کد خبر: ۶۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

برخی‌ها سرباز هالیوود شده‌اند؛ فیلمی می‌سازند که به زن ایرانی بگویند کلفت

نوباوه گفت: امروز اتفاقا به مجلس هجوم می‌آورند نه ما به سینما؛ یادشان نیست در حل مشکلات خانه سینما برایشان چه کردیم؟
بیژن نوباوه در میزگرد شب گذشته برنامه "هفت" درباره سینمای اجتماعی و بحث سیاه نمایی گفت: یک قیاس کنید بین مردم ما و کشوری مثل آمریکا؛ روز استقلال آمریکا کلی تبلیغ می‌کنند تا مردم بیایند در خیابانها اما استقبال نمیشود برعکس کشور ما که مردمش زنده هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از نسیم؛ وی تأکید داشت: صحبتهای آقای جوزانی را قبول دارم اما برخی همین آثار سیاه نمایی در عرصه هنر آشکاتر است. فیلمساز امروز ما باید جامعه شناس باشد؛ ما کم نداریم موضوعات اجتماعی اما گاه همین موضوعات سیاه، واقعا بر آثاری هنری ما غالب نشده؟ یا از بیرون هدایت نشده؟ مثل تم خیانت که چندسال گذشته گرفتارش بودیم. سیاه نمایی به نظرم دارای یک سازمان است.

*فیلمی میسازند که موضوع جامعه ما نیست

این نماینده مجلس افزود: فیلمسازی که مبادرت به فیلمسازی میکند اگر تحقیق میدانی نکند ذهنیت او ورای موضوع مبتلا به جامعه میشود؛ همینطور هم که میبینیم فیلمی میسازند که موضوع جامعه نیست.

نوباوه عنوان کرد: خوراک فرهنگی کشور هم باید استندارد باشد و همه کمیسیونهای مجلس هم در دیگر حوزه ها دخالت میکنند. مجلس هم نظارت میکند چون نماینده هر کمیسیون تخصص لازم را دارد. قرار نیست ما هم همه فیلمها را ببینیم و بنابراین کسی را گوشه رینگ انداختن که فیلم دیده یا نه اصلا محل بحث نیست.

* نباید گفت به مجلس چه ربطی دارد

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: وظیفه بر عهده ارشاد است اما بر آنها نظارت میکنیم وگرنه کار اجرایی ارشاد در حوزه کاری ما نیست. وقتی انحرافی را ببینیم بی تفاوت نخواهیم بود. خود فیلمساز هم اگر ما مجلسی ها عکس العمل نداشته باشیم باید معترض شوند. وقتی دشمن به فرهنگ ما حمله میکند نباید گفت به مجلس چه ربطی دارد!

وی تأکید داشت: نمیشود که سناریو مصوب یک چیز باشد و فیلم نهایی چیز دیگری یا فیلمی در گوشه خیابان بسازیم و بخواهیم سیاه نمایی کنیم و با سر و صدا رسانه ها را متوجه کار خودمان هم کنیم.

*نگاه بد خارجی ها به ایران از همین فیلمهای ما هم هست

نوباوه در ادامه این نشست گفت: ما ببینیم این چندساله غربی‌ها چه فیلمهایی از ما را میپذیرند. باید فکر کنیم چرا "سیصد" بزرگ میشود و به "آرگو" جایزه میدهند؟ احمد شهید و گزارشاتش و بقیه نگاهشان از کجا گرفته میشود از همین گاه فیلمهای سینمای ماست!

این نماینده مجلس افزود: جایزه شوالیه بزرگترین جایز ایه است که به کسی میدهند که به فرانسه خدمت کند؛ فرانسه چرا میخواهد به آهنگسازی جایزه بدهد که کلا در خدمت ماست چرا؟ چون میخواهد اینان را به سمت خودشان بکشد.

*شبکه خارجی برحسب آثار فمینیستی فیلمساز ما زن ایرانی را کلفت میداند

وی همچنین عنوان کرد: امروز سینمای اروپا و بویژه فرانسه قافیه را به هالیوود باخته اما ما دنبال این هستیم که به سمت سینمای فرانسه برویم! هالیوود علیه ما فیلم میسازد و از داخل کشور ما نیز سرباز میگیرد. حتی برخی شبکه های خارجی فیلمهای فمینیستی یک فیلمساز ما را برمیدارد و نشان میدهد که مثلا در ایران زن را برای کلفتی میخواهند؛ خب این غلط است.

وی تأکید کرد: آیا عدم تطابق فیلمنامه اولیه با نسخه نهایی فیلم غیرقانونی نیست؛ این همان روش کارگردانی است که از ایران رفته است.

*میخواهند نهاد نظارتی را جلوی مردم قرار دهند

نوباوه ادامه داد: در همین کشور ما هم کسانی هستند که تحث تأثیر اسکار فیلمها را انتخاب میکنند. الان میخواهند نهادهای نظارتی را جلوی مردم قرار دهند درحالیکه در سینما هم اینگونه نیست.

وی به فیلم "لاله" اشاره داشت و گفت: در مورد فیلم "لاله" هم نشستیم و حرف زدیم. چون از پول بیت المال خرج میشد. پس من موظفم اعتراض کنم. منی که بیشتر از سازمان سینمایی دنبال بودجه برای سینما و عرضه هنر بوده ام.

* اتفاقا به سمت مجلس هجوم می اورند نه سینما

به گفته این نماینده مجلس؛ ما تلاشمان در این سینما و نشست با فیلمسازان زیاد است و حمایت میکنیم از هنر کشور اما اتفاقا به سمت مجلس هجوم می اورند. ما انتقاد بیهوده نمیکنیم. کمیسیون اصل 90 در مورد محتوا بحثی ندارد بلکه در مورد فرایند قانونی اشکال وارد کرده است.

* چرا الان در "حل مشکلات خانه سینما" اشاره ای به نقش مجلس نمیکنند؟

نوباوه با تأکید بر نقش مجلس در  مورد خانه سینما یادآور شد: چرا الان در "حل مشکلات خانه سینما" اشاره ای به نقش مجلس نمیکنند؟ چقدر ما با آنان جلسه گذاشتیم و مشورت کردیم تا مشکلاتشان حل شود.

وی افزود: همان "خانواده محترم" در تلویزیون ساخته شد اما چون نظارتی نبود سناریو با نسخه نهایی یکی نبود و وظیفه ماست که نظارت کنیم. در مورد 8 فیلم اعلام شده نیز کمیسیون به ارشاد تذکر دادیم که خود وزیر برحسب مسئولیتش عمل کند. اصلا چرا این نامه رسانه ای شد؟

* من بعنوان نماینده مجلس مجبورم تذکر بدهم

وی گفت: در مورد "آتشکار" که مبتذل بود و "گشت ارشاد" که اهانت بود ما مخالفت کردیم و تذکر دادیم و برحسب وظیفه اعلام کردیم. من بعنوان نماینده مجلس مجبورم تذکر بدهم. در مورد 8 فیلم نیز شیطنت شد و ما فقط نامه دادیم.

نظرات بینندگان