کد خبر: ۱۱۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

فرصت طلایی صادرات فارس به قطر نیازمند توجه بیشتر مدیران دولتی/ضرورت فعال‌تر شدن دفتر نمایندگی وزارت خارجه در فارس

اظهارات تجار و مسئولان شرکت های خصوصی حاکی از آن است در صورتی که دولت برای رفع موانع صادرات و برنامه ریزی بلند مدت اقدام نکند به راحتی بازار قطر را نیز مانند بازار روسیه از دست خواهیم داد.
فرصت طلایی صادرات فارس به قطر نیازمند توجه بیشتر مدیران دولتی

به گزارش شیرازه، تنش سیاسی که اخیرا بین قطر و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان به وجود آمده، علاوه بر اینکه بر روی مناسبات سیاسی دول منطقه تاثیر گذاشته باعث افت و رونق بازار اقتصادی برخی کشورها شده است.

در گذشته برخی تجار ایرانی به صورت غیر رسمی مخصوصاٌ در زمینه صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی با تجار قطری مراودات بازرگانی داشتند.پس از اتفاقات اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس حجم صادرات از جانب ایران به قطر بیش از بیش بهتر شده اما همچنان نسبت به رقبا در جایگاه چهارم و پنجم در صادرات قرار گرفته ایم.

ساداتی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در این باره گفته است؛ روزانه بیش از 100 تن کالاهای غیرنفتی که عمده آن محصولات باغی و کشاورزی هستند از فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز به کشور قطر صادر می شود.به گفته وی، با توجه به کوتاه بودن مسیر هوایی فارس به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیش بینی می شود سالانه حدود 12 هزار تن انواع کالاهای غیر نفتی به ارزش 15 میلیون دلار از این استان به این کشورها صادر شود.

گفتنی است استان فارس به دلیل نزدیکی جغرافیایی و سابقه مراودت اقتصادی طولانی با کشور قطر به‌عنوان معین تجاری کشور ایران با قطر انتخاب‌شده است. با وجود اینکه تشکل های و گروه ها مرتبط با این موضوع جلساتی را در جهت بهبود این رابطه انجام داده اند اما در این میان مشکلاتی وجود دارد که در صورت برطرف نشدن؛ این فرصت به وجود آمده از دست می رود.

به گفته سهراب شرفی عضو هيات رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت فارس، تا امروز هر كالايي به قطر صادر شده همه به صورت شخصي و از طريق شركت سميران سلامت بوده و هيچ تشكلي در اين صادرات نقشي نداشته است.

وی که از اقدام برخی مسئولان در این زمینه گلایه دارد و معتقد است ما میتوانیم از تک تک فرصت های به وجود آمده در جهت رونق اقتصادی فارس استفاده کنیم می‌گوید: شيراز و فارس پايلوت ارتباط تجاري با قطر شده و عمده كالاهاي صادراتي به قطر از طريق توليدات فارس بوده است اما در كمال تاسف بايد گفت كه از هواپيماي باري اجاره‌اي از تهران استفاده شده و براي هر پرواز 180 تا 200 ميليون تومان هزينه اجاره و حمل پرداخت شده است.

هم اكنون كشورهايي همچون اندونزي، مالزي، تركيه، ويتنام و به خصوص چين، اقدامات موثري براي صادرات به قطر انجام داده اند و بيم آن مي‌رود اين فرصت از دست ايران خارج شود به گونه‌اي كه برخي كارشناسان اذعان كرده اند اگر ايران فكري جدي براي به دست گرفتن بازار قطر نكند ظرف 10 تا 15 روز آينده ديگر مجالي براي حضور ايران در بازار آن كشور نخواهد بود.

جمال رزاقی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این باره می‌گوید: برخی از کشورهای همسایه سعی در تسخیر و پر کردن بازار کشور قطر را دارند و ما نیز باید از این فضا با ارسال کالای با کیفیت به این کشور استفاده مناسب کنیم و در حال حاضر عمده نیازهای کشور قطر میوه و تره‌بار و مصالح ساختمانی است که استان فارس پتانسیل‌های زیادی در این زمینه دارد.به گفته وی یکی از مشکلات مهم در این زمینه رفع مشکل روادید تجاری ایران است و تسهیل شرایط حمل‌ونقل دریایی برای کالاهای صادراتی ایرانی است تا بازارهای صادرات ما از بین نرود.

اظهارات تجار و مسئولان شرکت های خصوصی حاکی از آن است در صورتی که دولت برای رفع موانع صادرات و برنامه ریزی بلند مدت اقدام نکند به راحتی بازار قطر را نیز مانند بازار روسیه از دست خواهیم داد. زنگ خطری که صدای آن شنیده می شود.جا دارد وزارت امورخارجه و وزارت کل صنعت، معدن و تجارت با دیپلماسی قوی شرایط لازم را جهت صادرات به کشور قطر فراهم کنند.  

همچنین مدیران ارشد دولتی استان با توجه به اینکه فارس به عنوان استان معین قطر در ایران تعیین شده، حتما باید بیش از گذشته از ظرفیت دفتر نمایندگی وزارت خارجه در فارس جهت ارتقا مبادلات تجاری استفاده کنند.

نظرات بینندگان