کد خبر: ۱۶۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن:

شهید رئیسی به شاخص‌های وعده داده عمل کرد

سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن گفت: وقتی دولت آقای رئیسی روی کارآمد چند شاخصه را در دستور کار قرار داد و در طول دوران مسئولیتش یک به یک به آنها عمل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، احمد دستمالچیان، با اشاره به اینکه دولت آقای رئیسی نشان داد که به خوبی زبان دنیا را در عرصه دیپلماسی بلد است، گفت: بدون هیچ تعصب و مسائل حاشیه‌ای به‌عنوان کسی که سال‌ها در عرصه‌های مختلف دیپلماسی کشور فعالیت کردم باید بگویم از بین دولت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب در کشور روی کار آمده است، دولت آقای رئیسی از موفق‌ترین‌ها در این زمینه بود.


وی با اشاره به اینکه شاخص‌های اجرایی دولت شهید رئیسی در عرصه دیپلماسی تأییدکننده این ادعا است، ادامه داد: وقتی دولت آقای رئیسی روی کارآمد چند شاخصه را در دستور کار قرار داد و در طول دوران مسئولیتش یک به یک به آنها عمل کرد.


سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه یکی از شاخص‌های قابل‌توجه دولت شهید رئیسی در عرصه دیپلماسی برقراری بهترین ارتباط با همسایگان بود، عنوان کرد: آقای رئیسی به دیپلماسی همسایگی اولویت ویژه‌ای داد؛ سالیان طولانی بود که روابط ما با کشورهای عربستان، عمارات و بحرین روابط قطع شده بود، در دولت گذشته نیز تلاش‌هایی برای اصلاح این روابط صورت گرفت؛ اما توفیقی در این زمینه حاصل نشد.


دستمالچیان گفت: در دولت آقای رئیسی دستگاه دیپلماسی با مسئولیت شهید امیر عبداللهیان که خود در حوزه منطقه یک متخصص تمام‌عیار بود، ضمن اتخاذ سیاست‌های درست و مدیریت صحیح رابطه با این کشورها مجدداً برقرار شد و امروز شاهدیم که کشورهایی همچون بحرین و مصر نیز در انتظار این هستند که روابط صحیح و منطقی بعد از مدت‌ها قطع رابطه با ایران را از سر بگیرند.


وی تصریح کرد: دکتر رئیسی در سیاست همسایگی و جهان عرب توانست موانع را بشکند و امروز هم سفیران ما در این کشورها فعال هستند و هم این کشورهای همسایه به ایران سفیر اعزام کردند.


سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تماس تلفنی ولیعهد عربستان با سرپرست نهاد ریاست جمهور تأکید کرد: تماس تلفنی محمد بن سلمان با آقای مخبر نشانه بارزی این ارتباط است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران از سیاست منطقه‌ای قابل نفوذی در دوره آقای امیر عبداللهیان برخوردار شد.


مذاکرات حساس و پیچیده برای بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده
دستمالچیان با اشاره به نفوذ قابل توجه دولت آقای رئیسی در عرصه دیپلماسی بین‌المللی گفت: در دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی در عرصه بین‌الملل به خصوص در بُعد چندجانبه گرایی توفیقات بسیاری برای کشور به دست آمد.


وی ادامه داد: عضویت در شانگهای، بریکس، اوراسیا و تبادلاتی که در حال انجام است و قابل قیاس با دولت قبل نیست، حکایت از توانمندی‌های دولت آقای رئیسی در عرصه دیپلماسی دارد.


سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با بیان اینکه دولت آقای رئیسی و تیم سیاست خارجی آن با مدیریت دکتر امیر عبداللهیان با برنامه‌ریزی کار را پیش می‌بردند تأکید کرد: بر خلاف ادعای برخی که این دولت زبان دنیا را بلد نیست، آقای رئیسی در عرصه سیاست خارجی نشان داد که بدون برانگیختن حساسیت‌ها کشورهای غربی و منطقه‌ای رسالت خود را در عرصه دیپلماسی به پیش می‌برد.


دستمالچیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازگشت دارایی‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها تصریح کرد: بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها نیازمند اقدامات پیچیده و مذاکرات حساس با مدیریت بالا بود که توسط دولت آقای رئیسی و مدیریت دکتر امیر عبداللهیان به ثمر رسید.


وی همچنین با اشاره به مقوله برجام و سیاست‌های دولت آقای رئیسی در این باره عنوان کرد: آیت‌الله رئیسی از همان ابتدا گفت که برجام را کنار نمی‌گذاریم؛ اما کشور را هم معطل مذاکره با غرب نخواهیم کرد همین باعث شد مذاکرات وین با رهنمودهای رهبری در چارچوب تعیین شده انجام شود و همچنان هم ادامه دارد به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک شاهد نتیجه دهی آن باشیم.


نفوذ اخلاقی شهدای خدمت در عرصه بین‌الملل
سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن با اشاره به اینکه آمریکا در طول سال‌های اخیر تلاش کرد ایران را با ابزار تحریم در انزوا شدید قرار دهد گفت: به اذعان غرب و مقامات آمریکایی تحریم‌های بی‌نظیر تاریخی شامل حامل ملت ایران شد با این حال نتوانست ایران را دچار انزوای سیاسی کند.


وی ادامه داد: حضور ۹۰ هیآت بلندپایه برای ادای احترام به رئیس جمهور شهید، اعلام عزای عمومی در بیش از ۱۰ کشور مهم و ارسال پیام‌های تسلیت نشان‌دهنده نفوذ معنوی و اخلاقی شهید راه خدمت در عرصه جهانی بود.

 

انتهای خبر/

منبع: دانا
نظرات بینندگان