جولان نمادهای مبتذل غربی در نمایشگاه نوشتافزار «ایرانی-اسلامی»
به گزارش شیرازه به نقل از تریبون؛ این نمایشگاه که با حضور ۷۰۰ شرک تولیدی داخلی در محل شبستان مصلی تهران از ۱۹ شهریور آغاز به کار کرده و تا ۲۸ شهریور نیز ادامه دارد، شاهد حضور تولید کنندگانی نظیر «آقا روح الله»، «ایام»، «روشنا»، «آزاده»، «شب دهم» و… است که محور تولیدات خود را موضوعاتی همچون قهرمانان و مفاخر ایرانی و شخصیتهای کارتونی و سریالی ایرانی قرار دادهاند.
اما متأسفانه این نمایشگاه نیز تحت تأثیر اجناس و کالاهای برگرفته از انیمیشن های خارجی و قهرمانان غربی و نامتناجنس با فرهنگ ایرانی قرار گرفت که در نمایشگاهی تحت عنوان «فروش تجهیزات کمکآموزشی، لوازمالتحریر، کیف و کفش و محصولات کاربردی مد و لباس ایرانی و اسلامی» موضوعی قابل تأمل است.
در سالی که به نظر میرسد توجه به تولیدات ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی در اولویت قرار دارد انتظار میرفت در چنین نمایشگاهی از ورود اجناس چینی و با طرحهایی برگرفته از شخصیتهای غربی جلوگیری شود که متأسفانه نهتنها جلوگیری به عمل نیامد بلکه ظواهر امر حاکی از آن است که غرفههایی با این مضمون از جایگاه بهتر و پر رفتوآمد تری در محل شبستان برخوردار هستند و غرفههایی که صرفاً اقدام به پخش تولیدات ایرانی اسلامی نمودهاند در حاشیه قرارگرفتهاند.
نمایشگاه ی که فرصت خوبی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار میداد تا با ورود به عرصه نوشتافزار و استفاده از طرحهای ایرانی-اسلامی همچون شخصیتها و مفاخر ایرانی از جمله شهید مرتضی مطهری، غلامرضا تختی، میرزا کوچک خان جنگلی و طرحهای مذهبی و تأکید بر موضوعاتی چون اقتصادی مقاومتی، خانواده و… جایگزین مناسبی برای شخصیتها و قهرمانان انمیشن های غربی باشند که با نگاهی گذرا به غرفههای موجود شاهد آن هستیم که این امر محقق نشده است و کماکان طرحهایی همچون باباسفنجی، انگری برد، بنتن، سیندرلا و… میان فضای نمایشگاه دیده میشوند.
اما نکته بسیار مهم و تأسف بارتر آنجاست که برخی تولیدکنندگان داخلی نیز تنها برای فروش بیشتر و جلب مشتری اقدام به تولید کالاهایی با تصاویر شخصیتهای کارتونی و انیمیشنی غربی میکنند. نمایشگاهی که هدفش عرضه تولیدات ایرانی اسلامی است به محلی برای جولان شخصیتها و نمادهای غربی شده است.
هجوم نمادهای غربی در فضای نمایشگاه صدای اعتراض تولیدکنندگان انگشتشمار نوشتافزارهای ایرانی-اسلامی را نیز درآورده بهگونهای که مسئول غرفه «آقا روحالله» که محصولات خود را تماماً با طرحهای ایرانی و اسلامی ارائه کرده است معتقد است عنوان نمایشگاه فقط در حد یک شعار است و نهتنها محصولات ارائهشده نشانی از فضای سبک زندگی ایرانی-اسلامی ندارد بلکه بعضاً ضد ارزشی هم هستند.
وی درحالیکه به تصویر «کریستیانو رونالدو» ستاره فوتبال همراه با گوشوارهای بر گوش یا تصاویر «باربی» که به وفور بروی دفاتر حکشده و به فروش میرسد اشاره میکند از عدم توجه مسئولین به این موضوع خبر میدهد و اینکه بعد از رجوع به مسئولان مربوطه با پاسخ «خب شما هم بیاورید و بفروشید» مواجه شده است.
ایشان همچنین از عدم اطلاعرسانی مناسب نمایشگاه نیز گله دارد و معتقد است در ازای هزینه چند صد هزار تومانی جهت اجاره روزانه غرفه تبلیغات مناسبی همچون نصب بیلبورد در سطح شهر و… صورت نگرفته است.
لازم به ذکر است با توجه به فلسفه وجودی چنین نمایشگاههایی که مهمترین ویژگی آن حضور تولیدکنندگان داخلی و کمک به چرخه اقتصادی کشور و نیز مقابله با فراگیر شدن نمادهای غربی در کشور است حضور برندهای چینی با طرحهای فریبنده و ضد فرهنگی جای سؤال دارد.
برندهایی که علاوه بر نفوذ در خانوادهها و دانش آموزان و تأثیر منفی که به همراه خود دارند به چرخه تولید و اقتصاد کشور نیز ضرر میزنند و باقیمتهای پایینتر و ارزانتر سدی در برابر تولیدکنندگان داخلی میشوند.
به هر حال امید آن میرود که در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی برگزاری نمایشگاههایی از این دست تقویت تولیدکنندگان و عرضهکنندگان نوشتافزارهای ایرانی-اسلامی را دربر داشته باشد و نیز محلی برای تقویت اقتصاد فرهنگ کشور باشد و نه عرصهای برای خودنمایی برند ها و شخصیتهای غربی/.