چرا قیمت تور شیراز در عید با تور آنتالیا برابر بود؟
مجری برنامه هم مانند مناظره های گذشته مرتضی حیدری بود.
به گزارش شیرازه به نقل از خبرآنلاین؛ در جدول زیر اظهارنظر 5 میهمان حاضر در این برنامه و در بخش ابتدایی آن را میخوانید:
نام | سمت | شرح اظهارنظر |
سیدمحمد بهشتی | مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری | به نظر من مشکلاتی که در عرصه گردشگری وجود دارد دلالت از عدم وضعیت مطلوب را دارد. اگر بخواهیم یک عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات داشته باشیم پس از یک آسیبشناسی به این نتیجه میرسیم که مشکل اصلی ما زیرساختها هستند. البته به نظر من بیشتر از آنچه زیرساختهای عینی و کمی نقش داشته باشند با موضوع زیرساختهای ذهنی مواجه هستیم. ما فراموشمان شده که برای چه به سفر میرویم و مقصد سفر چیست و امروز درگیر مسائلی نظیر امنیت، خوراک و مکان اقامت شدهایم. بیشتر سفرهایی که امروز میرویم ماجراجویانه بوده و بدون آنکه از پیش جای اقامت خود و حتی نحوه خورد و خوراکمان را تعیین کنیم رخ میدهد. اگر منصفانه نگاه کنیم میبینیم معدل هزینههای سفر در کشور ما بالا نیست و مشکل اصلی ما این است که خود را با کشورهای پیشرفته نظیر سوئیس مقایسه میکنیم. آن چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا بهایی که ما میپردازیم هم ارزش چیزی که به دست میآوریم است یا خیر؟ و باید بدانیم رونق گردشگری مستلزم یکسری زیرساختها و مقدماتی است |
امیرحسین جعفری | استاد دانشگاه جهانگردی |
هزینههای سفر و قیمت تمام شده مسافرت تابع یکسری عوامل است که نمیتوان این هزینهها را با کشورهای دیگر مقایسه کرد. زمانی میتوان این شرایط را با کشورهای دیگر مقایسه کرد که درآمد هر نفر با درآمد کشوری که قرار است مورد مقایسه قرار گیرد برابر باشد. به نظر بنده آن چیزی که امروز نیاز گردشگری در کشور است توسعه زیرساختهاست و ما باید به سمتی حرکت کنیم تا همه افراد با هر میزان درآمد بتوانند به سفر بروند. هزینههای سفر به میزان درآمد، فصل سفر، آب و هوای کشور، تعداد هتلها، پراکندگی جغرافیایی و گسترش شبکه حمل و نقل جادهای ارتباط دارد. سفر در کشور ما محدود شده به یکسری زمانهای مشخص در حالی که سال 365 روز بوده و میتوان سفر را مدیریت کرد. تنها 50 تا 70 درصد ظرفیت هتلها در طول سال اشغال میشود، این به معنای آن است که هتل در نیمی از سال خالی است و طبیعی است که صاحبان آن در سایر مواقع حداکثر نرخ قانونی را از مسافرین اخذ کنند. اگر ما سفر را به 13 روز عید و تنها چند هفته در تابستان محدود نکنیم هتلها در همه ایام سال فعالیت میکنند و میتوانند هزینههایشان را مدیریت کرده و در کنار آن به کاهش هزینه سفر کمک کنند |
جمشید حمزهزاده | رئیس جامعه هتلداران ایران | اهمیت گردشگری برای همه مردم مشخص شده است و متأسفانه وضعیت گردشگری ایران امروز از آن جهت دچار مشکل شده که یک استراتژی مشخص در این زمینه وجود ندارد. همین نداشتن برنامه کامل و جامع در حوزه گردشگری باعث شده تا گردشگری آسیبپذیر شده و نگرشهای سلیقهای و جزیرهای در آن وجود داشته باشد. نگاههای سلیقهای باعث شده تا مدیران مشغول در حوزه گردشگری متحمل سختیهای فراوانی بشوند و نتوانند در واقعی شدن نرخ سفر کمک کنند. دولت باید با همکاری مجلس، دانشگاهها، بخش خصوصی و رسانهها اقدام به تدوین یک استراتژی جامع برای سفر کنند. متأسفانه بررسیهای ما نشان میدهد که امروز قیمت سفر 35 درصد بیشتر از قیمت تمام شده است در حالی که میتوان با داشتن یک برنامه جامع نرخ خدمات را پایین آورد که این امر همکاری و تعامل همه افراد را میطلبد |
احمدرضا عامری | مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور | یکی از شاخصهای توسعه رشد حملونقل عمومی است. ما در بخش حملونقل دو برهه حساس را تجربه کردیم یکی در دوران جنگ تحمیلی و دیگری در زمان هدفمندی یارانهها. در زمان دفاع مقدس هزینه سفر 120 دینار نفر بر کیلومتر آن هم با یک سر خالی بود که پس از انعقاد قرارداد با ارتش و سپاه این رقم به 90 دینار بدون سر خالی رسید. در دوره هدفمندی یارانهها هم ما یک روز صبح گازوئیل را لیتری 165 ریال خریدیم و 12 شب همان روز این عدد به 1500 ریال رسید اما ما همچنان تعهداتمان را عملی کردیم و اجازه ندادیم تا اتفاقی بیفتد. 2 هزار شرکت حملونقل جادهای در کشور وجود داردو این شرکتها با 20 هزار اتوبوس و 96 هزار مینیبوس اقدام به 450 میلیون جابجایی در سال میکند. حوادث جادهای ناوگان حملونقل کشور در نوروز شاهد کاهش 50 درصدی حوادث نسبت به مدت مشابه سال قبل بود. بر اساس اطلاعات موجود ما در کشور 200 هزار تخت که در مقایسه با جمعیت کشور میشود چیزی حدود 350 به ازای یک تخت. دولت به کارمندان خود در طول سال بن سفر ارائه کند و آنها را مقید کند تا برای سفر خود در طول سال برنامهریزی کنند |
محمدحسن کرمانی | رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور |
به اعتقاد من زیرساخت و شفافیتسازی دو مقوله متفاوت هستند. اینکه چرا سفر گران است و عده کمتری به سفر میروند این است که سفر در سبد خانوار قرار نگرفته و به همین دلیل ما مجبوریم به اندازه قیمت تمام شده از شهروندان پول دریافت کنیم. این موضوع اشتباه است که ما توقع داشته باشیم در ایام 13 نوروز که استقبال از سفر زیاد است شاهد کاهش قیمت خدمات ارائه شده باشیم در همه جای دنیا ایام شبیه نوروز وجود دارد و عدهای به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینهها از سفر جا میماند. هر چند امسال ما در ایام نوروز شاهد فروش بلیط هواپیما به مقصد کیش به قیمت 7 هزار تومان بودیم در برخی از زمانهای سال هم شاهد آن هستیم که بلیط مسیری که 300 هزار تومان ارزش دارد 25 هزار تومان فروخته میشود. اما در این میان آیا دولت حاضر است جبران نیمه خالی لیوان را چارهاندیشی کند. متأسفانه صنعت گردشگری فقط نام صنعت را به دنبال میکشد، ما به هیچ عنوان به اندازه سایر صنایع نظیر صنعت نفت و صنایع دیگر برای این صنعت اهمیت قائل نشده و برنامهریزی نکردهایم. دولت باید رو در رو با دستاندرکاران بنشیند و چارهاندیشی کند و ببیند در کشورهای در حال توسعه برای سفر چه برنامهریزی شده تا بر اساس آن برنامهریزیها مدلی را برای ما تدوین کند |
در ادامه مناظره بحث گرانی به اوج خود رسید که رئیس جامعه هتلداران گفت عوارض و مالیات خدمات هتلداری را گران کرده است
جمشید حمزهزاده | عوارض های مختلف و مالیات هزینه خدمات گردشگری را در کشور گران کرده است. سیاستهای ما غلط است یکسری در حوزه هتلداری سرمایهگذاری میکند و میبینیم اولاً زمین گران است و اکثر هتلهای ما که سالیان سال سرمایهگذاری کردند نیمهتمام مانده، بانکها وام نمیدهند و مجبورند از بخش خصوصی وام بگیرند و گرفتن مجوز از شهرداری در این خصوص سخت است و عوارضها نیز بسیار بالاست. خیلی از هتلهای 5 ستاره نیاز به تجهیزات استاندارد دارد و بزرگترین مشکل وارد کردن تجهیزات از گمرک است و این در حالی است که ۱۰۰درصد عوارض را میگیرند. از هتلداران 8 درصد ارزش افزوده میگیریم و این را آنها از مشتریان میگیرند در حوزه مالیات واقعاً مشکل اساسی داریم و با مجلسیان درگیر هستیم. الان یک تفاهم ملی در گردشگری نداریم و میبینیم امروز یک سازمان و فردا سازمان دیگری تصمیم میگیرند قبل از عید متوجه شدیم در لایحه سیامین سال 93 همه هتلها باید 5 درصد از درآمد خود را به شهرداریها بدهند و ما دو ماه درگیر بودیم تا این را حذف کنیم که این سبب افزایش 15 درصدی هزینهها میشود همچنین در مجلس تصویب شده امکانات گردشگری از مالیات معاف شوند. این در صورتی است که در ترکیه هتلها از مالیات و عوارض گمرکی معاف هستند و تسهیلات بانکی با 4 درصد ارائه میشود. حالا در نهایت دفاتر گردشگری و جهانگردی مجبور هستند این را دخالت دهد و نهایتاً نرخ سفر افزایش مییابد. اگر دولت خواهان افزایش سفر است باید واقعاً کمک کند و اینکه بگوییم گردشگری خوب است دردی را دوا نمیکند و باید همه بسیج شوند |
در ادامه مجری برنامه سوالی مطرح کرد با این عنوان: به اعتقاد شما مردم در نظرسنجیها آیا به گسترش زیرساختها رای میدهند و یا نظارت بر نرخگذاریها؟
نام | پاسخ |
سیدمحمد بهشتی |
به نظر من هیچکدام از این موارد راه حل مشکل گردشگری کشور نیست و اگر مردم به سوال شما پاسخ دادند صرفاً به شما احترام گذاشتند. |
جعفری |
توسعه زیرساختها نکته مهمی است که باید به آن توجه شود |
عامری |
توسعه زیرساختها نکته مهمی است که باید به آن توجه شود |
سیدمحمد بهشتی | من فکر میکنم دوستان نکات خوبی را اشاره کردند و البته به نظر میرسید مقداری اوقات همه تلخ است و ممکن است از شرایط موجود راضی نباشیم و همین باعث میشود در بیان مشکلات اغراق صورت گیرد. وضعیت کنونی گردشگری کشور قابل تأمل است و دستاندرکاران باید اقدامی را انجام دهند تا شاهد رضایت مردم باشیم. به نظر من مشکل اصلی مشکل زیرساختهای ذهنی در کشور ما است و اگر به دنبال حل و فصل مشکلات هستیم نمیتوانیم بدون در نظر گرفتن زیرساختهای ذهنی مسائل جدی را پیگیری کنیم |
مجری: چه کسی باید این مشکل را مرتفع کند؟
سیدمحمد بهشتی | حاکمیت مسئول انجام این کار است و باید زیرساختهای ذهنی را مرتفع
سازد. افرادی با گسترش گردشگری خارجی مخالف هستند. باید حاکمیت تلاش کند
این سوءتفاهمها مرتفع شود تا شاهد افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور
باشیم. هم اکنون گردشگری کشور در یک مسیر سنگلاخی حرکت می کند، اگر ما در
کشوری مانند ترکیه یا سایر کشورها شاهد رونق گردشگری هستیم به این دلیل است
که زیرساختهای ذهنی در آن کشورها مرتفع شده است. در کشوری مانند اسپانیا
مردم با کولهپشتی به سفر میکنند چرا که زیرساختهای ذهنی در آنجا
گردشگران را به سوی خود ترغیب میکند و به مرور افزایش این گردشگری
سرمایهگذاری را مقرون به صرفه میسازد. اگر ما در کشور سرمایهگذاری کنیم
اما گردشگری در کشور وجود نداشته باشد سرمایهگذاریها مقرون به صرفه
نخواهد بود و شرایط مغشوشی ایجاد میشود. مسئولان نباید مشکل اصلی گردشگری
را گم کنند. ما در ایامی مانند نوروز شاهد حجم زیاد سفرها هستیم اما سوال
من این است که آیا این سفرها، سفرهای مطلوب است؟ و آیا واقعاً سفرهای داخلی
ما سفرهای باکیفیتی است؟ سفر یعنی به دیدار جایی یا کسی رفتن اما آیا در
سفرهای داخلی مردم ما به دیدار کسی یا جایی میروند یا به دیدار جوجهکباب
میروند؟! حتی متأسفانه مردم وقتی به شمال سفر میکنند اسامی مناطق گردشگری
را نیز به خوبی یاد نمیگیرند و حقیقتاً سفر مردم کشور ما به شمال برای
اهالی گیلان و مازندران جز تولید زباله و ایجاد ناهنجاری موهبت دیگری
ندارد. کلاردشت که روزگاری قطعهای از بهشت بود هماکنون به قطعهای از جهنم تبدیل شده است و عین این کار را با مازندران هم انجام دادیم این مسیر باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و به اعتقاد من تجدیدنظر در زیرساختهای ذهنی میتواند تا حدودی به رفع این مشکلات کمک کند |
در ادامه مناظره بحث به سوی نرخ سفرهای نوروزی کشیده شد
امیرحسین جعفری |
شب عید هر سال مردم به سراغ خرید تورهای مسافرتی میروند و سازمانها نیز درگیر نظارت میشوند. از اوایل اسفند تا اواخر اسفند این موضوع داغ است و سپس تعطیل میشود تا سال آینده تا دوباره سفرها رونق گیرد. مردم فکر میکنند تمام هزینههای گردشگری برای آژانسهای گردشگری سود است اما اگر هزینهیابی شود مشخص میشود که یک تور اجزای متفاوتی دارد و یک آژانس تورگردان پس از کنار گذاشتن این اجزا یک کارمزد به آن اضافه می کند و به این ترتیب قیمت تمام شده به دست میآید. متأسفانه هر روز صبح یک آژانس مسافرتی در کشور ایجاد میشود و مشکل اینجاست که تمام درخواستکنندگان مجوز تاسیس آژانس داده میشود. اگر به هزینههای 3 شب و 4 روز اقامت در شیراز نگاهی بیندازیم متوجه میشوم که در یک هتل 4 ستاره هزینه هر فرد 600 هزار تومان میشود. بلیت رفت و برگشت به شیراز 256 تومان و هزینه اتوبوس هر روز 800 هزار تومان است. هزینه بازدید از مکانهای دیدنی در طول نوروز به 2 هزار تومان افزایش پیدا میکند و تور لیدرها نیز میانگین بین 120 تا 150 هزار تومان برای آژانسهای گردشگری هزینه دارند و هر غذایی که در رستوران صرف شود حداقل 30 هزار تومان هزینه دارد. آژانسها ارزش افزوده 8 درصد را نیز به آنها اضافه میکنند و در مجموع هزینه این مدت اقامت 987 هزار تومان میشود. این در حالی است که تا این لحظه آژانسها هیچ دخالتی در قیمتها نداشتهاند. در ایام نوروز 10 تا 15 درصد به هزینهها اضافه میشود و بنابراین هزینه اقامت در شیراز به یک میلیون و 100 هزار تومان میرسد که این موضوع از طرف تعزیرات حکومتی و سایر جاهای نظارتی و حتی مردم و دانشجویان مورد انتقاد قرار میگیرد. بنابراین قیمتهایی که آژانسها اعلام میکنند تابعی از تورم و هزینه کارمندان و مواد غذایی است چرا که تهیه صبحانه حداقل 30 هزار تومان برای هر فرد هزینه دارد. در نوروز سال جاری هزینه سفرهای داخلی با هزینه سفر به کشوری مانند ترکیه مقایسه میشد اما ما در ایران مجموعا شاید 200 هتل 4 ستاره داشته باشیم اما در ترکیه هتلهای زیادتری وجود دارد و همین موضوع باعث میشود تا قیمتها کاهش پیدا کند. بنابراین هزینه سفر در ایام عید بالا میرود و اگر این سفرها را مردم در طول سال انجام دهند هزینه یک میلیون و 100 هزار تومانی میتواند تا 500 هزار تومان کاهش پیدا کند |
احمدرضا عامری |
سفرهای با مسافت نزدیک برای اتوبوسران به صرفه نیست. قیمت یک دستگاه اتوبوس مسافربری را 600 تا 800 میلیون تومان است، این در حالی است که قیمت اتوبوس در سال 89 حداکثر 200 میلیون تومان بوده حال اگر ما بخواهیم در یک مسیری که نرخ بلیت آن مثلاً 15 هزار تومان است با 30 مسافر حرکت کنیم استهلاک اتوبوس بسیار بیشتر از درآمد حاصل میشود. این روزها سفرهای تفریحی کم داریم به طوری که اگر دانشگاه آزاد تعطیل شود روی اشتغال ما تأثیر زیادی میگذارد. در هدفمندی یارانهها هزینههای اتوبوسرانی افزایش پیدا کرده است و از زمان اجرای این هدفمندی با وجود اینکه به ما گفتند بستههای حمایتی در اختیار شما قرار میدهیم اما هیچ چیزی به ما ندادند. اهدای بن سفر بهترین اقدام برای رونق گرفتن گردشگری محسوب میشود و پس از تقسیم کردن کشور به 4 قسمت اصلی مردم میتوانند برای خرج کردن این بنها به یکی از مناطق سفر کنند. |
محمدحسن کرمانی |
طبق به برنامه چهارم توسعه قیمتگذاری تنها بر روی کالاهای اساسی انجام میشود و نباید روی سفر از سوی دولت قیمتگذاری صورت گیرد چرا که سفر کالا محسوب نمیشود. کرمانی با اشاره به سخنان بهشتی یادآور شد: این حرفها یک خطر دارد و آن هم همصدا شدن ما و دولت در موضوعی مشترک است که موجب میشود مخاطب ما اندک اندک گم شود. سالهاست ما گفتهایم عدهای مخالف توسعه گردشگری و رونق آن در داخل کشور هستند اما باید مشخص شود که چه کسی میخواهد با این مخالفان مفاهمهای به امضا برساند ما میدانیم عدهای مانع ورود توریسم به کشور هستند. کرمانی به ملاقات خود با یکی از مسئولان دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: در این ملاقات به این دوست گفتم ما قبول داریم که در برخی از تورهای کوتاهمدت ما اتفاقات ناشایستی رخ میدهد اما چرا بعد از رخ دادن این اتفاقات آژانس را اذیت میکنید بیایید و با مدیریت خود این مباحث را حل کنید.کرمانی لزوم وجود زیرساخت و گردشگر را بازی مرغ و تخممرغ دانست و گفت: زمانی شخصی در این کشور از احداث 400 هتل 5 ستاره خبر داد. اصلاً یکی بگوید این آدم از کجا این حرف را زده به طوری که هیچ کس نیز او را بازخواست نکرد که این حرف روی چه مبنایی زده شده است. حالا که دوره او به اتمام رسیده بیاید یکی از آن هتلهای 5 ستاره را به ما نشان دهد. معتقدم ابتدا باید گردشگر در کشور حاضر شود بعد ما به توسعه زیرساختها بپردازیم، اگر کشوری در نمایشگاههای بینالمللی توسعه گردشگری را ترویج میکند برای تک تک لحظهها و اتفاقات استراتژی دارد مثلاً میداند که کدام تاکتیک را بعد از وقوع یک حمله تروریستی در کشور خود به کار بگیرد تا گردشگری دوباره رونق گیرد. طبق چشمانداز 1404 باید در آن سال 20 میلیون گردشگر در کشور سالانه رفتوآمد کند اما امروز یکی پیدا میشود و واقعیت را بگوید که در کجا قرار داریم. در همه این مسائل باید منافع ملی دیده شود تا با همپوشانی بتوان آنها را حل کرد ما باید با دولت تکلیف خودمان را مشخص کنیم که در آینده صنعت گردشگری ما به چه سرنوشتی دچار خواهد شد. کرمانی به وجود چند شهر مذهبی در کشور اشاره کرد و گفت: وقتی ما به لحاظ فرهنگی و مذهبی عقیده داریم که در این زمینهها از دیگران برتر هستیم چرا از ورود سایر فرهنگها و مذاهب به کشور هراس داریم. در همین نوروز امسال برخی شهرهای ما هیچ گردشگری نداشت و برخی در آستانه انفجار بود. برای دو استان همجواری که یکی جاذبه مذهبی دارد و دیگری هیچ جاذبهای ندارد برنامهای تدوین نشده تا گردشگران مذهبی به استان همجوار نیز مسافرت کند. کرمانی با اشاره به ظرفیت شیعیان کشور عراق گفت: ما باید برای ورود این افراد به کشور برنامهریزی کنیم و این طور نباشد که به آنها روادید دهیم و آنها وقتی وارد کشور شدند و هر کجا دلشان خواست بروند. |
ادامه مناظره با بحث داغ عامری کرمانی و جعفری
عامری در پاسخ به کرمانی |
جمعیت عراق اکنون دو سوم شیعه است و ما میتوانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم مثلاً اتوبوسهایی به عراق بفرستیم تا مسافر را به کشور بیاورد. این درست نیست که برخی مسائل امنیتی را بهانه میکند. من میگویم که مسافران عراق را باید به راحتی برای شهرهای مذهبی خود پذیرش کنیم |
کرمانی خطاب به عامری | ما نباید در را باز کنیم که آنها همین طور به کشور بیایند |
عامری در پاسخ به کرمانی |
دولت باید نقش خود را به حداقل برساند و ما هم نباید جایگزین دولت در قانونگذاری شویم |
کرمانی در جواب عامری |
با آنارشیسم و بیقانونی نمیتوان جامعهای را اداره کرد همه دنیا برای ورود گردشگر به کشور خود برنامه دارد |
جعفری خطاب به عامری |
شما میگویید اتوبوس به عراق اعزام کنیم اما من به شما میگویم در همین نوروز امسال اتوبوسهایی که از تهران به شهرهای جنوبی اعزام شده بودند مشکل گازوئیل داشتند و با نامهنگاریهایی توانستند گازوئیل را لیتری 900 تومان خریداری کنند |
در ادامه مناظره امروز درباره صنعت گردشگری ایران در شبکه یک سیما نوبت به پرسش بینندگان از میهمانان حاضر در این مناظره شد.
یکی از بینندگان از پرسید آیا تغییرات مکرر در راس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه رفع موانع موجود در زیرساختها را میدهد یا خیر |
پاسخ بهشتی |
این موضوع خیلی آزاردهنده و نامیمون است. تغییرات مکرر در حوزه مدیریت باعث میشود ما شاهد بیثباتی مدیریتی و عدم رونق گردشگری باشیم. اگر همه راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان محقق شود باز هم باید به این نکته توجه داشته باشیم که گردشگری مثل یک درخت گردو میماند که 7 سال برای چیدن میوه آن باید صبر کرد. گردشگری بوته گوجه فرنگی نیست که در 6 ماه به ثمر برسد بلکه درخت گردویی است که برای گرفتن نتیجه مناسب از آن باید صبر و تلاش کرد |
در ادامه یکی از بینندگان درباره تفاوت فاحش قیمتهای برخی تورها و همچنین آژانسهای خدماتی پرسید |
پاسخ جعفری |
دلیل این تفاوت در برنامهریزی متفاوت تورها برای یک سفر هست. برخی از آژانسها قائل به این هستند که باید در برنامهریزی یک سفر از حداکثر کیفیت بهره ببرند که به همین دلیل شاهد افزایش قیمت تمام شده یک تور خواهند بود. در نقطه مقابل آژانسی وجود دارد که به همان مقصد توری را برنامهریزی میکند اما قائل به استفاده از بهترین کیفیت نبوده و خدمات معمولی ارائه میدهد |
یکی از بینندگان از درباره واقعی نبودن قیمت هتلها پرسید |
پاسخ حمزه زاده |
خوشبختانه در زمینه ارائه خدمات در هتلها امسال شاهد کمترین میزان نارضایتی بودیم. ورود دولت به عرصه قیمتگذاری هتلها غیرقانونی است و فقط میتواند اقدام به نظارت بر ارائه درست خدمات کند. خوشبختانه در طول چند سال اخیر هتلداران به سمت کیفیت رفتند و در بحث نوسازی تجهیزات و آموزش منابع انسانی موثر عمل کردند |
یکی دیگر از بینندگان درباره زیاد بودن تعداد اتوبوسها و به صرفه نبودن استفاده از اتوبوس پرسید |
پاسخ عامری |
من نگفتم تعداد اتوبوسها زیاد است یا به صرفه نیست. ما کشوری هستیم با 75 میلیون نفر جمعیت که تنها 20 هزار اتوبوس داریم. مشکل اصلی کشور ما مشکل رکود اقتصادی است که باعث شده سفر در سبد خانوار نباشد. ما در سال گذشته تنها 300 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کردیم در حالی که این عدد بسیار کم بوده است |
یکی از بینندگان پرسید چرا برخی از آژانسها برای مسافران دائمی امکانات بیشتری را نسبت به مسافران موردی ارائه میدهد؟ |
پاسخ کرمانی |
این موضوع صحت ندارد به این دلیل که هر مشتری برای آژانس یک فرصت پولی به حساب میآید و برای آژانس فرقی نمیکند زیرا میخواهد خدماتش را به فروش برساند. آن چیزی که به نظرم میرسد برای مردم به اشتباه جا افتاده است این است که برخی توقع دارند در قبال پول کمتری که میپردازند همان خدمات را بگیرند که فردی میگیرد که پول بیشتری داده است |
الهه رفیعینژاد، دبیر سرویس جامعه خبرگزاری فارس: افزایش نرخ حاملهای انرژی و تأثیر آن بر گردشگری با وضعیتی که هماکنون در گردشگری کشور وجود دارد، آیا باعث افزایش دوباره هزینههای سفر میشود یا خیر ؟
پاسخ بهشتی |
مطابق قانون باید قانون هدفمندی یارانهها عمل شود و عمل کردن به این قانون باعث افزایش قیمتهای حاملهای انرژی میشود و در تمام بخشها نیز تأثیر خواهد گذاشت. حتی این افزایش قیمتها تا قیمت سوپی که در رستورانها سرو میشود نیز تأثیر خواهد گذاشت ولی من باز میخواهم تأکید کنم که مشکل ما مشکل کمیات نیست بلکه مشکل کیفیت و زیرساختهای فرهنگی کشور ماست. ما نباید روی مباحث لجستیکی تأکید کنیم و گمان کنیم که اگر این مباحث حل شود مشکل اصلی ما نیز حل خواهد شد. اشتباه است. چرا فکر میکنیم باید بهترین خدمات با کمترین قیمت ارائه شود در صورتی که هر کیفیتی که ارائه میشود باید یک قیمت خاص داشته باشد. اگر هزینههای گردشگری در کشور را با سایر کشورها مقایسه کنیم متوجه میشویم که هزینههای سفر در کشور ما بالا نیست |
پاسخ جعفری |
هزینههای گردشگری در کشور ما با توجه به درآمد یک شهروند بالاست |
ادامه پاسخ بهشتی |
بهشتی با تایید گفته جعفری گفت: بله هزینههای سفر در کشور ما با توجه به قدرت خرید مردم بالاست اما هماکنون شرایط به گونهای است که مردم سوال میکنند با پولی که دارند میتوانند به آنتالیا سفر کنند یا به شهر کیش؟ پس قدرت خرید همچنان در مردم وجود دارد |
عامری |
قیمت حاملهای انرژی پس از اجرای هدفمندی یارانهها باید اعلام شود تا ببینیم چند درصد تأثیرگذار خواهد بود. وقتی قیمت حاملهای انرژی افزایش پیدا میکند حتی قیمت سوپ رستورانها نیز گران میشود و این موضوع به مدیریت نیاز دارد. باید مدیریت تنظیم بازار وجود داشته باشد تا اگر قیمت یک بخش بالا رفت قیمت سایر بخشها بالا نرود |
یکی دیگر از خبرنگاران با اشاره به ناامنی جادهها و غیراستاندارد بودن خودروها پرسید چرا سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی گردشگری با مقوله خودروها و جادههای غیراستاندارد برخورد نمیکند؟
پاسخ بهشتی |
البته در حوزه گردشگری بسیاری از دستگاهها دخالت دارند. درست است که موضوع گردشگری به این سازمان مربوط است اما سازمانهای هماهنگکننده دیگری نیز در برنامهریزیهای سفر دخالت دارند و مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مثل «همسایهها یاری کنید تا من شوهرداری کنم است» چرا که سازمان میراث فرهنگی صرفاً هماهنگکننده است و زمانی میتواند کار خود را به درستی انجام دهد که بقیه دستگاهها نیز همکاری داشته باشند. نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی هرکدام در این زمینه وظایفی را دارند بنابراین همه باید کارهای خود را انجام دهند و قاعدتاً اگر موضوع امنیت جادههاست وزارت راه و شهرسازی باید پاسخ دهد. بخشی از راهها زمانی ساخته شده است که حداقل سرعت 100 کیلومتر تعریف شده بود اما امروز ماشینهایی نیز ساخته شدهاند که تا سرعت 150 کیلومتر نیز میتوانند سرعت داشته باشند و رساندن جادهها به استاندارد خودروها کار آسانی نیست. در ایام پیک سفرها است. تمام نهادها و ارگانها دست به دست هم میدهند تا جادهها امن و مساعد شوند اما اگر در طول سال انتظار داشته باشیم که این اتفاق بیفتد انتظار زیادی است |
پاسخ جعفری |
ما پراکندگی بزرگی در کشور داریم و کشوری با این وسعت و پراکندگی هیچ وزارتخانهای نمیتواند تمام قسمتهای آن را امن کند و انتظار مطرح شده یک مقدار نامتعارف است |
یکی از خبرنگاران سؤال کرد چرا توریستهای خارجی بعد از ورود به کشور دچار سردرگمی میشوند و چرا مردم دنیا از لحاظ گردشگری ایران را نمیشناسند.
پاسخ کرمانی به قسمت اول سوال |
در پاسخ به قسمت اول باید دید که آیا ایشان تحقیقاتی میدانی انجام داده و متوجه شده است که توریستها دچار سردرگمی میشوند یا خیر؟ که اگر تحقیقات میدانی باشد باید به این مسئله پرداخته شود و در جهت رفع آن برآییم. اگر موضوع موردی باشد باید دید که آن توریست میزبان داشته یا خیر؟ که اگر میزبان داشته باشد سردرگمی تقصیر میزبان است و اگر میزبان نداشته طبیعی است که دچار سردرگمی میشود ما نیز زمانی که به صورت انفرادی به کشوری سفر میکنیم دچار سردرگمی میشویم |
پاسخ کرمانی به قسمت دوم سوال |
در این مورد دولت باید پاسخ دهد که اگر برنامهای برای توسعه گردشگری دارد چرا پول نگذاشته و خود را به مردم جهان معرفی نکرده است همه این مسائل برمیگردد به این نکته که ما آیا برای رونق گردشگری خود برنامه و استراتژی داریم یا خیر؟ کرمانی به افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز اشاره کرد و گفت: در کشور ما قوانین تصویب میشود و بعد از تصویب در کمد نگهداری میشود و هیچگاه اجرا نمیشود. قانون برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده که در سال اول اجر متنوعسازی نرخ حملونقل هوایی را انجام دهد و در سال سوم آزادسازی قیمتهای حملونقل را اجرایی کند. ما مشاهده میکنیم که رویکرد قانونگذار آزادسازی نرخ حملونقل است. اگر این آزادسازی صورت گیرد من به طور جد میگویم که نرخ حملونقل هوایی سقوط میکند چون این نرخ مانند حامل انرژی نیست که بالا رود |
در ادامه خبرنگار دیگری پرسید: آیا دولت برای ارزانسازی سفر تسهیلاتی به شما ارائه داده یا خیر؟
پاسخ حمزهزاده |
خیرمشکل ما این است که در کشور ما سفر به صورت عادلانه توزیع نشده و مقاصد محدود است به خاطر همین گردشگری ما صدمه دیده و گران شده است. ما باید مقاصد سفر را افزایش دهیم تا سفر ارزان شود. من اینجا میگویم که اگر سفرها در زمانی غیر از پیک مسافرتی انجام شود همه عوامل آمادگی دارند تا 50 درصد تخفیف در هزینهها ارائه دهند. |
در ادامه مناظره امروز شبکه یک سیما درباره مشکلات صنعت گردشگری ایران به انتشار نظرات مسئولان کشور در این مورد پرداخته شد.
نام | سمت | نظر |
حسن روحانی | رئیس جمهور |
در حال حاضر 3.5 میلیون بیکار داریم که اگر 10 میلیون گردشگر وارد شود مشکل بیکاری حل میشود |
مسعود سلطانیفر | رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری |
مسافران نوروزی به خاطر مشکلات اقتصادی در مدرسهها و منازل استیجاری اقامت کردند |
محمدعلی نجفی | رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری |
سواد گردشگری از سطح بینالمللی پایینتر است |
محمدشریف ملکزاده | رئیس سابق میراث فرهنگی و گردشگری |
باید سفرها را گروهی برگزار کنیم تا باعث آرامش خانوادهها شود |
اردشیر اروجی | مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی |
باید دولت سفرهای ارزان را فراهم کند |
بیژن نوباوه | عضو کمیسیون فرهنگی |
آماری که مسئولان میراث فرهنگی ارائه میکنند بزرگنمایی است تا مشکلات را در خفا نگه دارند |
در ادامه یکی از حاضران در جلسه پرسید چرا توریستهای خارجی به ایران سفر نکرده یا کم سفر میکنند؟
پاسخ جعفری |
شناختی که از ایران در کشورهای خارجی است بر اساس جوسازی بد است. مثلاً در نمایشگاه خارجی آیتیبی در برلین که آژانسها و هتلداران خودشان را معرفی میکردند همین امسال غرفه ایران غرفهای 120 متری بود ولی یک کشور ساده عربی و آفریقایی غرفهای بین هزار تا 2 هزار متری داشت. کاری انجام ندادهایم که بخواهیم مسافری به ایران بیاید کشور ترکیه در روم و پاریس در حال تبلیغ است ولی ما کاری انجام ندادهایم و باید آقای کرمانی در این خصوص بگوید |
پاسخ کرمانی |
سال 2004 در برلین 720 متر نمایشگاه ایجاد کردیم و امسال 120 متر |
سوال بیدگلی، مشاور رئیس اتحادیه هتلداران از بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری: آقای بهشتی شما گفتید زیرساختهای سند گردشگری اشکال دارد حالا سازمان گردشگری به عنوان متولی سفر چه برنامههایی برای مردم دارد.
پاسخ بهشتی |
سازمان میراث فرهنگی باید در ایجاد زیرساختها تلاش کند اما باید نگاه راهبردی داشته باشیم و رسانهها، دانشگاه و دستگاههای مختلف مسئولیت دارند. در کشور یک گروه طرفدار گردشگری هستند و وقتی صحبت میشود، از ارزش اشتغال و وضعیت این صنعت در کشورهای دیگر صحبت میکنند و مخالفی وجود ندارد که توسعه گردشگری اشتغال ایجاد نمیکند و منکر نیستند بلکه در رسانهها وجود دارند و در آفتاب هستند. میخواهم این سؤال را مطرح کنم که کشورمان استعداد چه الگویی از گردشگری را داد، مسلماً الگوی ما الگوی گردشگری فرهنگی است که هم بهره فرهنگی و هم بهره اقتصادی دارد |
در این مناظر نظرسنجی با این سوال مطرح شد: به نظر شما مهمترین وظیفه دولت در صنعت گردشگری کدام گزینه است؟
1- توسعه زیرساختها و شفاف سازی نرخ ها
2- قیمت گذاری و نظارت بر نرخ خدمات گردشگری
در پایان مناظره 71 درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی معتقد بودند توسعه زیرساختها و شفافسازی نرخها عامل پیشرفت صنعت گردشگری است.