کد خبر: ۵۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
مخالفت‌ها به شورای شهر رسید!

حقنگر: مخالف احداث برج 25 طبقه در مرکز شهر هستم

یک عضو شورای شهر شیراز در خصوص احداث برج 25 طبق در مرکز شهر گفت: از نظر بنده احداث این برج در این منطقه از شهر شیراز مشکلات ترافیکی حادی به همراه خواهد داشت و رفت و آمد در این منطقه از شهر را قفل خواهد کرد.

مهندس محمد حقنگر عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در خصوص احداث برج 25 طبقه در مرکز شهر و در حوالی خیابان ملاصدرای شیراز گفت: از نظر بنده احداث این برج در این منطقه از شهر شیراز مشکلات ترافیکی حادی به همراه خواهد داشت و رفت و آمد در این منطقه از شهر را قفل خواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر قرار باشد برای این برج تجاری پارکینگی با حجم پذیرش 500 دستگاه خودرو در نظر گرفته شود، رفت و آمد این حجم وسیله نقلیه سبب خواهد شد خیابان ملاصدرا و حتی خیابان های منتهی به آن با معضل شدید ترافیکی مواجه شوند لذا بنده با احداث این برج در این منطقه از شهر مخالف هستم.

وی با اشاره به معضل رفت و آمد عمومی به این منطقه، گفت: اگر قرار است این برج احداث شودشاید بهتر باشد که فاقد هرگونه پارکینگ باشد چرا که بر اساس مطالعات انجام شده، هم اکنون در بسیاری از شهرهای دنیا احداث پارکینگ در مرکز شهر خلاف قواعد حمل و نقل و ترافیک است چرا که اصولا مرکز شهرهای بزرگ محل رفت و آمد وسایل نقلیه شخصی نیست و عموم مردم برای رفتن به مرکز شهر باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند در حالی که اگر برای این برج تجاری، پارکینگ وسیعی در نظر گرفته شود خود این امر، مشوقی خواهد بود که عموم مردم وسایل نقلیه شان را به مرکز شهر بیاورند که رفت و آمد این وسایل نقلیه قطعا بر بار ترافیکی مرکز شهر خواهد افزود. وی در ادامه افزود: شیراز باید به سمتی برود که مردم برای تردد به مرکز شهر، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص علت صدور مجوز برای احداث این برج در مرکز شهر نیز گفت: هدف دوستان در شورای شهر و شهرداری شیراز از تصویب این طرح، تامین منافع عمومی شهر و تحقق بودجه شهرداری بوده است. در شورای دوم مصوبه ای وجود داشت که به مالک این زمین اجازه می داد در زمین فعلی، برجی 13 طبقه با مساحت و زیربنای مشخص احداث کند و مابقی زمین را به فضای سبز اختصاص دهد. با توجه به مجوز قانونی که از قبل برای این امر در نظر گرفته شده، شورای چهارم ناچار بود این معضل را به گونه ای حل و فصل نماید. نهایتا شهرداری شیراز با توجه به مذاکراتی که با مالک طرح انجام داد و بر اساس بررسی های صورت گرفته، به این نتیجه رسید که بهتر است این برج در 25 طبقه ساخته شود و به ازای 12 طبقه ای که مازاد ساخته می شود، از مالک پروژه مالیات و عوارض اخذ کند و همچنین در کنار این برج، یک برج تجاری 25 طبقه دیگر نیز احداث نماید. تصور شهرداری شیراز بر این است که از محل درامد این پروژه می تواند درامد سرشاری را نصیب شهر شیراز نماید و بسیاری دیگر از پروژه های عمرانی که با کمبود اعتبار مواجه هستند را به بهره برداری برساند اما بنده به عنوان یکی از اعضای شورای شهر باید اذعان کنم به نظر می رسد مضرات این پروژه برای شهر شیراز بیشتر از فواید آن خواهد بود.

حقنگر در خصوص تکلیف نهایی این پروژه نیز گفت: آن چیز که تا کنون به تصویب شورای شهر رسیده است، کلیات این پروژه است و هم اکنون مجوز آغاز عملیات اجرایی برای ساخت آن صادر نشده که صدور مجوز عملیات اجرایی منوط به اعلام نظر کمسیون ماده 5 خواهد بود که هنوز این کمیسیون در این رابطه اعلام نظر نکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر بنده با توجه به معضلاتی که این پروژه به همراه خواهد داشت، عدم احداث آن به مراتب منفعت بیشتری برای شهر شیراز در پی خواهد داشت و بهتر است با توجه به حق قانونی مالک این پروژه مبنی بر احداث برج تجاری و به جهت حل مشکل پیش آمده، در ازای این زمین در مرکز شهر، زمینی در نقطه ای دیگر از شهر به مالک تعلق گیرد و این برج تجاری در محلی ساخته شود که معضلات ترافیکی و غیره را در پی نداشته باشد.

عضو کمسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در انتها ابراز داشت: متاسفانه هم اکنون تصوری وجود دارد مبنی بر اینکه برای حل معضل ترافیکی شهر شیراز باید به سمت احداث زیرگذر و روگذر برویم این در حالی است که احداث پل هوایی و زیر گذر و روگذر معضلات ترافیکی شیراز را حل نخواهد کرد. گسترش زیرساخت های حمل و نقل عمومی و اصلاح فرهنگ عمومی در استفاده از وسایل نقلیه عمومی است که می تواند معضل ترافیک را به صورت زیربنایی حل کند و در مرکز شهر، باید به جای احداث پارکینگ به سمت ایجاد پیاده راه برویم.

نظرات بینندگان