کد خبر: ۵۱۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

می توان در شیراز پیاده راه تردد اسب و کالسکه ایجاد کرد

مدیر امور زیارتی و گردشگری حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز گفت: در صورت احداث چند پیاده‌راه گردشگری در شیراز می‌توان از اسب و کالسکه برای تردد و انتقال مسافران در آن استفاده کرد.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، جواد غریب‌زاده امروز در حاشیه پنجمین سلسله نشست‌های شیرازشناسی با عنوان «شیراز، دیروز، امروز و فردا» که به بیان گذشته شیراز برای دستیابی به راهکارهای مطلوب آینده اختصاص داشت، اظهار داشت: از دروازه قرآن تا چهل مقام، مجموعه وکیل، بافت محله سبیویه، شاهچراغ (ع)، باغ نارنجستان، فضایی بوده است که 70 تا 80 درصد مراکز گردشگری شیراز را شامل می‌شود و امکان تبدیل برخی قسمت‌های آن به پیاده‌راه وجود دارد.
 
وی با توجه به پیشنهاد اساتید دانشگاه مبنی بر امکان احیای برند اسب فارس و تجاری کردن آن، بیان کرد: در صورت احداث چند پیاده‌راه گردشگری در شیراز می‌توان از اسب و کالسکه برای تردد و انتقال مسافران در آن استفاده کرد.
 
غریب‌زاده ادامه داد: در سال‌های گذشته در مقابل حافظیه و ارگ استفاده از اسب به صورت محدود انجام شد اما در صورت ایجاد فضا و شرایط بهتر امکان ارتقای این طرح وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: بهره‌برداری از چنین ایده‌هایی به افزایش تعداد گردشگران و ماندگاری مسافر کمک می‌کند.
 
برند ویژه شیراز باید ایجاد و معرفی شود
 
مدیر سازمان زیباسازی شهرداری شیراز نیز در حاشیه همین نشست به خبرنگار فارس گفت: شهرهای پر گردشگر در دنیا خود را بر اساس مشخصات تاریخ یا معماری و سایر مسائل مورد نظر، معرفی کرده و از آن برند ساخته‌اند.
 
سید علی‌اکبر حسینی افزود: امروز تجارت بر اساس برندها است و برای صاحب برند ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که مولفه‌های بومی شهر و دیار خود را به درستی بشناسیم و به زیبایی آن را به جهان معرفی کنیم افراد بسیاری مشتاق دیدن آن هستند.
 
حسینی خاطرنشان کرد: در اطراف ما کار و اشتغال بسیار وجود دارد اما ما شغل را بد تعریف کرده‌ایم و این تصور ایجاد شده که تنها بیرون آمدن از دانشگاه و نشستن پشت میز اشتغال است.
 
وی بیان کرد: در شیراز طرحی تهیه و از طرف شهرداری به میراث فرهنگی ارائه شد که با توجه به جایگاه اسب در تاریخ فارس، در اطراف ارگ قدیم المان‌هایی از ارابه و اسب نصب شود.
 
حسینی ابراز داشت: در گذشته سنگ‌فرش مقابل مسجد جامع ویژه عبور کالسکه بود که تا مدتی شهرداری آن را حفظ کرد و به شهرداری ایراد گرفتند که کفش خانم‌ها با خلل و فرج سنگ‌فرش مشکل پیدا می‌کند.
 
وی ادامه داد: از همین ایده‌های کوچک بومی می‌توان گردشگران بسیاری جذب کرد چنانکه انگلیسی‌ها مبلمان شهری خود را برند کرده‌اند که رنگ و بافت آن در جهان شناخته شده و اختصاصی آنها و همین باعث جذب توریست شده است.
 
کودکان شهری از اسب می‌ترسند
 
مشاور شهردار منطقه 6 شهرداری شیراز نیز در این گفت‌وگو ابراز داشت: لردی در اصطلاح بومی به مکانی اطلاق می‌شده که در آن اسب پرورش می‌داده‌اند.
 
محمدرضا مرادی افزود: در افتتاح پل دکتر حسابی تعدادی اسب‌سوار برای اجرای برنامه دعوت شدند که حضور آنان باعث ایجاد وحشت در کودکان شد چراکه تاکنون هیچ ارتباط و تعاملی با طبیعت و حیوانات نداشته‌اند.
 
وی اضافه کرد: مدیران ما کمتر از مشاوران دانشگاهی بهره می‌برند و به همین سبب در تصمیمات دچار نوعی روزمرگی شده و خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌ها کمتر مشاهده می‌شود.
 
مرادی ابراز داشت: مردم ما مکان‌هایی برای پیاده‌روی کم دارند و در شرایطی که امکان دوچرخه‌سواری سالم و امن را ایجاد نکرده‌ایم نمی‌توانیم از مردم بخواهیم که کمتر از خودرو استفاده کنند.
 
وی با اشاره به مشکلات اداری و بوروکراسی فراروی افرادی که بخواهند در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، ابراز داشت: پرنده‌های باغ پرندگان شیراز به سبب عدم دسترسی به گاز نابود شدند و برای اجرایی شدن ایده‌های بکر باید نوعی همگرایی در میان مسئولان وجود داشته باشد.
 
طوطی شیراز در حال نابود شدن است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی داراب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نباید گمان کرد که سرمایه‌های کلان تنها زمینه‌های اشتغال‌زایی است چراکه بسیاری مشاغل با همین برنامه‌های خرد قابل دستیابی می‌شود.
 
هاشم صدق‌آمیز افزود: در شهرهایی مانند لندن و پاریس افرادی شبیه به معرکه‌گیرهای گذشته ایران به شعبده بازی، کارهای قدرتی، کشتی‌گیری، کارهای هنری و ... مشغول هستند و علاوه بر زنده کردن محیط شهر و جذب گردشگر، از آن پول در می‌آورند.
 
وی با تاکید بر این که نباید از حفظ المان‌های بومی و ملی غفلت کرد، ابراز داشت: نان لواش ایرانی را کشوری دیگر به‌نام خود ثبت می‌کند و اسب ایرانی از نمادهای دربار انگلستان شده و اگر چه در نام آن را «اسب ایرانی» می‌گویند اما به واقع  این المان ملی را مصادره کرده‌اند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما در این حوزه‌ها کوتاهی کردیم چنانکه اگر فکری برای حفظ طوطی بومی شیراز در منطقه قصرالدشت شود می‌توانیم این‌ها را به جهان بشناسیم و از آن نماد بسازیم.
 
مشکلات بزرگ با دقت در مسائل کوچک حل می‌شود
 
پژوهشگر تاریخ نیز در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: ممکن است برخی افراد بیان کنند که مگر تمام مشکلات کلان حل شده که به اسب و طوطی می‌پردازید.
 
ابراهیم عباسی افزود: مشخصه دید کلان این است که بتواند علاوه بر موارد مقطعی ارتباط پدیده‌ها با یکدیگر را دریابد که از این نظر بدون شک مشکلات بزرگ با دقت در همین مسائل به ظاهر کوچک حل می‌شود.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که منابع دولتی برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار کفایت نمی‌کند باید به ظرفیت‌های دیگر پرداخت که یکی از زودبازده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین این ظرفیت‌ها گردشگری است.
 
عباسی اضافه کرد: برای جذب گردشگر باید به موارد بومی و محلی در گذشته تاریخی یک سرزمین توجه کرد و آن را مورد مداقه قرار داد تا در در حوزه کاربردی از این منابع ارزش افزوده ایجاد شود.
 
وی با بیان این که در این جلسات هر بار دری از درهای علم به روی مسئولان مرتبط گشوده می‌شود، گفت: قطع ارتباط مدیریت اجرایی با دانشگاه به روزمرگی می‌انجامد.
 
یک نصفه روز تعطیل در هفته، بلوار چمران پیاده‌راه شود
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز دیگر سخنران این جلسه بود که در مطالبی کوتاه به خبرنگار فارس گفت: صحبتی که در مورد امکان احیای جایگاه تاریخی شیراز در پرورش اسب بیان شد واجد نکات ارزشمندی است.
 
دکتر مصطفی ندیم افزود: در نیروهای انتظامی بسیاری کشورها از اسب استفاده می‌شود و در تهران نیز افرادی دارند آموزش می‌بینند که از آن استفاده کنند و از این رو در صورت احیای این صنعت در فارس، امکان استفاده از آن برای نیروهای جنگلبانی یا حتی پلیس (به صورت محدود و ویژه) وجود دارد.
 
وی با بیان این که اسب ایرانی در کشورهای دیگر محبوبیت دارد، تصریح کرد: در شیراز اهالی محله بیات از بزرگ‌ترین پرورش دهندگان اسب در اواخر دوره قاجار بوده‌اند و اگر این کار انجام و اسب شیراز احیا شود کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن استقبال می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر در راستای تشویق مردم به استفاده کمتر از خودرو برخی خیابان‌های مناسب از نظر فضای سبز را در ساعاتی پیاده‌راه می‌کنند.
 
ندیم ابراز داشت: این امکان اگر چه در ابتدای بلوار چمران به سبب حضور بیمارستان وجود ندارد، اما در بخشی از آن می‌توان حداقل در روزهای تعطیل به مدت نصفه روز این کار را انجام داد و از ورود موتورسیکلت و خودرو به آن جلوگیری کرد.
 
محسن ذوالانوار از فعالان حوزه هنر و کارگردانی فیلم نیز به فارس گفت: غربیان آنقدر تبلیغ کرده‌اند که بسیاری گمان می‌کنند اسب تنها متعلق به کابوی‌ها آمریکا است در حالی که اجداد ما بهترین اسب‌سواران و پرورش‌دهندگان آن بوده‌اند.
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان