانند از شرکت بگیرند عضو می‌شوند، قسمت دوم عضوگیری بعد از تأسیس است که این امر در شرکت‌هایی که دارای قدمت چند ساله هستند و در حین فعالیت شرکت است که باید شرایط لازم برای عضوگیری داشته باشد که رد یا تأیید عضوگیری بر عهده هیأت‌مدیره شرکت است.


وی ادامه داد: سازمان و بخش دولتی که ما هستیم اجازه این که به شرکتی بگوییم عضو بگیر یا نه را نداریم به دلیل اینکه مردم نهاد هستند و تصمیم گیری بر عهده هیأت مدیره است، ما فقط ناظر هستیم و دخالت کننده نیستیم.


وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آتی ما ارزش گذاری سهام است عنوان کرد: برای این کار باید کارشناس رسمی قوه قضاییه دعوت شود، سازمان باید مجوز این قضیه را صادر کند؛ اما قطعاً در برنامه‌های آتی است.


کشاورز در ارتباط با دوره خدمتی هر هیأت مدیره که سه سال یک بار انجام می‌شود اظهار داشت: یکی از کسانی که می‌توانند درخواست انتخابات جدید بدهند سازمان، خود هیأت مدیره و یک پنجم اعضا است، دوره خدمتی هر هیأت مدیره سه سال مالی است.


رئیس اداره تعاونی روستایی شیراز ادامه داد: همه می‌توانند برای کاندیداتوری در هیأت مدیره تعاونی درخواست دهند برای هیأت مدیره اما درخواست‌ها بررسی می‌شود و کسانی که واجد شرایط هستند تأیید می‌شوند و در انتخابات قرار می‌گیرند؛ اما تمام کسانی که عضو شرکت تعاون روستایی هستند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و رأی دهند.


حسن کشاورز با بیان اینکه بحث پایش اعضا هم در حال انجام است گفت: یعنی کسانی که در قید حیات نیستند و کسانی که در قید حیات هستند را تفکیک می‌کنیم و در کل استان در حال انجام است این اتفاق که رخ دهد بحث ارزش گذاری نیز راحت‌تر انجام می‌شود.

همه از خدمات شرکت استفاده می‌کنند؛ اما سهام فقط مختص سهام‌داران است
کشاورز در ارتباط با سود سهام شرکت‌ها نیز گفت: این شرکت‌ها اگر سود داشته باشند به سهام‌داران هم داده می‌شود و اگر ضرر داشته باشد باز هم سهام‌داران در آن شریک هستند، زمانی که سودی اتفاق می‌افتاد هیأت مدیره تصمیم می‌گیرد که هر مقدار برای افزایش سرمایه، افزایش زیرساخت‌ها و رقمی را به صورت نقدی به اعضا پرداخت کنند که این مورد نیز در حوزه اختیار مجمع و هیأت مدیره است و دستورالعمل خود دارد.


وی افزود: یک مجمع سالیانه وجود دارد به نام مجمع سود و زیان یا تصویب فراز نامه است شرکت باید از لحاظ قانونی در پایان سال مشخص کند چقدر سود و چقدر زیان داشته است.


انتخابات صورت گرفته در شرکت تعاون روستایی سیاخ دارنگون بسیار بی‌نظیر بود.
رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان شیراز در خصوص برخی حواشی پیرامون انتخابات هیأت مدیره شرکت تعاونی روستایی سیاخ دارنگون مطرح شده بود و مواردی مانند موضوع تخلف یک فروشنده سوخت آن شرکت که ناکام ماند گفت: در این خصوص با بیان اینکه پرونده تشکیل شده و حکم نیز صادر شده است اظهار داشت: فروشنده خاطی از لحاظ قانونی نمی‌تواند فعالیت کند و دیگر فعالیت هم نمی‌کند، تذکر جدی داده شده است که ادامه فعالیت صورت نگیرد وبا پیگیری‌های اداره تعاونی روستایی شیراز، فرد خاطی ادامه فعالیت خود را قطع کردند.


کشاورز ادامه داد: در بحث انتخابات هیأت مدیره شرکت تعاونی سیاخ دارنگون نیز حساسیت بالا بود و با توجه به این موضوع هم اداره شهرستان و هم سازمان تعاون روستایی استان فارس به عنوان ناظر در تمام مراحل حاضر بودند و نهایتاً برای ما خروجی کار همان نظر اعضا است.


وی در ارتباط با انتخابات شرکت تعاونی روستایی سیاخ دارنگون گفت: افرادی که پای سیستم بودند از سازمان تعاون روستایی استان بودند تا کسی را در منطقه نشناسد و بی طرف باشد؛ صندوق آرا وجود نداشت که کسی بخواهد دخل و تصرفی داشته باشد؛ چون به صورت سیستمی انجام شده بود.

 

رئیس اداره تعاون روستایی شیراز با تأکید بر این موضوع که انتخاباتی سالم برگزار شد گفت: من حاضر هستم ده بار دیگر این انتخابات انجام شود و تغییر کلی در حد پنج درصد نباشد حتی یک تیم دیگر از خارج از استان بیایید؛ چون به سلامت کاری که انجام دادیم ایمان داریم.


همچنین وی در ارتباط با توزیع آرد نیز مطرح کرد: از این پس کسانی که از آرد خام روستایی استفاده می‌کردند حتماً باید در سامانه تعاونی روستایی اطلاعات خود خانواده خود را ثبت کنند؛ زیرا از این پس آرد بر اساس اطلاعات وارد در سامانه به اشخاص داده می‌شود.


وی ادامه داد: یعنی هر کس باید با کارت خود آرد را خریداری کنند و کسی دیگر دخل و تصرفی در خرید آرد ندارند که تمام مشکلاتی که در این زمینه وجود داشته دیگر اتفاق رخ نمی‌دهد.


رئیس اداره تعاونی روستایی شیراز در پایان با بیان اینکه مجموعه تعاونی روستایی خود را خادم مردم می‌داند اظهار داشت: مجموعه تعاونی روستایی سعی می‌کند رسم امانت‌داری مردم را دنبال کند و ما جز جلب نظر مثبت مردم دنبال چیز دیگری نیستیم. وی همچنین انتخابات صورت گرفته سیاخ دارنگون را یکی از بی‌نظیرترین انتخاباتی دانست که در استان از لحاظ سلامت کار و حضور مردم و شور و شوق انتخاباتی اتفاق افتاده بود.

 

انتهای خبر/

 

منبع: اول فارس

نظرات بینندگان