کد خبر: ۱۱۲۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶
هجوم کالاهای خارجی به بازار ایران؛

از واردات چیپسِ پایتخت سیاسی اروپا تا واردات واکسن از ترکیه/ افزایش 6درصدی واردات و کاهش 9.5 درصدی صادرات/ تراز تجاری ایران به منفی 2 میلیارد و 354 میلیون دلار رسید

واردات بی‌رویه بلای جان تولید داخلی شده و عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است و تاسف‌آورتر اینکه ارز دولتی برای واردات محصولاتی صرف می‌شود که در کوچکترین کارخانه‌های ایران هم قابلیت تولید دارد.

از واردات چیپسِ پایتخت سیاسی اروپا تا واردات واکسن از ترکیه/ افزایش 6درصدی واردات و کاهش 9.5 درصدی صادرات/ تراز تجاری ایران به منفی 2 میلیارد و 354 میلیون دلار رسیدبه گزارش شیرازه، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به کرات بر تولید داخلی تاکید شده است اما این روزها واردات بی‌رویه، بلای جان تولید داخلی شده و عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است و تاسف‌آورتر اینکه در میان آمارها و اقلام وارداتی گمرک کالاهایی دیده می‌شود که هر ایرانی را انگشت به دهان به تعجب وا می‌دارد. شاید هیچ‌کس باور نکند از مسواک و مربا گرفته تا سس و قرقره و دسته بیل و چوب بستنی و چیپس به کشور وارد می‌شود و ارز دولتی ارزان برای واردات محصولاتی صرف می‌شود که در کوچکترین کارخانه‌های ایران قابلیت تولید آن وجود دارد. برجام که قرار بود دریچه‌ای شود برای انتقال علم و تکنولوژی حال دروازه‌ای شده برای واردات محصولات غیرضروری و کالاهای لوکسی که کام تولید کنندگان را تلخ و سرمایه‌داران صاحب رانت را شیرین کرده است. با حال و روز اقتصاد امروز ایران باید گفت؛ موش کور دلالی و تخلف همیشه راه خود را باز می‌کند. حال اگر ضعف‌های مدیریتی و نظارتی هم بر اقتصاد سایه افکنده و یا جایگاه ناظر و قاضی معلوم نباشد، شرایط برای چاقوی دلالی و گوش‌های بریده شده مردم مهیا تر خواهد بود.

واردات چیپس از پایتخت سیاسی اروپا

وقتی کالاهای وارداتی اقلامی مانند خوراکی‌هایی باشد که حتی نمی‌توان نام آن‌ها را کالا گذاشت، منع واردات اهمیت پیدا می‌کند. چیپس همان سیب زمینی خرد شده است و کشور ایران سالیانه 6 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌کند. در حالی‌که نیاز کشور پنج میلیون تن است و با یک میلیون تن سیب‌زمینی مازاد مواجه هستیم که بر دست کشاورزان باد کرده و گاه زیر زمین دفن می‌شود. اخیرا در برخی فروشگاه‌ها چیپس و پفک‌های گران قیمتِ تولید پایتخت سیاسی اروپا به چشم می‌خورد. تنقلاتی که می‌توان در داخل تولید کرد و لزومی برای واردات از بلژیک وجود ندارد. واردات مواد غذایی غیرضروری در واقع خسارتی بر کشاورزان و تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

واردات ژله و مربا از اسپانیا و یونان

بر اساس آمار گمرک در سال 95 قریب به 5 هزار و 765 تن، مربا و ژله وارد کشور شده است. کشور اسپانیا با صادرات بیش از 3 هزار و 175 تن مربا و ژله ، به ارزش دلاری 1530706 و ارزش ریالی 46645538568 و همچنین کشور یونان با صادرات بیش از 2 هزار و 112 تن مربا و ژله با ارزش دلاری 981438 و ارزش ریالی 29881427587 جزو کشورهایی هستند که بیشترین صادرات به ایران را داشتند. متاسفانه موج واردات بی‌رویه موجب کاهش تولید کارخانجات داخلی و تعدیل نیرو شده است.

واردات واکسن از ترکیه

چند سالی است اولین کارخانه واکسن‌سازی دام و طیور بخش خصوصی آغاز به فعالیت کرده و در این مدت اقدام به تولید واکسن تب برفکی، پنج واکسن دام و طیور و واکسن سه‌گانه نموده که در نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر است. در حالی که امکان تولید واکسن تب برفکی در کشور وجود دارد مجوز واردات این نوع واکسن از ترکیه صادر شده است و این در حالی است ‌که واکسن‌های وارداتی در کشورهایی تولید می‌شود که شهرت خوبی در تولید واکسن ندارند و کیفیت محصولات آن‌ها پایین تر از تولیدات داخل است و کسانی که به واردات واکسن مشغول هستند تخصصی در این زمینه ندارند بلکه دلالانی هستند که با کسب مجوز به طور مقطعی وارد این عرصه شده‌اند. با توجه به اینکه تولید واکسن در کارخانه‌های ایران زیربنای مورد نیاز پزشکی محسوب می‌شود انتظار می‌رود به تولید داخل بها داده و راه بر سودجویان سد گردد.

رشد 43 درصدی واردات روغن پالم در چهار ماه اول سال

در چهار ماه نخست امسال 115 میلیون دلار صرف واردات 145 هزار تن روغن پالم شده است. که این رقم رشد واردات 35 میلیون دلاری این محصول در مدت مذکور و 43 درصدی آن نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. گفتنی است وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید در ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت یازدهم روغن پالم را ماده‌ای مضر دانست و استفاده صنایع لبنی از این روغن را مورد انتقاد قرار داده بود، اما بعد از سفر رئیس جمهور به مالزی ناگهان موضع خود را تغییر داد تا واردات روغن پالم با شتاب بیشتری انجام شود!

رشد 60 برابری ارزش ریالی واردات بیسکویت

چند هفته پیش خداشکر کاظمی، عضو اتاق بازرگانی در جلسه پارلمان بخش خصوصی از واردات انبوه بیسکویت به شدت انتقاد کرد. البته این نقد بسیار بجا بود چرا که در عمر دولت یازدهم حجم عظیمی ویفر و بیسکویت وارد کشور شده و این در حالی است که این کالا در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات نیست. بر اساس آمار گمرک؛ از سال 1392 تا پایان سال 1395 بالغ بر 2388668 کیلوگرم انواع ویفر و بیسکویت به ارزش 144/888/917/839 ریال و ارزش دلاری 4/740/228 دلار وارد کشور شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد وزن واردات بیسکویت و ویفر در سال 1395 نسبت به سال 1392 بیش‌از 26 برابر شده که رشد 60 برابری ارزش ریالی این محصول را به همراه داشته است. مبدأ بیسکویت‌های وارداتی ایران کشورهای اسپانیا، امارات، انگلستان، ایتالیا، آلمان، پرتغال، ترکیه، سوئیس، عراق، فرانسه، مالزی، هلند و ویتنام اعلام شده است.


به گزارش  شیرازه، علاوه بر این واردت سس کچاپ، قرقره، ماسوره، دوک پلاستیکی، کاغذ، دسته بیل و کلنگ و غیره مشتي است از خروار كالاهايي كه هیچ‌گاه تصور واردات آن‌ را نداشتیم اما از دولتی که کفه صادرات آن نسبت به واردات سبک‌تر شده بیش از این نمی‌توان انتظار داشت. ایجاد ارزش افزوده موضوع مهمی است و اگر سیاست‌گذاری‌ دولت تدبیر و امید تغییر نکند رونق صادرات و ایجاد ارزش افزوده دور از ذهن خواهد بود. گمرک ایران آمار تجارت خارجی چهار ماه ابتدایی سال 96 را اعلام کرد که بر اساس آن تراز تجاری کشور منفی شده و واردات از صادرات پیشی گرفته است. در چهار ماه ابتدایی سال 96 معادل 15 میلیارد و 813 میلیون دلار کالا وارد و در مقابل 13 میلیارد و 459 میلیون دلار صادرات ثبت شده‌ و تراز تجاری به منفی 2 میلیارد و 354 میلیون دلار رسیده است. بر اساس این آمار؛ اقتصاد ایران در چند ماه اول امسال افزایش 6 درصدی واردات و کاهش 9.5 درصدی صادرات را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان