تبلیغات گسترده برنج وارداتی با نام ایرانی در تلویزیون
طوفانی که کارشناسان هم به میدان آمدند تا مسرانه به بالا بردن فروش محصولات
بپردازند. اینبار برای محصولی وارداتی که تنها بسته بندی و نام خود را از ایران
عاریه گرفته است. برخی ها گمان می برند که این محصول ایرانی است.سوال اینجاست با توجه به اینکه برنج ایرانی از بهترین برنج های جهان به شمار می
رود بنابراین چرا این محصول در کشور خودمان تبلیغ نمی شود؟
چرا یک کالای وارداتی
باید با شدت بسیاری در رسانه ملی تبلیغ شود و سر کالاهای تولید داخل بیکلاه بماند؟
بسیاری از برنجهایی که تحت عنوان برنج ایرانی
در تلویزیون تبلیغ میشوند هرگز ایرانی نبوده و از پاکستان و هندوستان وارد می شوند.
بنابراین نیاز است که وارداتی بودن کالاهایی که با نام کالای ایرانی در تلویزیون
به شدت تبلیغ میشوند، از سوی رسانههای ملی و وزارتخانههای مربوطه افشا شود.
تبلیغات
یک برنج خارجی اما با نام ایرانی از سال ۹۲ به آرامی در تلویزیون رسوخ
پیدا کرد و حالا یک برنامه مشخص را به خود اختصاص داده و مجری آن به راحتی
این کالای وارداتی را با شور و هیجان بالا تبلیغ می کند. این شرکت هر شب به
یک نفر جایزه می دهد و آنچنان با آب و تاب از جایزه حرف می زند که احساسات
و هیجانات مردم را برمی انگیزد. برنج "م" با این شعار که روزها "م" به
کامت شب ها سمند ....! پیش می رود جای خود را در ذهن بینندگان و شنوندگانی
که از رادیو آن را میشوند باز کرده است. البته از عکس العمل مردم متوجه می
شویم که این برنامه اقبال چندانی هم در میان مردم ندارد و آنها با دیدن آن
فورا کانال را عوض میکنند.
برنامه
"م" از ۲۰ فروردین امسال به صورت زنده، هر شب از یکی از شبکه های صداوسیما
آغاز شده و هر شب یک دستگاه خودرو سمند به مصرف کنندگان این محصول جایزه
میدهد.
البته اکثر
محصولات این برند از جمله چای و برنج و زیتون اکثرا وارداتی بوده و کمکی به
تولید داخل نمیکند بلکه به رنج کشاورزان کشور اضافه می کند.در
حال حاضر واردات برنج در کشور به صورت بی رویه و غیر ضروری صورت می گیرد.
چرا باید شرایط به گونه ای ایجاد شود که دیگر تولیدکنندگان کشور دیگر رغبتی
برای ادامه تولیدات خود نداشته باشند.
در حال حاضر ۱۷ استان کشور برنج کار هستند اما با پیشرفت این روند از تعداد آنها کاسته می شود زیرا دیگر انگیزه ای برای کشاورزان باقی نمیماند. اکنون مازندران ۴۴ درصد و گیلان ۳۱ درصد برنج کشور را تامین میکند. روز به روز بر حجم واردات ما افزوده میشود اما هیچ توجهی به تولید داخلی نمی شود.
آلودگی
برنج های وارداتی در برهه ای از زمان تایید شد. دبیر اتحادیه شالی کوبان
در این خصوص، گفت: با توجه به واردات بی رویه برنج در سال های اخیر ضربات
سنگینی به برنج داخلی ما وارد شده چون کشاورز پولی برای تبلیغ کالای خود
ندارد.
سیدتقی
جعفریان امیری به سفر خود به کشور هند اشاره کرد و گفت: در بازدیدی که از
تمام کارخانه های هند داشتم به این نتیجه رسیدیم که اکثر برنج های هند
آلوده است!
او با اشاره مجدد به بحث برنج های آلوده هند، می گوید: موسسه استاندارد آلوده بودن برنج های هند را تایید کرده است.عیسی
کلانتری وزير كشاورزي دولت احمدی نژاد و دبيركل خانه كشاورز در این زمینه
در گفت و گو با «پارسینه» گفت: در برخی محصولات هنوز به خودکفایی نرسیدیم و
احتیاج به واردات احساس می شود.
محصولاتی
که در کشور تولید نمی شود نیاز است که وارد شوند؛ مگر اینکه این محصولات
در داخل کشور به صورت انبوه تولید شود و ما نیازی به کشورهای خارجی نداشته
باشیم. به طور مثال در حال حاضر ما در گندم خودکفا هستیم و امسال نباید
وارداتی برای این محصول گیرد.
او
با اشاره به اینکه به علت کم آبیها نیز در خارج از شمال هم نباید برنجی
تولید شود، گفت: ۴۰۰ هزار هکتار از زمین های شمال کشور زیر کشت برنج است.
اما مصرف کشور ما دو و نیم میلیون تن است بنابراین واردات این محصول را
نیاز داریم. با توجه به اینکه قانون بین المللی می گوید، حتی اگر در کالایی
۲۰۰ درصد خود کفا باشیم باید ۵ درصد وارد کنیم و ۱.۵ درصد صادرات انجام
دهیم .او خاطرنشان کرد:
وزیر کشاورزی دولت سازندگی در خصوص برنامه های تبلیغاتی محصولات وارداتی، میگوید: بازرگان هر محصولی تعیین می کند که چه تبلیغاتی در داخل برای آن صورت گیرد. این موضوع به وارد کننده مربوط است. البته دولت باید توجه داشته باشد بیش از حد وارد نشود.
کلانتری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسئولیت واردات بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. بنابراین وظیفه دارد در صورت عدم نیاز به هر محصولی اجازه واردات آن را صادر نکند .
او در پایان گفت: در ۵۰ درصد از کالاهای اساسی به خارج از کشور وابسته ایم و کمتر از ۵۰ درصد را در داخل تولید می کنیم. همانطور که گفته شد. هم اکنون در محصولاتی همچون برنج، شکر، روغن نباتی و... احتیاج به واردات داریم.
عطااله هاشمی، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز معتقد است واردات باید بر اساس تقاضای روز عرضه صورت گیرد. او با بیان اینکه سالانه ۵۰۰ الی یک میلیون تن نیاز به واردات برنج داریم، گفت: در سالهایی که تولید داخلی خوبی داریم حدود ۴۰۰ هزار تن به واردات احتیاج داریم، اما زمانی که تولید خوبی نداریم بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن نیاز وارداتی داریم.
او در گفت و گو با «پارسینه» با اشاره به اینکه زمان واردات شاخص مهمی است، گفت: باید نحوه و زمان واردات مورد توجه قرار گیرد به طوری که با زمان عرضه محصولات داخلی تلاقی پیدا نکند. علاوه بر آن برنج های وارداتی باید از مبادی قانونی وارد شده و قاچاق نباشد. همچنین واردات باید به طور دقیق مورد کنترل قرار گیرد تا همچون گذشته جریان برنج های آلوده تکرار نشود.
عضو شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی در پایان گفت: در حال حاضر آمار و اطلاعات دقیقی در خصوص واردات بی رویه برنج ندارم، اما هر گونه واردات بیرویهای که مازاد نیاز کشور باشد و از مبادی غیرقانونی وارد شود به تولیدات داخلی لطمه سنگینی وارد میسازد.
در بین انتقادهای مطرح بر عملکرد صدا و سیما در پخش تبلیغات عدهای نیز معتقدند رسانه ملی وظیفه نظارت بر صحت تبلیغاتی که پخش میکند را ندارد. اما متاسفانه تا بحال هیچ نهاد و سازمانی ، از جمله وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت صنعت، معدن و تجارت، قوه قضاییه و سازمان حمایتی (تشکلها و سندیکاهای مربوطه) به موضوع نظارت بر صحت و سقم پیامهای بازرگانی و کیفیت آنها ورود پیدا نکرده و همچنان شاهد تبلیغ کالاهای وارداتی به نام کالاهای ایرانی از سوی سازمانی با عنوان رسانه ملی هستیم!
این در شرایطی است که ترویج فرهنگ استفاده از محصولات داخلی مورد تاکید جدی مسوولان ارشد نظام قرار دارد و در تمامی سخنرانی ها و مصاحبه ها سخن از اقتصاد مقاومتی به میان میآید. اما چه سود که این شعار در کنار اقدامات منفی (تبلیغات پی در پی )که صورت میگیرد ؛ خواسته دولتمردان را به طور معکوس انتقال داده و نهادینه می سازد.
باید به دنبال پاسخ این سوال بود که آیا سود رسانه ملی از این تبلیغات به لگدمال کردن زحمات کشاورزان کشور می چربد یا خیر؟! آیا درست است که تولید داخلی نادیده گرفته شود در حالی که یک محصول بی کیفیت وارداتی کانون توجهات تلویزیون قرار گرفته است!؟
گفتنی ست این مسئله با آمدن و رفتن یک مدیر حل نخواهد شد. احتیاج به یک برنامه ریزی گسترده دارد تا با آمدن و رفتن یک مدیر همه چیز به هم نریزد.