کد خبر: ۵۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
مردم بايد سوار مسافربرهاي شخصي نشوند!

توپ ساماندهي تاكسيراني در زمين شهروندان!

از زماني كه تاكسي به‌عنوان يك وسيله حمل و نقل عمومي وارد شهرها شد، در كنار عكس‌هاي تاريخي از تاكسي، همواره خودروهاي شخصي هم به‌عنوان مسافركش! حضوري مقتدر و هميشگي داشته و دارند، و اين سئوال همچنان باقي است كه مسئول ساماندهي اين خودروها كدام سازمان است؟
به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، شايد در زمان‌هاي دور، آن روزهايي كه اتحاديه‌اي تحت عنوان تاكسي‌رانان خدماتي را به رانندگان اين بخش ارائه مي‌داد، زماني كه ارزش يك تاكسي علاوه بر ارزش روز خودرو، امتياز حضور و فعاليت در خطوط تاكسي‌راني بود، مسير تاحدودي براي مسافربرهاي شخصي ناهموار بود اما امروز ديگر تاكسي نه‌تنها امتياز نيست بلكه در بسياري مواقع محدوديت هم هست!

مشكل مسافربرهاي شخصي، اكنون ناهمگوني قيمت‌هاي كرايه جابه‌جايي مسافر نيست، مشكل امنيت است،‌ امنيتي كه از يك سو به حرفه رانندگان تاكسي و از سوي ديگر به شهروندان باز مي‌گردد و همين امر زمينه بروز مشكلاتي را براي شهروندان فراهم كرده و مي‌كند.

بي‌ترديد همه با اخبار ضد و نقيض از افرادي كه در پوشش مسافركش و راننده خودروهاي شخصي مسافربري، مرتكب جناياتي شده‌اند، آشنا هستند، اخباري كه همچنان بخشي از صفحات حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد، اما هنوز اقدام عاجلي براي حل اين مشكل را شاهد نيستم.

اينكه قانون مقابله با فعاليت مسافربرهاي شخصي را وظيفه كدام دستگاه مي‌داند، سئوالي است بي‌پاسخ، سئوالي كه هنوز پاسخي شفاف به آن داده نشده است.

مدير عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شيراز در اين خصوص معتقد است: حضور و فعاليت مسافربرهاي شخصي امنيت شغلي رانندگان تاكسي را با مخاطره مواجه كرده است.

منصور مفتاحي گفت: رانندگان تاكسي با پرداخت هزينه‌هايي و به اميد كسب روزي حلال وارد اين حرفه شده‌اند و جابه‌جايي مسافر در شهرها، حق مسلم آنان است.

وي با بيان اينكه معضل مسافربرهاي شخصي، مشكلي است كه از گذشته دور و همزمان با ورود تاكسي به عرصه حمل و نقل، وجود داشته است، گفت: علي‌رغم اينكه بارها شاهد انتشار اخباري مبني بر سوءاستفاده مسافربرهاي شخصي از پوشش مسافركشي و بروز مشكلات عديده براي شهرونداني كه از اين وسايل استفاده مي‌كنند، هستيم، اما همچنان مردم بي‌هيچ ابايي خودروهاي شخصي را به‌جاي تاكسي‌ها بر مي‌گزينند.

مفتاحي البته اعتقاد دارد كه اگر مردم سوار خودروهاي شخصي نشوند، آنوقت انگيزه فعاليت از بين خواهد رفت!

به گزارش ايسنا، مردم در اين ميان اعتقاد ديگري دارند، شهروندان معتقد هستند كه تاكسي‌ها به‌دليل آنكه مسافران خود را گزينش كرده و تنها افرادي را كه كرايه بيشتري مي‌دهند سوار مي‌كنند، به شكلي آنان را به سمت استفاده از خودروهاي مسافربر شخصي سوق مي‌دهند.

از طرفي شهروندان مي‌گويند در مسيرهاي مبدا مقصد، در نقاط مختلف شيراز كمترين تعداد تاكسي حضور و فعاليت دارد و اين با آنچه مسئولان تاكسي‌راني موظف به ايجاد آن شده‌اند در منافات است.

به گزارش ايسنا،‌ يكي از مهمترين تكاليف سازمان تاكسي‌راني شهرداري‌ها، مديريت و نظارت بر تاكسيراني است، دو بخشي كه به‌ظاهر كمر‌نگ‌ترين بخش‌ها در فعاليت‌هاي اين سازمان را تشكيل مي‌دهد.

شوراي اسلامي شهر شيراز نيز كه هرساله يك و گاه دوبار قيمت كرايه تاكسي را افزايش مي‌دهد، كمتر در بخش نظارتي و مديريتي تاكسيراني ورود كرده و موضوع را به چالش كشيده است.

به گزارش ايسنا، علي‌رغم تعيين كرايه‌هاي مناسب براي تاكسي‌ها، اما همچنان شاهد اضافه دريافت از سوي رانندگان اين ناوگان به بهانه‌هاي واهي هستيم. رانندگاني كه نه مبناي هر كورس كرايه را ملاك قرار مي‌دهند و نه قيمت تعيين شده را و به‌درستي هرچه دلشان بخواهد از مسافران دريافت مي‌كنند.

در شيراز همچنان معضل پرداخت كرايه تاكسي، يافتن تاكسي‌هاي داراي مجوز براي سوار شدن خصوصا در مسيرهاي مبدا مقصد و دعواهاي رايج مسافر و راننده، حل و فصل نشده است.

بي‌ترديد تا زماني‌كه رانندگان تاكسي مقيد به اجراي قوانين مصوب شورا نباشند و مديران سازمان تاكسي‌راني خود را ملزم به نظارت و مديريت صحيح ناوگان نكنند،‌ مردم را نمي‌توان در ساماندهي به اين سيستم حمل و نقل عمومي، مشاركت داد و انتظار مشاركت يك‌سويه از مردم را داشت.

براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر شيراز، سازمان مديريت و نظارت بر تاكسي‌راني در مسير اجرايي شدن طرح ترافيك بايد مسيرهاي مبدا مقصدي براي تاكسي‌ها تعريف كرده و آن را مديريت و بر اجرايي شدنش نظارت داشت، اما آنچه كه مشهود است، تداوم بي‌سر و ساماني در ميان اين گروه از فعالان عرصه حمل و نقل در شهرها است.

يك راننده تاكسي در شيراز به ايسنا گفت: وقتي سازمان تاكسي‌راني فقط حقوق خودش را مي‌شناسد و سالانه از رانندگان دريافت مي‌كند و هيچ نوع خدماتي را به راننده نمي‌دهد، نمي‌توان انتظار همراهي داشت.

اين راننده مسن تاكسي با اشاره به فعاليت‌هاي اتحاديه تاكسيراني در شيراز و ارايه خدمات مختلفي در زمينه تامين قطعات و بخشي از هزينه‌هاي تاكسي‌داران،‌ گفت: امروز كار سازمان تاكسي‌راني فقط امر و نهي كردن است،‌ اما وقتي مي‌گوييم چرا بايد مسافربرهاي شخصي، مقابل چشم نيروهاي پليس راهنمايي و رانندگي، مسافر سوار كنند، كسي جواب به ما نمي‌دهد؟

يكي ديگر از رانندگان تاكسي در پاسخ به اين سئوال كه آيا نظارتي بر فعاليت آنان وجود دارد، مي‌گويد: منظورت گيردادن است، بله، اما هيچ‌وقت نشده كه خواسته‌ها به شكل دو طرفه مطرح و بررسي و رفع شود.

اين راننده جوان كه برخلاف قوانين موجود، از موسيقي غيرمجاز در خودرواش استفاده مي‌كند، كمربند ايمني را به‌درستي نبسته و ظاهري چندان مناسب هم ندارد، گفت: اگر تامين حقوق رانندگان تاكسي ضمانت داشته باشد، راننده هم ملزم مي‌شود خدمت‌رساني را آنطور كه به قول شما قانون تعيين كرده، ارايه دهد اما وقتي مسافربرهاي شخصي هستند، هر كارمند و كارگري مي‌تواند در كنار شغل اول و دوم و چندم، كرايه‌كشي هم بكند، ما هم مجبوريم در يك رقابت غيرعادلانه به شكلي تلاش كنيم كه روزي خود را از دهان ديگران در بياوريم!!!

به گزارش ايسنا، علي‌رغم گزارش‌هاي متعددي كه در خصوص نابساماني تاكسي و تاكسي‌راني در شيراز به‌عنوان يك كلان‌شهر توريستي، مطرح شده و مي‌شود، گويا موم گوش‌هاي مسئولان را پر كرده است، در شهر كه گردش كنيم، رانندگان مسافربرهاي شخصي را به وفور مشاهده مي‌توان كرد، مسافربرهايي كه ديگر نه ماموران راهنمايي و رانندگي براي آنان مانع محسوب مي‌شوند و نه گشت‌هاي نظارت بر تاكسيراني!!

چهارراه پانزده خرداد، ميدان نمازي، پل معالي‌آباد، بلوار مدرس، شهرك سعدي و مقابل تمام نقاط گردشگري، مي‌توان به وفور مسافربرهاي شخصي را ديد كه پس از سلام‌عليك گرم با ماموران پليس راهور و تكان دادن دست براي اتومبيل‌هاي گشت نظارت بر تاكسيراني، كار خود را مي‌كنند، بي‌دغدغه مسافر سوار و پياده مي‌كنند، خارج از ايستگاه مي‌ايستند، ترافيك ايجاد مي‌كنند و .....

و در اين ميان مسئولان تاكسيراني هم تنها مردم را به مشاركت مي‌خوانند و فعاليت مسافربرهاي شخصي را مانع امنيت شغلي رانندگان تاكسي مي‌دانند!!!

تاكسي‌هايي كه اين‌روزها فرسودگي هم به تمام مشكلاتشان افزوده شده است، ناوگاني كه طي سال‌هاي اخير كمترين ميزان ورودي و خروجي را داشته و كمتر بازسازي و نوسازي شده است.

اگر چه مدير عامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسي‌راني شيراز نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم یکی از دغدغه‌های خود و سازمانش را نوسازي ناوگان مي‌داند!

مفتاحي اما هيچ آماري از نوسازي‌هاي انجام شده،‌ تسهيلات پيش‌بيني شده و آنچه قبلا وعده داده شده بود ارائه نمي‌دهد و تنها علت اصلي را خودروسازان مي‌داند.

مفتاحي معتقد است كه طي سال‌هاي اخير به دليل تخصيص نيافتن خودروهاي جديد به‌عنوان تاكسي از سوي شركت‌هاي خودرو ساز، ناوگان تاكسيراني در شهرهايي نظير شيراز نوسازي مناسبي را به خود نديده است.

وي البته اعتقاد دارد قيمت‌هاي تعيين شده براي كرايه تاكسي، مطلوب نيست! حال آنكه شواهد نشان داده و مي‌دهد تقريبا اكثر قريب به اتفاق تاكسي‌داران، هيچ زماني به دريافت كرايه‌اي كه مصوبه شده است، پاي‌بند نبوده‌اند.

مفتاحي اما در خصوص تعهد اين سازمان در خصوص نصب تاكسي‌متر بر روي تاكسي‌ها، سخني نمي‌گويد، اينكه چرا تاكسي‌مترهايي كه قرار بود براساس مصوبه شوراي اول، حدود 10 يا 12 سال قبل روي تاكسي‌ها نصب شود، هنوز نصب نشده است؟

مدير عامل سازمان تاكسيراني شهرداري شيراز حتي پاسخ قانع‌كننده‌اي به اين سئوال نمي‌دهد كه چرا با شروع بارندگي، تاكسي نيز كيميا مي‌شود؟!

چرا در بارش‌هاي اخير، خصوصا زمان بارش برف، تاكسي در خيابان‌ها تردد نمي‌كرد تا مردم به‌جاي خودروي شخصي از تاكسي استفاده كنند؟؟

مفتاحي و هيچ يك از مسئولان شهرداري و شورا، خصوصا فعالان حوزه معاونت حمل و نقل شهرداري و اعضاي كميسيون حمل و نقل شوراي شهر شيراز، تاكنون پاسخي به پرسش‌هاي مكرر خبرنگاران در خصوص علت نابساماني‌هاي متعدد در حوزه تاكسيراني به عنوان يكي از موثرترين حوزه‌هاي حمل و نقل درون‌شهري، نداده‌اند.

شوراي اسلامي شهر شيراز شايد در طول سال در يك جلسه و در قالب يك دستور كار، به موضوع تاكسي و تاكسي‌راني توجه كند و آن هم در روزهاي پاياني هر سال و نزديكي‌هاي شب عيد است كه كار و بار تاكسي‌ها سكه مي‌شود و شورا هم با افزايش نرخ، به رونق كسب و كار فعالان اين عرصه كمك مي‌كند.

بي‌ترديد هنوز هم هستند تاكسي‌داران و تاكسي‌راناني كه متعهد به انجام و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان بوده و هستند، اما نا بساماني‌ها آنقدر زياد شده كه مردم نمي‌توانند به‌خوبي بين اين گروه تمايزي قائل باشند.

به گزارش ايسنا، تاكسي‌راني در شيراز مشكلات زيادي دارد، مشكلاتي كه بي‌‌شك اصلي‌ترين عامل آن نبود نظارت كافي و ابزارهاي نظارت مناسب است، تاكسي‌هاي شيراز امروز ده‌ها رنگ دارند، يكي سبز، ديگري زرد، يكي سبز و سفيد، يكي سفيد و نارنجي، يكي نارنجي ديگري سياه با خطي زرد و .... تاكسي‌هاي شيراز خودشان نرخ تعيين مي‌كنند، تاكسي‌هاي شيراز فرسوده‌اند، تاكسي‌رانان شيراز به هيچ عنوان از هيچ نظمي پيروي نمي‌كنند، شيراز تاكسي خطي ندارد(جز يكي دو خط) و البته شيراز مي‌خواهد يك شهر الگو در عرصه گردشگري در حوزه‌هاي مختلف مذهبي، تاريخي، طبيعي و ... هم باشد!


انتهاي پیام
نظرات بینندگان