پاسخ پیامبر(ص) به مرد یهودی درباره حضرت مهدی(عج)/ بیانیه وهابیون در عقیده به مهدویت
به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ در اینجا به طور جداگانه به مطالبی که از پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت
مهدی (عج) در منابع شیعه و منابع معتبر اهل سنت آمده است اشاره می کنیم:
حضرت مهدی (عج) در منابع شیعه
موضوع غیبت و قیام حضرت مهدی (عج) در اسلام به قدری قطعی و مسلم بوده که
کتاب های متعددی درباره آن تألیف شده و تاریخ نگارش بعضی از آنها سال ها
پیش از تولّد حضرت بوده است؛ مثلاً حسن بن محبوب زراد، یکی از محدثان و
مصنفان موثق شیعه کتاب «المشیخه» را یکصد سال قبل از غیبت کبری نوشته و
اخبار مربوط به غیبت امام مهدی(عج) را در آن نقل کرده است. همچنین آیت الله
امینی در کتاب «دادگستر جهان» به نقل از رجال نجاشی، ۷ نفر از بزرگان را
نام می برد که قبل از تولد حضرت در رابطه با غیبت کتاب نوشته اند.
علامه مظفر در عقائد الامامیة می نویسد: اگر تفکر مهدویت از سوی حضرت رسول
(ص) برای مسلمانان ثابت و مطرح نشده بود مدعیان دروغین قرن اول مانند
کیسانیه و عباسیان و … ادعای مهدی موعود (عج) بودن را مطرح نمی کردند.
همچنین شیخ صدوق در کتاب شریف «کمال الدین و تمام النعمة» تنها از رسول
اکرم(ص) (و نه از سایر ائمه) مجموعاً ۴۵ روایت را مطرح می فرماید که این
روایات علاوه بر اصل وجود حضرت مهدی (عج) به ویژگی های ایشان نیز اشاره
فرموده اند.
از جمله: عبدالله بن عباس از رسول خدا(ص) روایت می کند که فرمود: خدای
تعالی بر زمین نگاهی افکند و مرا از آن میان برگزید و پیامبر گردانید، سپس
بار دوم نظری افکند و علی (ع) را برگزید و او را امام گردانید، پس به من
فرمان داد که او را برادر و ولی و وصی و خلیفه و وزیر خود سازم، پس علی از
من است و من از علی و او شوهر دخترم فاطمه و پدر دو سبطم حسن(ع) و حسین(ع)
است. بدانید که خدای تعالی مرا و ایشان را حجتهای بر بندگانش قرار داده است
و از فرزندان حسین(ع) امامانی را قرار داده است که به امر من قیام کنند و
دین مرا اقامه کنند و وصیت من را نگه دارند و نهمین آنها قائم اهل بیتم
مهدی امتم است که در شمایل و اقوال و افعال شبیه ترین مردم به من است. او
پس از غیبتی طولانی و حیرتی گمراه کننده ظهور کند و دین خدای تعالی را چیره
گرداند و به یاری خدا و نصرت ملائکه خدا مؤید باشد، زمین را از عدل و داد
آکنده سازد همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.
ابن عباس نیز از رسول خدا (ص) نقل کرده که حضرت فرمودند: جانشینان و اوصیا
و حجت های خداوند بر خلق بعد از من دوازده نفرند. اول ایشان برادرم و آخر
ایشان فرزندم می باشد. از حضرت پرسیده شد برادرت کیست؟ حضرت پاسخ دادند:
علی بن ابی طالب (ع). پرسیده شد فرزندت کیست؟ فرمودند: مهدی [که] زمین را
پر از عدل و داد خواهد کرد همان گونه که از ظلم و وجور پر شده است. قسم به
آن کس که مرا به حق به نبوت برانگیخت اگر از دنیا تنها یک روز باقی بماند
خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند تا این که فرزندم مهدی (عج) خروج
نماید. آنگاه عیسی بن مریم نازل می شود و نماز را به ایشان اقتدا می کند … و
فرمانروایی او به مغرب و مشرق برسد.
در سایر منابع شیعه نیز روایات فراوانی در این خصوص وارد شده است.
حضرت مهدی (عج) در منابع اهل سنت:
مهدویت و اعتقاد به وجود مهدی (عج) و ظهور آن حضرت اختصاصی به مذهب تشیع
ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث مربوط به آن حضرت را از طریق
گروه بسیاری از صحابه و تابعین در کتاب های خود نقل کرده اند، به طوری که
گذشته از کتب شیعه، کتب و آثار دیگر مذاهب اسلامی (حنفی، شافعی، مالکی و
حنبلی) نیز از روایات نبوی که درباره مهدی (عج) و ظهور او رسیده سرشار است.
بر اساس پژوهش برخی محققان بزرگ، محدثان اهل سنت احادیث مربوط به حضرت
مهدی (عج) را از ۳۳ نفر از صحابه ی پیامبر اسلام (ص) در کتب خود نقل کرده
اند، تعداد ۱۰۶نفر از مشاهیر علمای بزرگ اهل سنت اخبار ظهور امام غایب را
در کتاب های خود آورده اند و ۳۲ نفر از آنان مستقلاً درباره حضرت مهدی کتاب
نوشته اند.
مسند احمد بن حنبل (متوفای ۲۴۱) و صحیح بخاری (متوفای ۲۵۶) از جمله کتب
مشهور اهل سنت است که قبل از تولد امام زمان(عج) نوشته شده و احادیث مربوط
به آن حضرت در آنها نقل شده است از جمله احادیثی که احمد بن حنبل نقل کرده
این حدیث است: پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر از عمر جهان جز یک روز باقی
نماند خداوند حتماً در آن روز شخصی از ما _ خاندان _ را بر می انگیزد و او
جهان را پر از عدل و داد می کند. همچنان که پر از ظلم شده باشد. ابن ابی
الحدید یکی از متتبع ترین علمای اهل سنت در این زمینه می نویسد: تمامی فرق
اسلامی اتفاق نظر دارند که عمر دنیا و تکلیف پایان نمی پذیرد مگر پس از
ظهور مهدی (عج).
شیخ سلیمان قندوزی عالم معروف اهل سنت در کتاب «ینابیع المودة» چنین نقل
می کند: «مردی یهودی به نام نعثل خدمت پیامبر(ص) رسید و در ضمن سؤالاتش، از
اوصیا و جانشینان بعد از او سراغ گرفت. پیامبر (ص) آنها را چنین معرفی
فرمود: وصی من علی بن ابی طالب است و بعد از او دو سبطم حسن و حسین اند و
بعد از حسین(ع)، 9 امام از نسل او خواهد بود. مرد یهودی گفت نامشان را ببر.
پیامبر فرمودند: هنگامی که حسین از دنیا برود فرزندش علی است و هنگامی که
فرزندش علی از جهان چشم بر بنند فرزندش … و هنگامی که حسن از جهان برود و
فرزندش حجت محمد المهدی است اینها امامان دوازده گانه اند».
خوب است بدانیم که تندروترین گروه ها در ضدیت با شیعه؛ یعنی وهابیان نیز
این موضوع (مهدویت) را پذیرفته اند به گونه ای که یکی از مراکز مهم دینی
عربستان به نام مرکز «رابطة العالم الاسلامی»، بیانیه ای را در این خصوص
منتشر کرده است که در آن آمده است: «او آخرین خلفای راشد دوازده گانه است
که پیامبر (ص) در احادیث صحاح از آنها خبر داده است و احادیث مهدی (عج) از
بسیاری از صحابه از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده است … جمعی از حفاظ و
محدثین صریحاً گفته اند که احادیث مهدی هم از نوع حدیث صحیح است و هم از
نوع حدیث حسن و مجموع آن قطعاً متواتر است و اعتقاد به قیام مهدی واجب می
باشد و این از عقاید مسلم اهل سنت و جماعت است و هیچ کس جز افراد جاهل و
بدعت گذار آن را انکار نمی کند».
نهایت اینکه بعضی از پژوهندگان مسائل اسلامی تعداد روایاتی را که از طرق
اهل تسنن در این زمینه وارد شده به ۲۰۰ حدیث تخمین زده اند، در حالی که
روایات وارده از طریق شیعه در این موضوع شاید بالغ بر یک هزار حدیث می شود.
لازم به ذکر است که یکی از علت های کمتر بودن احادیث اهل تسنن در این خصوص
این است که شیعه برخلاف اهل تسنن روایات ائمه اطهار(ع) را مانند سخن حضرت
رسول(ص) حجت می داند، لکن اهل سنت فقط روایات حضرت رسول(ص) را معتبر می
دانند. و همه روایات اهل سنت در این خصوص از پیامبر اکرم(ص) می باشد.
از مجموع نوشتار فوق به دست می آید که حضرت رسول(ص) مسئله مهدویت را مانند
مسئله ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر خم به خوبی برای امت خویش تشریح
فرموده اند. اما اهل سنت همان گونه که در مسئله اولین خلیفه رسول الله با
شیعه اختلاف دارند، در این خصوص نیز اختلاف داشته و مصداق دیگری را معرفی
می کنند. بنابراین، موضوع حضرت مهدی(عج) به طور واضح توسط پیامبر(ص) بیان
شده است و این به دلیل اهمیت فوق العاده این مسئله است.