کد خبر: ۶۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳

«صدرا» نشینان سه سال دیگر مترو سوار می شوند؛ آیا باور کنیم؟

دکتر احمدی استاندار فارس که شجاعانه نسبت به وضعیت مترو و حمل و نقل عمومی به خصوص در شهر صدرا علاقه نشان داده است، اخیرا به اهمیت این موضوع تاکید کرده است

به گزارش شیرازه، «طراحی قطار برقی شهرهای جدید متناسب با اولویت و اهمیت آن ها در سال های مختلف شروع شده است. به این ترتیب برخی از شهرها مطالعات آن ها کامل و یا در حال نهایی شدن می باشد و برخی دیگر در مرحله انتخاب مسیر و انجام سایر مطالعات تکمیلی است. از میان 10 شهری که مطالعات آن ها آغاز شده است، 5 شهر به مرحله اجرا رسیده است که عبارتند از هشتگرد، پرند، گلبهار، بهارستان و فولادشهر. در این میان پیشرفت عملیات اجرایی  شهرهای هشتگرد و پرند بیش از 60 درصد می باشد و در صورت تامین منابع مالی کافی پیش بینی می شود تا یکسال آینده به بهر برداری برسند. پیشرفت عملیات اجرایی در سه شهر دیگر کمتر بوده و در بقیه شهرها عملیات اجرایی تا کنون شروع نشده است. افق مطالعات با فرض 25 سال نسبت به سال 1390، در سال 1415 منظور شده است». این بخشی از طرح احداث قطار برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر است. اطلاعات کلی در مورد این طرح به شرح جدول زیر می باشد.

 

ردیف

شهر جدید

سقف جمعیت برآورد شده در افق 1415

سفرریلی برآورد شده (مسافردرروز)

برآورد هزینه ساخت

(میلیارد ریال)

پیش بینی سال بهره برداری

1

     پرند

700.000

420.000

5.000

1394

2

   هشتگرد

500.000

250.000

4.500

1393

3

   گلبهار

530.000

210.000

6.000

1395

4

  بهارستان

320.000

160.000

2.000

1394

5

  فولادشهر

350.000

165.000

5.500

1396

6

   سهند

450.000

480.000

4.000

1396

7

   پردیس

560.000

285.000

4.000

1396

8

    صدرا

550.000

170.000

2.000

1396

9

  مجلسی

140.000

90.000

3.000

1396

10

   بنیالود

160.000

18.000

8.000

1396

در برنامه پنج ساله پنجم توسعه (قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت) این گونه بیان شده است: دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و برون شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه سازی عرضه خدمات حمل و نقل (از طریق اصلاح و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی ، برقی کردن خطوط و ...) حداکثر از ابتدای سال 91 اقدام نماید.

عصر شیراز نوشت: در این بین اما اولین بار در سال 1388 هیئت دولت در جلسه سفر استانی که به ریاست معاون اول رییس جمهور (سابق) در شیراز برگزار شد 90 میلیارد ریال برای اتصال قطار شهری شهر جدید صدرا به شیراز اختصاص یافت، البته این اعتبار هیچ گاه محقق نشد تا این که در بودجه سال 1393 طرح اتصال قطار شهری شیراز به شهر جدید صدرا یکی از هفت طرح مندرج در جدول ۱۵ لایحه باشد که از محل جزء ۱۰ ردیف ۵۵۰۰۰۰ اعتبار لازم برای آن ها پیش بینی شده است.

دکتر احمدی استاندار فارس که شجاعانه نسبت به وضعیت مترو و حمل و نقل عمومی به خصوص در شهر صدرا علاقه نشان داده است، اخیرا به اهمیت این موضوع تاکید کرده است

خط سوم مترو شیراز بخش های شمال و شمال غرب شهر را شامل می شود و یکی از اهداف آن اتصال شهرهای جدید و حومه شیراز به مرکز شهر می باشد. این خط از پل معالی آباد آغاز می شود و تا مرکز شهر جدید صدرا در 9 کیلومتری شیراز ادامه خواهد یافت. بر اساس پیش بینی این طرح، شهر جدید صدرا در سال 1396 دارای مترو خواهد بود، البته افق این طرح سال 1415 است.

اما یک سوال مهم، این که، پس از سال ها هنوز خط یک متروی شهر شیراز به بهره برداری نرسیده است و صدرا هم در کورس شهرهای جدید برای مترو اولویت هشتم از ده شهر را دارد آیا سال 1396 اهالی صدرا مترو سوار خواهند شد؟

نظرات بینندگان