کد خبر: ۱۰۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در شیراز:

اقتصاد وابسته به نفت بیمار است/ باید موانع اشتغال رفع شود/ تنها از 40درصد ظرفیت‌های کشور استفاده می‌شود

نماینده اسبق مجلس با انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته در زمینه افزایش خام فروشی نفت گفت: اشتغال با موعظه و شعار و دعا ایجاد نمی‌شود بلکه ریشه در تولید ناخالص ملی دارد و باید موانع تولید برداشته شود.

به گزارش شیرازه، دکتر محمد خوش‌چهره در همایشی با عنوان «چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت دوازدهم» که در دانشگاه شیراز برگزار شد ضمن تصریح اینکه درک مفهومی از واژه‌های اقتصادی پرکاربرد وجود ندارد، گفت: ابتدا باید مشکلات و چالش‌های هر حوزه‌ای درک شود و سپس برای آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کرد.

وی اولین چالش اقتصادی را عدم درک موضوعی عنوان و اظهار کرد: واژه‌ها گاهی در لفظ اشتراک دارند و گاهی در مفهوم و معنا هم مشترک هستند و از واژه‌ها دو نوع برداشت می‌شود، به عنوان مثال با غرب درخصوص موضوعی مانند عدالت اشتراک لفظی داریم و به معنای اقامه عدل است اما بسیاری از دیکتاتورهای تاریخ به اسم عدالت بزرگترین جنایات را مرتکب شده‌اند و یا کلماتی مانند «خوب» و «بد» در ظاهر یکی است اما برای درک موضوع و مفهوم نیاز به معیار مشخص داریم مثلا در زندگی معیار اخلاقی مهم‌تر از معیار ظاهری می‌باشد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر لغات خوب تعریف نشوند به منبع انحراف تبدیل می‌شوند، گفت: پزشکان از طریق روش پاتولوژیکی با مشاهده پدیده به شناخت می‌رسند و سپس آزمایش‌های تکمیلی انجام می‌‌دهند تا به درک مفهومی برسند پس از آن می‌توانند درمان را شروع کنند. گاهی برخی از کاندیداها مثل پزشکان فقط علائم را می‌بینند اما اگر عالمانه به موضوع بنگرند به دلایل شناختی روی می‌آورند چراکه صرفا دیدن علائم نمی‌تواند شروع یک برنامه عملیاتی باشد.

خوش‌چهره با تأکید بر اینکه بسیاری از اقدامات ناکارآمد به شناخت ناکارآمد برمی‌گردد، گفت: همانطور که یک پزشک حاذق سعی می‌کند ریشه را پیدا کند تا بتواند درمان مناسب را انجام دهد، ابتدا باید ریشه مشکلات اقتصادی را پیدا کرد تا بتوان برای حل آن برنامه‌ریزی کرد گرچه دست دولت در برنامه‌ریزی بخاطر اجرای برنامه ششم توسعه باز نیست.

وی با تصریح اینکه در بسیاری از موارد ایده، سلیقه، باور، اعتقاد و آرمان شخص مبنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس انجام کارهای سلیقه‌ای و نوع نگرش‌ها یک چالش عمومی بوده است. تابلوی دولت‌‌های بعد از جنگ سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و عدالت و تدبیر و امید بوده است.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجلس هفتم شاهد 17 هزار پروژه ناتمام مربوط به همه دولت‌های گذشته بودیم، یادآور شد: در سال 69 رئیس توسعه اقتصادی دانشکده اقتصاد تهران بودم و با توجه به کتاب «امیرکبیر، سردار سازندگی» پیشنهاد دادم آقای هاشمی پروژه‌های عمرانی و زیربنایی را اجرا کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در کشور 74 منطقه آزاد ویژه داریم، وجود این تعداد از مناطق آزاد را براساس سلیقه رئیس‌جمهور دانست و گفت: در مجلس سوم من مخالف ایجاد مناطق آزاد اقتصادی بودم چراکه این مناطق باید تا حدی فرآیند صنعتی را طی کرده باشد و برای شتاب صادرات و پیشرفت، برخی قوانین و روادیدها را برمی‌دارند اما ما به آن درجه از پیشرفت نرسیده بودیم ضمن اینکه برخی از مکان‌ها مناسب نیست مثلا باید منطقه آزاد در بندرعباس باشد که فرودگاه و راه‌آهن و سایر امکانات نیز دارد اما رئیس‌جمهور وقت اعتقاد داشت که کشور به مناطق آزاد نیاز دارد و همه دولت‌ها فرآیند ایجاد مناطق آزاد را داشتند. ضمن اینکه باید توجه شود در مناطق آزاد باید پسوند صنعتی، تجاری یا اقتصادی باید ذکر گردد درحالی که اکنون صرفا به مناطق تفریحی، منطقه آزاد می‌گویند.

وی با تصریح اینکه رئیس‌جمهور می‌تواند ایده داشته باشد اما این ایده باید در دانشگاه‌ها و از نظر علمی تأیید شود، گفت: باید نظرات متفاوت در تقابل با نظرات رقیب قرار بگیرد و برتری خود نسبت به الگوهای رقیب را نشان دهند.

رفاه کاذب با معافیت‌های مالیاتی استمرار نمی‌یابد

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه رفاه کاذب با معافیت‌های مالیاتی استمرار نمی‌یابد بلکه فقر را بیشتر می‌کند و ندادن مالیات ظلمی بزرگ است، گفت: برای ایجاد شرایط رفاهی باید سطح رفاه عمومی بالا رود و سطح زندگی مردم بهبود یابد و شاخص آن سبد هزینه خانوار است، ممکن است درآمد ایجاد شود اما تنها صرف رفع نیازهای اساسی شود.

خوش‌چهره مسکن را یکی از نیازهای اساسی خانواده دانست و افزود: بی‌توجهی دولت به مسکن، آن را به یک آرزو تبدیل کرده که کارمندان و کارگران با یک شیفت کار تنها می‌توانند اجاره یک خانه کوچک را پرداخت کنند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس هفتم کاهش مشکلات مسکن را در گرو کم شدن سوداگری زمین دانست و تصریح کرد: توجه به دو صفحه از یک کتاب در دولت نهم و دهم باعث مطرح شدن بحث مسکن مهر شد که وزیر دولت یازدهم آن را مزخرف دانست و با توجه به طرحی که در انگلیس مطرح شده، بحث مسکن اجتماعی را پیش کشید، درحالی که به طور معمول در دنیا بافت‌های فرسوده را می‌گیرند و یا پیرامون شهر بلندمرتبه سازی انجام می‌دهند. در بحث مسکن خودمان هم زمین داریم و هم مصالح اما بخاطر اشتباهاتی از آن استفاده نمی‌کنیم.

ایجاد اشتغال در اولویت سیاست‌های اقتصادی قرار گیرد

خوش‌چهره با تأکید بر اینکه ایجاد اشتغال باید در اولویت سیاست‌های اقتصادی قرار گیرد، گفت: در دولت‌های نهم و دهم از طریق طرح‌های زودبازده اشتغال ایجاد شد اما باید توجه کرد که اشتغال زودبازده با دادن وام‌های زیاد مشکل را حل نمی‌کند و این طرح محکوم به شکست است چراکه در عمل وقتی وام اشتغال را به جوانان بیکار دادند آنان به پول نیاز داشتند و آن پول را خرج کردند ولی شغلی هم ایجاد نشد.

وی با تاکید بر اینکه در اقتصاد اولین هدف برداشتن موانع اشتغال است، گفت: هویت بخش نوعی از اقتصاد ما تولید ناخالص ملی است، اقتصاد بعد از انقلاب حدود 97 درصد وابسته به خام‌فروشی نفت است که این را از پهلوی به ارث برده است.

تنها از 40درصد ظرفیت‌های کشور استفاده می‌شود

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در دولت‌های گذشته برای افزایش درآمد اقداماتی انجام شده است اما همه در جهت افزایش خام فروشی بوده است، گفت: رفاه پایدار ریشه در درآمد ملی پایدار دارد و هرچه درآمد ملی افزایش یابد رفاه ملی نیز افزایش می‌یابد درحالی که اکنون در بخش کشاورزی تنها 50 درصد ظرفیت کشورمان، تولید داریم و یا صنتعت خودروسازی حدود هزار و 300ظرفیت دارد که اکنون فقط 300 ظرفیت این بخش فعال است و به گفته صاحب‌نظران اکنون از 40 درصد ظرفیت‌های کشور استفاده می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت‌های گذشته در زمینه افزایش خام فروشی نفت تصریح کرد: اشتغال با موعظه و شعار و دعا ایجاد نمی‌شود بلکه ریشه در تولید ناخالص ملی دارد و باید موانع تولید برداشته شود و رفاه پایدار و کرامت انسانی برای کشاورز و کارگر درصورتی ایجاد می‌شود که از دست‌رنج خودش استفاده و درآمد کسب کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزایش واردات را موجب از بین رفتن رفاه پایدار دانست و افزود: پوشاک دومین صنعت کشور بود که به شدت کاربردی است اما اکنون حدود 25 درصد ظرفیت این بخش استفاده می‌شود و اگر از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، موجب افزایش اشتغال می‌گردد.

خوش‌چهره با اشاره به اذعان مسئولین درمورد بیماری ارثی اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: از سال 89 به بعد رهبر معظم انقلاب درخصوص مقاوم‌سازی این اقتصاد شکننده توصیه و تاکیداتی داشته اند که در این راستا ما باید ریشه مشکلات اقتصادی را بیابیم تا بتوانیم راه حل مناسب آن را ارائه دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: حق اقتصاد ما نیست که اینگونه فشل باشد که بخشی مربوط به استعمار است و بخشی مربوط به سیاست‌های غلط می‌باشد.

نباید بیش از این اقتصاد ایران را به فروش نفت خام وابسته کنیم

وی با بیان اینکه معیشت ریشه در درآمد ملی و تولید ملی و داخلی دارد، تأکید کرد که نباید بیش از این اقتصاد ایران را به فروش نفت خام وابسته کنیم. اکتشاف و استخراج نفت تولید نیست بلکه بهره‌وری از طبیعت است. اگر نگاهمان را از فروش نفت خام برداریم و بر تولید داخلی تمرکز کنیم می‌توانیم 5میلیون شغل ایجاد کنیم اما از دل خام فروشی نفت 5میلیون شغل درنمی‌آید.

نماینده سابق مجلس دادن یارانه را مُسکن برای درد دانست و افزود: رفاهی که مبتنی بر پول باشد شکننده می‌شود، یارانه دادن درمان نیست و گرچه معتقدم باید مقدار آن افزایش یابد اما باید مشکلات اقتصادی ریشه‌ای درمان شود.

خوش‌چهره با تصریح اینکه نظام مالیاتی ناعادلانه است، گفت: بسیاری از دولت‌ها اشکالات خود را در ساختار و قوانین می‌بینند، به جای آنکه رقم اصلی درآمد دولت از مالیات باشد از نفت است و همان مقدار درآمدی که در بودجه برای مالیات درنظر میگیریم هم محقق نمی‌شود و بر تولید فشار اعمال می‌شود.

در ایران کسی هزینه اشرافی‌گری خود را نمی‌دهد

وی با بیان اینکه در ایران کسی هزینه اشرافی‌گری خود را نمی‌دهد و افراد دارای ثروت‌های باده‌آورده فرار مالیاتی دارند، گفت: هرکس ثروت داشت و از حدی گذشت باید سالانه مالیات و عوارض بدهد اما بخاطر ناکارآمدی شهرداری و شورای شهر فرار مالیاتی می‌کنند. برخی خانه چند طبقه با استخری دارند که از آب شرب مردم آن را پر میکنند و این ظلم است.

باید برنامه 90 مناظره‌ها هم پخش شود

نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: مناظره‌ها مانند فوتبال بود و باید برنامه 90 مناظره‌ها را هم داشتیم تا چند خُبره اقتصادی و فرهنگی و البته کارشناسان فراجناحی صحبت‌های نامزدها را نقد می‌کردند.

خوش‌چهره با بیان اینکه رقابت باعث تکامل است اما حسادت باعث خواهش برای زوال نعمت بقیه می‌شود، گفت: ریشه مشکلات حب و بغض است. در مناظرات رعایت اخلاق ضعیف بود و متاسفانه اگر سوالی پرسیده می‌شد با حب و بغض دیگری را تخریب می‌کردند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان