کد خبر: ۱۱۱۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۶

از سرگیری حج، نماد وحدت مسلمانان علیه افراط​گری

هنوز نگرانی هایی از سوی مردم برای انجام حج به عنوان یک فریضه واجب وجود دارد که انتظار می رود سازمان حج و زیارت به شبهات و نگرانی ها پاسخ دهد.
شیرازه؛ در آیین اسلام مسئله حج یکی از مهم ترین اعمال اسلامی است که انجامش واجب و بر آن تاکید شده است. مسلمانانی که شرایط لازم و اسطاعت داشته باشند بر آنها واجب است تا حج تمتع را به جا آورند.

شهید مطهری در کتاب گفتارهای معنوی با استفاده از حدیثی از امام صادق آورده است:«اگر کسی مستطیع بشود و هیچ عذر شرعی نداشته باشد; یعنی استطاعت طبیعی داشته باشد و از نظر راه مانعی نباشد، استطاعت مالی داشته باشد و امکانات ثروتش به او اجازه بدهد و مریض نباشد که قدرت رفتن نداشته باشد و در عین حال به حج نرود،… چنین کسی هنگام مردن، مسلمان از دنیا نخواهد رفت»

در تفصيل استطاعت، فقها چهار مورد را به عنوان موارد لزوم استطاعت ذكر نموده‌اند.یک، استطاعت مالي؛ دو، استطاعت بدني؛ سه، استطاعت زماني و چهار استطاعت سربي يا عنوان فقهي (تخليه السرب): چنانكه كتب فقهي تشريح كرده‌اند «تخليه السرب» به معناي وجود امنيت (جان، مال و آبرو) در سفر حج اعم از امنيت در مسير رفت و برگشت و هنگام انجام اعمال است بر اين اساس هر زمان كه به دلايلي امنيت حجاج قابل تحصيل نباشد و انجام حج براي حجاج همراه با خطر باشد حكومت اسلامي يا علماي اسلام مي‌توانند حج را تحريم نموده و حكم به تعطيلي حج تا زمان تحصيل امنيت نمايند.

از طرفی تاکید بر به جا آوردن حج تا جایی است که امام صادق علیه السلامی آن را از وظایف امام می دانند و می فرمایند: «اگر مردمان حج را تعطیل كردند، بر امام واجب است كه آنان را به گزاردن حج مجبور كند، خواه بخواهند و خواه نخواهند، زیرا این خانه برای حج نهاده شده است»

حتی آنچه در كلمات فقهای شیعه به دست مي ­آيد این­ است كه اگر مسلمانان حج را ترك کنند، بر حاکم و والي جامعه اسلامی واجب است گروهي رااجباراً به حج بفرستد.

همه این گزاره‌ها حکایت از آن دارد که این فروع دین را به راحتی نمی توان نادیده و تعطیل کرد و اگر حکومت و جامعه ای داعیه دار اسلامی بودن است باید شرایط را برای برپایی حج فراهم نماید.

 آل سعود با علم بر این موضوع که حج نمی تواند به راحتی از سوی جامعه اسلامی متوقف شود و با کینه ای که از انقلاب اسلامی ایران دارد، طی 37 سال گذشته به بهانه های مختلف علاوه بر اینکه موانع زیادی برای دولت ایران بوجود آورده،  زوار ایرانی را مورد آزار و اذیت قرار داده است تا دشمنی خود را با انقلاب و شیعیان به اثبات برساند.

بعد از شهادت جمعی از هموطنانمان در حج سال 1394، و خصومت آل سعود، ایرانیان موفق به حضور در مناسک عبادی حج نشدند.

اما امسال تلاش بعثه و سازمان حج و زیارت بر آن بود که طی مذاکراتی با عربستان شرایط را برای حج سال 96 فراهم نمایند. حجت الاسلام قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ابتدای سال اعلام کرد که امسال پس از دریافت دعوتنامه رسمی از سوی مقامات عربستانی از ما برای حج 96، نماینده ما به عربستان رفت و در مورد همه مواردی که مد نظر ما بود مذاکره کردند و به حمدالله توافق نهایی حاصل شد.سرپرست حجاج ایرانی در بیت الله الحرام با بیان اینکه در مذاکرات صورت گرفته تلاش شد تا خواست طرف ایرانی بطور کامل تامین شود گفته است: در مذاکرات امسال حقیقتا خواست و نظر مردم ایران تامین شد.

عربستان نیز اخیرا موافقت کرده که تعدادی از کارشناسان بخش کنسولی وزارت امور خارجه ایران در زمان برگزاری آئین حج به صورت موقت در شهرهای جده، مکه و مدینه برای ارائه خدمات کنسولی به حجاج ایرانی مستقر شوند. که این امر نیز با اطلاع رسانی به موقع دستگاه دیپلماسی کشورمان به زورا ایرانی می تواند در برگزاری بهتر حج کمک نماید.

با این وجود هنوز نگرانی هایی از سوی مردم برای انجام این فریضه واجب وجود دارد که انتظار می رود سازمان حج و زیارت به شبهات و نگرانی ها پاسخ دهد.
نظرات بینندگان