کد خبر: ۱۱۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

مُچ گیری یا پیش‌گیری؛ وظیفه یک نهاد امنیتی کدام است؟

وظایف امنیتی ها فقط رصد اتفاقات بیرونی و فعالیت جاسوس ها و خرابکاران نیست بلکه یکی از مهمترین وظایف آنها، رصد تحولات و تحرکات داخل کشور است.
مُچ گیری یا پیش‌گیری؛ وظیفه یک نهاد امنیتی کدام است؟
شیرازه، همین که من راحت می‌نویسم و شما راحت می‌خوانی را مرهون امنیتی ها هستیم. امنیتی یعنی کسی که برای آرامش من و شما کم می‌خوابد، از استراحتش و وقتی که باید کنار خانواده اش باشد می‌زند؛ رصد می‌کند، فکر می‌کند، براورد می‌کند، حدس می‌زند و زیر نظر می‌گیرد و نهایتا یک کلمه خبر من و شما می‌شنویم که از بمب گذاری در بازار تهران یا نمازجمعه شیراز جلوگیری شد! و فکر نمی‌کنیم که اگر جلوگیری نمی‌شد چه فاجعه ای رخ می‌داد!

اما وظایف امنیتی ها فقط رصد اتفاقات بیرونی و فعالیت جاسوس ها و خرابکاران نیست بلکه یکی از مهمترین وظایف آنها، رصد تحولات و تحرکات داخل کشور است.

فرض کنیم یک نهاد ناظر امنیتی، در حال رصد کردن فعالیت های یک تشکل دانشجویی و یا یک بازیگر سینما و یا یک مداح و یا هر شخص دیگری است و می بیند که آنها خواسته یا ناخواسته در مسیر اشتباهی گام بر می دارند. حال وظیفه یک نهاد امنیتی در نظام جمهوری اسلامی که تعلیم و تعالی ملت بر ذمه او گذاشته شده چیست؟ این است که در کمین بنشیند و مستندات تخلفات وجرائم را جمع آوری کند و در وقت مناسب، با بازداشت و مهار هدف، اصطلاحا پروژه را ختم کند و یا اینکه اگر تشخیص داد گروه هدف یا فرد مورد نظر، فرزند ملت و از خانواده جمهوری اسلامی است پیش از وقوع جرم و اشتباه، وی را فرابخواند و تذکرات لازم را بدهد و در واقع با مسئله پیش‌گیرانه برخورد کند؟

آیا تا کنون با خود اندیشیده ایم وظیفه اصلی یک نهاد امنیتی مُچ‌گیری است یا پیش‌گیری؟ به راستی سیاست غالب و رویکرد اصلی نهادهای امنیتی و نظارتی در کشور ما طی دهه های اخیر و به ویژه در دولت تدبیر و امید کدام بوده است؟
نظرات بینندگان