کد خبر: ۱۰۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵
در تحت جمشید صورت می گیرد؛

تل آجری تخت جمشید مسقف می شود

رئیس هیئت ایرانی کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تل آجری تخت جمشید از مستقف شدن تل آجری خبر داد.

تل آجری تخت جمشید مسقف می شودبه گزارش شیرازه،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس جواد عسکری چاوردی با بیان اینکه هم اینک دو گروه باستان‌شناسی ایرانی و ایتالیایی در تل آجری مشغول به حفاری هستند، اظهار داشت: از کشفیات این دوره می‌توان به کشف تکه سفال‌های متعدد، آجرهای لعاب‌دار و 3 کتیبه با حروف ایلامی و اشیای فلزی برنزی شامل نوک پیکان، نیمه رینگ شکسته و استخوان اشاره کرد.

عسکری با بیان اینکه کشفیات اخیر مورد مطالعات گسترده باستان‌شناسی و مرمت قرار گرفته‌اند افزود: در ترانشه ضلع شمال شرقی محوطه نیز بقایایی از دیواری پیدا شده است که طبق شواهد موجود به دیوار اصلی دروازه یا درگاه متصل بوده است.

رئیس هیئت ایرانی کاوش باستان‌شناسی تل آجری بیان کرد: کتیبه‌های مکشوفه آجرهای لعابداری بودند که قسمتی از حروف یک کلمه هستند و شامل کلمات «اش»، ‌«مش» به زبان ایلامی و «هر» هستند. 

وی گفت: در کاوش‌های فصول گذشته دو کتیبه به زبان ایلامی پیدا شد که کلمات شاه و دروازه در آن نمایان بود اما کتیبه‌های کشف شده کنونی جزئی از حروف یک کلمه هستندکه معنای جمع بستن را دارند.

عسکری از مستقف شدن تل آجری خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به زودی این محوطه تاریخی مسقف می‌شود و  ششمین فصل کاوش تل آجری از دوم مهر ماه امسال آغاز شده است و امروز به پایان می‌رسد.

نظرات بینندگان