کد خبر: ۱۱۳۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

ترافیک و تصادف نتیجه اختلاف ۲ دستگاه اجرایی/ مردم «گویم» سرگردان و بلاتکلیف ماندند

ترافیک، معطلی چند ساعته و تصادف در منطقه گویم شیراز ناشی از اختلاف ۲ دستگاه اجرایی است.
ترافیک و تصادف نتیجه اختلاف ۲ دستگاه اجرایی/ مردم «گویم» سرگردان و بلاتکلیف ماندندبه گزارش شیرازه، ترافیک و معطلی چند ساعته در منطقه گویم برای کسانی که تعطیلات آخر هفته را از شیراز به سپیدان می‌روند، امری کاملا عادی شده است. در چند سال اخیر که گویم  به شیراز ملحق شده و عنوان شهرداری منطقه 10 را گرفته این مشکل همچنان ادامه دارد.

یک ساعت برای طی 10 کیلومتر

این مسئله سبب ناراحتی مردم این منطقه شده و در بازدیدی که آیت‌الله ایمانی در ماه مبارک رمضان از این محله داشتند به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم ذکر شد. حجت‌الاسلام محمدرضا خادم، امام جماعت مسجد حاج حسینی در گویم در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: عدم اقدام برای تعریض محور شیراز - سپیدان از سوی مسئولان سبب ترافیک سنگین از عصر چهارشنبه تا عصر جمعه در این منطقه می‌شود.

به گفته وی با وجود اینکه این قسمت ورودی شهر شیراز از سمت سپیدان است اما فضای نازیبای جاده منظره بدی را ایجاد کرده در صورتی که با تعریض این محور این مشکل برطرف می‌شود.

«معطلی یک ساعته مردم برای طی یک مسیر 10 کیلومتری» مشکل دیگری است که حجت‌الاسلام خادم ذکر می‌کند و معتقد است در صورتی که تعریض جاده صورت بگیرد این معطلی و مشکلات ناشی از آن از جمله تصادف برطرف می‌شود.  

مشکل دیگری که در این محور وجود دارد و سبب تصادفات هر روزه می‌شود، جدا نبودن 2 باند جاده است که امام جماعت مسجد حاج حسینی درباره آن می‌گوید: «در قسمت اصلی شهرک گویم 2 باند جاده از هم جدا نشده و نه شهرداری و نه راه و شهرسازی هیچ کدام برای نصب گاردریل برای این قسمت اقدامی نکردند و این موضوع با توجه به بازگشایی مدارس در یک ماه آینده مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود می‌آورد».

اختلاف راه و شهرسازی و شهرداری

بابک همتی شهردار منطقه 10 شیراز در گفت‌وگو با تسنیم از صورت‌جلسه‌ای سخن می‌گوید که چند سال پیش در فرمانداری شیراز با حضور نمایندگانی از ادارات مختلف امضا شده و براساس بند 3 این صورتجلسه کلیه تملک‌ها و تعریض مسیر در داخل و خارج از محدوده گویم به راه و شهرسازی واگذار شده است.

امین غلامپور، کارشناس و روابط عمومی راه و شهرسازی استان فارس مکلف بودن راه و شهرسازی را رد می‌کند و در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: با وجود اینکه حل مشکلات این منطقه خواسته به حق مردم است اما تعریض محور در قسمت گویم به راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود.

به گفته وی از انتهای قلات و گویم حوزه راه و شهرسازی است که برای این قسمت نیز مطالعاتی برای احداث آزادراه شیراز ـ سپیدان در حال انجام است. غلام‌پور از رقم بالای تملک از منطقه همایجان تا سپیدان خبر می‌دهد که همین مسئله سبب شده این آزادراه نیز در حال حاضر در دستور کار قرار نگیرد.

منع قانونی و سرگردانی مردم

همتی، شهردار منطقه 10 از اقدام شهرداری برای تملک و تعریض محور در قسمت گویم سخن می‌گوید و معتقد است هر چند شهرداری مکلف به این امر نیست اما این کار را برای خدمات‌رسانی به مردم انجام می‌دهد با این حال به دلیل  اینکه مغازه‌های این منطقه سند رسمی ندارند این امر متوقف شده است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید:  شهرداری با توجه به بودجه‌ای که شورای شهر تخصیص می‌دهد، هر ساله تعدادی از مغازه‌ها را تملک کرده است اما سازمان بازرسی کل کشور  چندی پیش به شهرداری‌ها تذکر داده که حق تملک هیچ ملکی بدون سند رسمی را ندارند و اغلب مغازه‌های این منطقه نیز سند رسمی ندارند.

در نتیجه این تذکر سازمان بازرسی شهرداری تملک مغازه‌ها را که با هدف تعریض محور انجام می‌داده متوقف کرده و از سوی دیگر راه و شهرسازی نیز خود را متعهد به تعریض محور نمی‌داند، امری که سبب سرگردانی و بلاتکلیفی مردم این منطقه شده است.
نظرات بینندگان