کد خبر: ۱۰۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
امام سجاد(ع):

از اخلاق و کردار زشت به خدا پناه می برم

در هشتمین باب صحیفه ی سجادیه، امام سجاد از هر چه اخلاق و کردار زشت به خدا پناه می برد؛ این دعا مشتمل بر ده فراز است.
از اخلاق و کردار زشت به خدا پناه می برم
به گزارش شیرازه، در هشتمین باب صحیفه ی سجادیه، امام سجاد از هر چه اخلاق و کردار زشت به خدا پناه می برد؛ این دعا مشتمل بر ده فراز است.

خداوندا! همانا من به درگاهت پناه می برم از آنکه صفت زشت حرص، بر دلم هجوم آورد، و پناه می برم از تسلط آتش خشم، و غلبه ی حسد، کم صبری، کمی قناعت، سختگیری و بداخلاقی، زیاده روی شهوت و پیروی از باطل.

و از پیروی هوای نفس، و مخالفت با طریق هدایت، و از خواب غفلت، و اتخاذ کارهای سخت (کوشش بیش از توان. البته باید برای رشد و تعالی، ظرفیت خود را بالا ببریم و به این حد که هستیم، قناعت نکنیم و هر روزمان از روز قبل، خداگونه تر باشد که بالا رفتن ظرفیت، توانمان را هم زیاد میکند)، و پناه می برم از مقدم داشتن باطل بر حق، و اصرار بر معصیت، و حقیر شمردن معصیت، و بزرگ شمردن طاعت خود.

و فخر و مباهات به معاشرت با ثروتمندان، و حقیر شمردن بی نوایان، و از اینکه ظلم کنیم به زیردستان خود، و بجا نیاوریم شکر کسی را که به ما نیکی کرده است.

و از اینکه ظالمی را معاونت در ظلم کنیم، و یا مظلوم فریادخواهی را واگذاریم و به فریادش نرسیم، و به کاری بپردازیم که سزاوار ما نباشد، یا اینکه سخنی در علمی که به آن آگاه نیستیم بگوییم.

همچنین به تو پناه می بریم از اینکه قصد کنیم که به کسی مکر کنیم، و از آینکه در اعمالمان، خود پسندی کنیم، و یا در آرزوهای خویش، عمری دراز بمانیم.

و به تو پناه می بریم از زشتی باطن، و حقیر شمردن گناهان صغیره، و احاطه و استیلای شیطان بر ما، و اینکه فتنه و فساد روزگار به ما دست یابد، و از اینکه حاکمان، ظالم باشند.

و پناه می بریم به تو از اینکه به اسراف مال، پردازیم، و (به این دلیل) روزی کافی بدست نیاوریم.

و به تو پناه می بریم از اینکه (کاری کنیم که) به شماتت و سرزنش دشمن گرفتار شویم، و از اینکه محتاج به امثال خودمان گردیم، و از اینکه معیشتمان سخت باشد، و مهیا برای سفر مرگ نباشیم.

و به تو پناه می بریم از حسرت و ندامت بزرگ (از اینکه فرصتها را از دست بدهیم و خودمان را مهیای یوم الحسرة، نکنیم و گرفتار حسرت عظیم شویم)، و پناه بر تو از مصیبت بزرگ، و از بدترین شقاوتها و بدبختیها، و از عاقبت بد، و محروم ماندن از ثواب و فرود عذاب.

خداوندا! درود فرست بر پیامبر و آل پاکش، و مرا از هر چه به درگاهت پناه بردم، از همه ی این امور به رحمت و کرم بی منتهایت، مرا و تمام مردان مومن و تمام زنان مومن را پناه بخش، ای مهربانترین مهربانان.

در باب نهم صحیفه سجادیه، دعا در طلب مغفرت و آمرزش خداست که إن شاءالله فردا می خوانیم.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان