کد خبر: ۱۱۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۶
کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

تعداد رستوران های دوستدار سلامت در شیراز به 14 عدد رسید

با توجه به شیوع بیماری های غیرواگیر مانند اضافه وزن، چاقی و بیماری های قلبی عروقی، بهترین توصیه برای حفظ سلامتی اعضای خانواده، غذای سالم پخته شده در خانه است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده روزافزون خانوارها از غذاهای عرضه شده در مراکز تهیه و طبخ غذا(رستوران، بیرون بر و فست فودها) به دلیل میزان چربی و نمک بالای آنها، این نگرانی را ایجاد کرده است که در سال های آینده نیز همچنان شاهد روند رو به رشد شیوع بیماری های غیرواگیر باشیم.

زینب رشیدی افزود: در همین راستا و با توجه به نظارت ها و آموزش های مستمر در یک سال گذشته، تعداد رستوران ها و بیرون برهای دوستدار سلامت در سطح شهرستان شیراز به چهارده عدد رسیده است که در این مراکز با طراحی منوی سلامت تا اندازه زیادی میزان چربی و نمک کاهش یافته و فیبر غذایی افزوده شد. 

کارشناس گروه بهبود تغذیه دانشگاه، ادامه داد: وجود منوی دوستدار سلامت در کنار منوی معمول رستوران، حذف نمکدان، سرو غذاهای دریایی، کاهش چربی با استفاده از روش های مناسب جایگزین سرخ کردن، حذف کره از کنار غذا و کم کردن روغن انواع غذاها، سرو انواع چاشنی های سالم برای سالاد، سرو خوراک سبزی و افزایش فیبر غذایی با افزایش سبزی کنار غذا، سرو انواع پلوهای مخلوط با سبزی و حبوبات به صورت روزانه و رعایت کامل اصول بهداشت فردی و مواد غذایی در این مراکز، از ویژگی های رستوران های دوستدار سلامت است.

رشیدی گفت: تمدید شرایط دوستدار سلامت به صورت شش ماهه است و در صورت تخلف از هر کدام از اصول تفاهمنامه امضاء شده، قرارداد لغو و عنوان دوستدار سلامت از رستوران متخلف پس گرفته می شود.

او یادآور شد: مردم می توانند برای دریافت لیست رستوران های دوستدار سلامت به وب گاه گروه بهبود تغذیه جامعه به نشانی http://fhc.sums.ac.ir/index.php/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان