کد خبر: ۱۶۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۷ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳
شیرازه گزارش می‌دهد؛

خط ۳ مترو گلستان مهم‌ترین خط مترو شیراز

هشتمین بازدید پروژه بزرگ مقیاس شهرداری شیراز انجام شد و به بررسی روند ساخت ایستگاه خط۳ مترو شیراز و حفاری مکانیزه تونل این خط صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با حضور خبرنگاران هشتمین بازدید مدیریت شهری شیراز از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس در سال ۱۴۰۳ انجام شد.

 

در این بازدید به بررسی روند ساخت ایستگاه خط ۳ مترو شیراز و همچنین حفاری مکانیزه تونل این خط صورت گرفت.

 

توسعه غربی خط ۱ مترو شیراز(خط سه) به طول حدود ۱۱/۷ در هفت ایستگاه از چهارراه میرزای شیرازی (پل معالی آباد) آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک‌های شهید بهشتی ،حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیرگذرشهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌باشد.

 

تونل خط سه به طول ۱۰ کیلو متر با روش مکانیزه که نسبت به روش‌های سنتی دارای سرعت اجرا و ایمنی بسیار بالاتری می باشد احداث خواهد شد.

 

عملیات اجرایی تونل و ایستگاه های این خط ازابتدای سال ۱۴۰۲ توسط شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران به عنوان پیمانکار اصلی پروژه آغاز شده است.

 

تکمیل احداث شفت ورود دستگاه حفار(ایستگاه گلستان)، تکمیل حمل و مونتاژ دستگاه حفار(TBM)، احداث کارخانه و تولید قطعات پیش ساخته بتنی جهت لاینینگ تونل و شروع عملیات حفاری مکانیزه تونل از جمله اقداماتی است که این شرکت با برنامه‌ریزی منسجم و کار شبانه روزی موفق به تکمیل پیش از موعد آنها ظرف یک‌سال گذشته شده است.

 

امیر یقطین در این بازدید گفت: خط۳ مترو شیراز از ایستگاه شهید چمران اولین ایستگاه و ایستگاه میلاد دومین ایستگاه است که در پایان ایستگاه خط۳ مترو ایستگاه گلستان قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط دو و سه مترو شیراز در زیر زمین درحال انجام است،افزود: در ایستگاه بهشتی عملیات در حال انجام است و روی برنامه‌ریزی انجام شده پیشرفت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم.

 

رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: ایستگاه گلستان در حال حاضر در شفت ورودی «تی بی اِن» است و پشتیبانی دستگاه ارسال فوم و تجهیزات از طریق شفت انجام می‌شود.

 

وی با اشاره بر اینکه خوشبختانه با وجود خاک خوبی که در این منطقه داریم عملیات بسیار خوب درحال پیشرفت است،گفت: امیدواریم در سه سال آینده این ایستگاه عملیات اجرایی آن به پایان برسد و مترو حرکت کند.

 

 در این میان محمد حسن اسدی در جمع خبرنگاران گفت: بازدیدهای پروژه‌های بزرگ مقیاس شهرداری شیراز شبانه در حال انجام است. 

 

وی افزود: به طور کلی خطوط ریلی در کلان شهرها جز پروزه‌های با اهمیت شهر است که خطوط‌های ریلی بسیار حساس و پر خرج دارد که کار و تلاش بسیاری را جهت انجام آن می‌طلبد. 

شهردار شیراز یاد آور شد: یکی از موضوعاتی که در این منطقه کمی تاخیر داشت ولتاژ و برقی بود که باید به «تی بی اِن» می‌رسید و از برق اصلی گرفته می‌شد انجام و نهایتأ این موضوعات بر طرف شد تا عملیات ادامه داشته باشد.

 

وی با تصریح اینکه حدود ۱۰ کیلو متر طول خط است و هشت کیلومتر ایستگاه را در بر می‌گیرد، ادامه داد: امیدواریم که کار با همین حساسیت و دقت شروع شده پیش رود و به پایان برسد.

 

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه ما از جاهای سخت خارج شدیم و ما در مرحله اجرای تونل مترو کار را آغاز کردیم و خط دو از میدان امام حسین و کلبه سعدی در حال اجرا است.

 

وی ادامه داد: به، زودی خط چهار مترو تصمیم گیری نهایی می‌شود و در بلوار رازی کار خود را آغاز می‌کند همچنین اتصال خط یک به چهار را در اقدامات خواهیم داشت .

 

 شهردار شیراز اضافه کرد: شهر شیراز جز کلان شهرهای انگشت شماری است که این اقدام را انجام داد.

 

وی در پایان افزود: خطوط مترو جز پروژه‌های با اهمیت است مخصوصا خطی که در این منطقه است و باید گفت هیچ بخش شیراز حجم جمعیت آن به اندازه این منطقه شمال غرب نمی‌باشد.

 

اسدی بیان کرد: به نظر می‌رسد که مهم‌ترین خط مترو شهر شیراز این خط است و امروز خداوند لطف کرد که این اقدام در حال انجام شدن است.

 

شهردار شیراز از بهره برداری دو بوستان و یک فرهنگ‌سرا خبر داد و گفت: در هفته جاری روز دوشنبه در کمربندی جنوبی دو تقاطع و دور بگردان را شروع به کار می‌کنیم .

 

 از طرفی رضا محمدیان بیان کرد: با اقدام شهرداری شیراز تحول بزرگی در حوزه حمل و نقل ایجاد شد تا مشکلات ترافیک، آلودگی و آلایندگی کاهش پیدا کند.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در پایان‌گفت: این خط مترو باعث شد که مردم بتوانند به راحتی درشهر شیراز را که مسافت بسیاری دارد را طی کنند و امیدواریم مدیران بعدی هم بتوانند خط چهار و پنج را انجام دهند.

 

به گزارش شیرازه،خط۳ مترو شیراز که توسعه غربی خط یک است به طول حدود ۱۱٫۷ کیلومتر در هشت ایستگاه پیش‌بینی شده است که چهارراه میرزای شیرازی (پل معالی آباد) را از طریق بزرگراه دکتر حسابی، به شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال، گلستان، زیرگذر شهرک گلستان و ایستگاه راه‌آهن شیراز متصل می‌کند.

حدود چهار کیلومتر از ابتدای این خط به صورت تونل و مابقی مسیر به صورت همسطح اجرا خواهد شد. این خط قابل اتصال به شهر جدید صدرا است که عملیات اجرایی و ساخت این خط در سال ۱۳۹۷ آغاز شده‌است.

 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: مترو ، شیراز ، فارس
نظرات بینندگان