کد خبر: ۱۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادداشت؛

دانشگاه جای نظامیان و زندان جای دانشجو نیست

سید محسن هاشمی تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: آنچه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا روی می‌دهد را باید جواب محکمی برای آنانی دانست و گفت که زندان جای خلاف‌کار است و فرقی نمی‌کند دانشجو باشد یا استاد و یا یک شغلش آزاد، و پلیس هر جا که بی‌قانونی باشد، می‌تواند حضور داشته باشد حتی اگر دانشگاه تراز اولی باشد که در آن شورش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،سال‌ها بود این دو شعار را در سپهر سیاسی ایران و افکار عمومی فریاد می‌زدند که نظامیان تحت هیچ شرایطی حق ورود به دانشگاه را نداشته و نباید دانشجو را به دلایلی زندانی کرد، حتی اگر چون علی یونسی در حال ساختن بمب و عملیات تروریستی باشد.


جالب است که سیاستمداران غربی آتش بیارین معرکه شده و حتی فرزند خواندگی دانشجویان را متقبل و برای آنان با کمک رسانه‌های فارسی موج رسانه‌ای ایجاد می‌کردند.


اما اکنون آنچه در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا روی می‌دهد را باید جواب محکمی برای آنانی دانست و گفت که زندان جای خلاف‌کار است و فرقی نمی‌کند دانشجو باشد یا استاد و یا یک شغلش آزاد، و پلیس هر جا که بی‌قانونی باشد، می‌تواند حضور داشته باشد حتی اگر دانشگاه تراز اولی باشد که در آن شورش می‌کنند.


اگر اعتراض علمی و مدنی بدون خشونت را استثنا کنیم باید گفت دانشگاه تفاوتی با دیگر اماکن کشور ندارد و دانشجو نیز تفاوتی با دیگر مجرمین ندارد. چرا باید دانشجو و استادی رکیک‌ترین فحاشی‌ها، تهمت‌ها و حتی تخریب‌ها را انجام دهد؛ اما چون دانشجوست با او برخورد نکنند و با فردی دیگر که کمتر از آن در بیرون از دانشگاه انجام می‌دهد برخورد کنند.


برای مثال چرا باید تروریستی را که بیرون بمب گذاری می‌کند در همان صحنه و در درگیری مسلحانه بکشند و حتی مستندات آن را منتشر کنند؛ اما برای دانشجویی که در حال ساختن بمب بوده و خانواده او از تروریست‌های دهه ۶۰ و حامی او بوده، هشتگ جای دانشجو زندان نیست را بزنند.


حال این اقدامات ضد امنیتی حمایت از مجرمین در دانشگاه‌های ایران را مقایسه کنید با اقدامات صلح‌طلبانه و آرام دانشجویان درون آمریکا و این سؤال را بپرسیم که اگر قسمتی از این اقدامات دانشجویان ایرانی شریف را در آمریکا انجام می‌دادند پلیس ایالات متحده با آنها چه‌کار می‌کرد.

 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: یادداشت ، سیاست ، شیرازه
نظرات بینندگان