کد خبر: ۱۰۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵
مشاوره شیرازه(۸)؛

خانمم بیش از اندازه سختگیر است و مرا عصبانی می‌کند

بسیاری از خانم‌ها گله‌مند هستند که سر همسرشان مدام در گوشی است و به آنان توجه نمی‌کند، در حالی که به این فکر نمی‌کنند که همسرشان از چه مسأله‌ای نگران و ناراحت است که به جای توجه به همسر و فرزندان خود را با گوشی سرگرم می‌کنند.

شیرازه؛ امروزه اهمیت مشاوره در امور مختلف بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ مشاوره به افراد کمک می‌کند تا با نیازهای در حال رشدی که جهان امروزی بر آنان تحمیل کرده است، روبه‌رو شوند.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، در راستای پاسخ به نیازهای مخاطبان خود اقدام به انتشار پرسش‌ها و پاسخ‌های مشاوره‌ای کرده است.

مخاطبان می‌توانند از طریق بخش نظرات، پرسش‌های خود در زمینه مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات بین فردی زوجین، والدین با فرزندان یا فرزندان با والدین، پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان، اضطراب، افسردگی، وسواس و.... را با مشاور مذهبی شیرازه مطرح کنند.

خانمم بیش از اندازه سختگیر است و مرا عصبانی می‌کند

یکی از مراجعان از سختگیری‌های بیش از اندازه همسرش نگران، عصبانی و ناراحت است، می‌گوید خانمم مدام گوشی‌ام را چک می‌کند، به من گیر می‌دهد، به رابطه من و دوستانم گیر می‌دهد، سخت‌گیری بیش از اندازه‌اش من را عصبانی و پرخاشگر می‌کند و .....

این قصه زندگی بسیاری از خانواده‌ها است. زنان و شوهرانی که همدیگر را درک نمی‌کنند و نمی‌شناسند، زبان یکدیگر را نمی‌فهمند و نیازهای یکدیگر را متوجه نمی‌شوند.

زنان به توجه و محبت نیاز دارند، به دیده شدن، به نوازش شدن، به این که همسرشان از آنان تعریف کند، از آشپزی، از لباس و ..... و این که همسرشان بگوید«دوستت دارم».

مردان نیز به توجه و محبت نیاز دارند، به آرامش، به سکوت، به این که همسرشان وقار، اقتدار و شکوهشان را حفظ کند، مردان به احترام نیاز دارند، مردان از سخت‌گیری بدشان می‌آید، از نق زدن بدشان می‌آید، از .......

مردان چه مجرد و چه متأهل هنگام مواجهه با مشکلات نیاز به مکانی دارند تا در خودشان فرو روند و با خودشان، مشکلاتشان و وجدانشان خلوت کنند.

مردان بیشتر تصمیم‌های مهم را در غار تنهایی می‌گیرند، آن‌ها در این محیط هیچ‌کس را راه نمی‌دهند، ترجیح می‌دهند کاملاً تنها باشند، به یک نقطه خیره می‌شوند و گاهی حتی به شما نگاه می‌کنند و حرف‌های شما را با اشاره تأیید می‌کنند اما در فکر و ذهن آن‌ها جریانات دیگری می‌گذرد.

به همسرتان گیر ندهید، محدودش نکنید، گوشی‌اش را چک نکنید، به شیوه لباس پوشیدن، موها، کفش و ... شوهرتان گیر ندهید.

اجازه بدهید همسرتان گاهی با دوستانش بیرون برود، تفریح و شادی کند، بگوید، بشنود، بخندد؛ مردان در کنار دیگر مردان احساس اقتدار می‌کنند.

در جمع‌های خانوادگی نظر همسرتان را بپرسید، او را مورد مشورت قرار دهید، به خواسته و نظر او احترام بگذارید و همسرتان را با نام‌های زیبا صدا کنید.

از بودن همسرتان در منزل، از بودن در کنار شما، از وقت گذاشتن برای شما، از توجه به فرزندان و .... تشکر کنید؛ بارها و بارها  به همسرتان بگویید«به تو افتخار می‌کنم».

سرزنش کردن همسر، مقایسه با دیگر مردان، همسر دوستان و هر سخنی که سبب ناراحتی همسرتان می‌ِشود، خودداری کنید.

افزایش جذابیت‌های جنسی، پوشیدن لباس‌های زیبا، آرایش کردن و رفتارهای تحریک‌آمیز، پختن غذاهای خوشمزه و متنوع همسرتان را به آمدن به خانه تشویق می‌کند.

بازجویی از همسر، پرسیدن از این که با کی بودی؟ کجا بودی؟ چه کار می‌کردی؟ کی به خانه می‌آيی؟ چرا دیر آمدی و چک کردن گوشی و ..... سبب دوری همسرتان از شما می‌شود.

مردان کلی‌نگر هستند یعنی اجسام و افراد را از فاصله دور می‌ۤبینند، هیچ‌گاه از فاصله نزدیک با همسرتان صحبت نکنید، کنار همسرتان ننشینید و به او نچسبید، با فاصله‌ رو‌به‌روی همسرتان بنشینید تا همسرتان لباس و زیبایی‌های شما را ببیند و خودش به سمتتان بیاید.

بسیاری از خانم‌ها شیوه‌های استقبال از آقایان را نمی‌دانند، قبل از ورود همسرتان به منزل، حمام کنید، آرایش ملایم کنید، لباس زیبا و تمیز بپوشید و به استقبالش بروید، اگر کیف دارد کیفش را بگیرید. همسرتان را در آغوش بگیرید و وی را ببوسید.

بسیاری از خانم‌ها شیوه‌های مواجهه با خستگی و یا مشکلات آقایان را نمی‌دانند، هنگامی‌که همسرشان خسته از کار به منزل می‌آيد، قبل از این که رفع خستگی کند، شروع به نق زدن می‌کنند، اینجا خراب است، تلفن قطع‌شده، فرش نیاز به شست‌و‌شو دارد و .....

اجازه بدهید همسرتان کمی استراحت کند، خستگی در کند، چایی یا دم‌نوش بنوشد، وقتی‌که آثار خستگی رفع شد به آرامی مسائل و مشکلات را با همسرتان مطرح کنید.

بسیاری از خانم‌ها گله‌مند هستند که سر همسرشان مدام در گوشی است و به آنان توجه نمی‌کند، در حالی که به این فکر نمی‌کنند که همسرشان از چه مسأله‌ای نگران و ناراحت است که به جای توجه به همسر و فرزندان خود را با گوشی سرگرم می‌کنند.

اگر چه باید این نیاز را مد نظر قرار داد که همسر به زمانی نیاز دارد تا برخی از کارها را با گوشی در منزل انجام دهد و نباید بیش از حد به او گیر داد، بلکه باید دنبال راه‌حلی برای جدا کردن همسر از گوشی یافت.

*محمد هاشم نعمت الهی

مشاور مذهبی خانواده و ازدواج

نظرات بینندگان