کد خبر: ۱۰۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
مشاوره شیرازه(۷)؛

شوهرم نسبت به من شکاک و بدبین است/راه‌کارهای مواجهه با همسران شکاک و بدبین

شوهرم نسبت به من بدبین است. نسبت به کارهای من ایراد می‌گیرد. گوشی مرا چک می‌کند. وقتی از خانه بیرون می‌روم مدام به من زنگ می‌زند و زندگی را برای من سیاه کرده است. با شوهر بدبینم چه کنم؟
شیرازه؛ امروزه اهمیت مشاوره در امور مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر آنان تحمیل کرده است، روبه‌رو شوند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در راستای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود اقدام به انتشار پرسش‌ها و پاسخ‌های مشاوره‌ای کرده است.

مخاطبان می‌توانند از طریق بخش نظرات، پرسش‌های خود در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی زوجین، والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، اضطراب، افسردگی، وسواس و.... را با مشاور مذهبی شیرازه مطرح کنند.

شوهرم نسبت به من شکاک و بدبین است

خانمی در مراجعه به مرکز مشاوره اظهار می‌داشت که شوهرم نسبت به من شکاک و بدبین است. نسبت به کارهای من ایراد می‌گیرد. گوشی مرا چک می‌کند. وقتی از خانه بیرون می‌روم مدام به من زنگ می‌زند و زندگی را برای من سیاه کرده است. با شوهر بدبینم چه کنم؟

افراد شکاک، بدگمان یا بدبین نسبت به میزان شک و بدبینی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند.

عده‌ای از این افراد همیشه نیمه خالی لیوان را می‌بینند و نسبت به هر چیزی، هرکسی و هر کاری بدبین هستند و به طور کلی دیدگاهشان به امور منفی است و تکیه کلامشان انسان را به یاد شخصیت کارتنی دوران کودکی می‌اندازد که مدام می‌گفت«من که می‌دونم نمی‌شه، من که باورم نمی‌شه».

برخی دیگر افزون بر بدبینی رفتاری وسواس گونه‌ دارند و نسبت به رفتار همسرشان در محیط کار و حتی محیط‌های خانوادگی نسبت به جنس مخالف واکنش نشان می‌دهند.

دسته سوم که نوع اول و دوم را در زندگی تجربه کرده‌اند، پا را فراتر گذاشته و به نوعی مبتلا به اختلال پارانوئیدال می‌شوند، یعنی با کنار گذاشتن چند نشانه خیالی به این نتیجه می‌رسند که همسرشان در حال خیانت به وی است و ....

در روایات معصومان(ع)‌ آمده است که«بدگمانی انسان را دچار اضطراب می‌کند».

همچنین خداوند در قرآن می‌فرماید:«اى کسانى که ایمان آورده‏اید! از بسیارى از گمان‌ها بپرهیزید؛ چراکه بعضى از گمان‌ها گناه است».

ریشه‌های بدبینی و سوءظن

ـ گاهی اوقات بدبینی از عشق و علاقه فراوان به همسر نشأت می‌گیرد. خانم یا آقا همسرشان را تنها و تنها متعلق به خودشان می‌دانند و هیچ گونه محبت همسر نسبت به اطرافیان را تحمل نمی‌کنند.

ـ گاهی اوقات نداشتن شناخت کافی نسبت به همسر و توقعات بیجا سبب ایجاد شک و بدبینی می‌شود. آقا و خانم قبل از ازدواج شناخت کافی نسبت به هم ندارند و در بسیاری از مواقع توقع دارند که همسرشان مثل خودشان رفتار یا فکر کند، وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند با خلاف توقع خود مواجه می‌شوند و این سرآغاز بدبینی است.

ـ فرزندان خانواده‌هایی که در آن پدر یا مادر شکاک و بدبین‌ وجود دارد، ممکن است در آینده با این روحیه شک و بدبینی نسبت به همسر وارد زندگی شوند.

ـ برخی دوستان نا آگاه نیز ممکن است به دلیل مشکلاتی که در زندگی برایشان به وجود آمده است، زمینه‌های ایجاد شک و بدبینی را در میان دوستان و آشنایان ایجاد کنند.

ـ برخی از مأموران امنیتی، انتظامی، قضات و .... که با مسائل اخلاقی و مشکلات خانوادگی بیش از سایر اقشار جامعه ارتباط دارند، ممکن است به نوعی دچار شک و بدبینی نسبت به خانواده و اطرافیان شوند.

چه‌کار باید کرد؟

ـ همیشه و در همه حال نسبت به همسرتان صادق باشید و از هر کاری که سبب شک و بدبینی همسرتان می‌شود خودداری کنید.

ـ برای استفاده از گوشی و تلفن همراه زمان مشخصی را تعیین کنید، از سرکشی مدام به گوشی خودداری کنید، از گذاشتن پسورد و رمز و .... در منزل برای تلفن همراه خود خودداری کنید.

ـ از رفت و آمد و خوش و بش بیش از حد با کسانی که همسر شما نسبت به آنان بدگمان است خودداری کرده و راه هرگونه بدگمانی را به روی او ببندید و بهانه به دستش ندهید.

ـ در مراودات اجتماعی و کاری مخصوصاً با جنس مخالف رعایت کنید و طوری برخورد نکنید که سبب بدگمانی همسرتان شود، هر نوع صحبت غیر کاری، تماس‌های بی‌مورد و روابط آزاد در محیط‌های كاری نتیجه‌ای شوم در بردارد كه اگر شما هم‌فکری در سر نداشته باشید، همسرتان جور دیگری برداشت می‌كند.

ـ قبل از ازدواج در صورت مشاهده آثار شک و بدبینی مثل چک کردن گوشی، سخت‌گیری در مراودات و ... به مشاور مراجعه کرده و مطمئن شوید که فرد دارای اختلالات پارانوئیدال نیست.

ـ در صورتی که فرد دچار بدبینی و شک مزمن است، تا زمانی که بیماری خود را درمان نکرده است نباید ازدواج کند.

ـ در صورتی که همسر شما دچار اختلال پارانوئید است، از وی درخواست کنید تا با مراجعه به روان‌پزشک خود را درمان کند.

آثار سوء بدبینی

و سخنی با کسانی که دارای این نوع اختلال هستند:

بدبینی و سوءظن آثاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: از بین رفتن امنیت، کنجکاوی در امور دیگران، ابتلا به غیبت برادران مؤمن، از بین رفتن عبادات، از دست دادن دوستان و تنهایی و انزوا و در نهایت می‌توان گفت بدبینی سبب ترس، بخل و حرص می‌شود، پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود«اى على ترس و بخل و حرص غرایزی هستند که از سوءظن تولد پیدا مى‏کنند».

*محمد هاشم نعمت الهی

مشاور مذهبی خانواده و ازدواج

نظرات بینندگان