کد خبر: ۱۱۵۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۶
معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس:

در فارس تنها 29 شرکت در زمینه کشاورزی فعال است/ تشخیص صلاحیت 120 شرکت مشاور و 2 هزار شرکت پیمانکار در فارس

معاون فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس گفت: در حوزه تخصصی کشاورزی در استان فارس 25 شرکت پایه 5 و 4 شرکت پایه 4 فعالیت می‌کنند اما در حوزه ساختمان 885 شرکت رتبه‌بندی شده‌اند.

در فارس تنها 29 شرکت در زمینه کشاورزی فعال است/ تشخیص صلاحیت 120 شرکت مشاور و 2 هزار شرکت پیمانکار در فارسبه گزارش شیرازه، معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با اشاره به 120 شرکت مشاور تشخیص صلاحیت شده و 178 تخصص در استان فارس گفت: 75 مشاوره دارای پایه 3، 24 مشاور دارای پایه 2 و 21 مشاور دارای پایه‌یک در استان هستند.

محسن ربانی‌زاده بابیان اینکه فارس به‌اندازه 4 استان هم‌جوار خود شرکت مشاور و پیمانکاری دارد و در این زمینه پیشرو است، تصریح کرد: در بخش پیمانکاری 2 هزار شرکت در 3 هزار و 114 تخصص از پایه‌یک تا 5 در فارس تشخیص صلاحیت شده‌ است.

وی با اشاره به تأیید صلاحیت شرکت‌ها از پایه 3 تا 5 در استان و یک و دو در تهران، افزود: از این شرکت‌ها 61 تخصص پایه‌یک، 49 تخصص پایه دو، 72 تخصص پایه سه، 139 تخصص پایه چهار و 2 هزار و 793 تخصص پایه پنج است.

این مقام مسؤول از فعالیت 30 درصد از کل شرکت‌های پیمانکاری دارای صلاحیت در فارس خبر داد و مطرح کرد: استان فارس طی سال‌های 94 تا 96 در تشخیص صلاحیت شرکت‌های پیمانکاری از رتبه ششم کشور به رتبه دوم صعود کرده است.

ربانی‌زاده با اشاره به رتبه‌بندی شرکت‌های دارای مجوز گفت: شرکت‌های پیمانکار با توجه به رتبه‌بندی‌هایی که دریافت می‌کنند، می‌توانند در سراسر کشور در مناقصات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه نقش دبیری شورای فنی استان، نقشی هدایتی، نظارتی و کنترلی است، خاطرنشان کرد: در بخش مشارکت با بخش خصوصی، 7 تفاهم‌نامه همکاری با انجمن‌های تخصصی مبادله شده است.

این مقام مسؤول مطرح کرد: برای فعالیت پیمانکارها تمرکز بر روی پروژه‌هایی است که با وضعیت اعتباری موجود و با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی امکان تکمیل آن‌ها وجود دارد.

ربانی‌زاده افزود: در صورتی که اعتبارات لازم در پروژه‌ها تأمین نشود و اولویت سازمان‌ها نباشد، پیمانکار با توجه به ماده 48 از روند کار خارج می‌شود.

او با بیان اینکه فارس از توان پیمانکاری بسیار بالایی برخوردار است، گفت: تنها حدود 30 درصد از کل شرکت‌های پیمانکاری دارای صلاحیت در فارس مشغول به کار است؛ قطعا پیمانکاران از وضعیت موجود رضایت کامل را ندارند اما فارس ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و می‌تواند در صورت معرفی مناسب، خدمات را به سایر استان‌ها ارائه دهد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس با تاکید بر لزوم معرفی کامل داشته‌های فارس در زمینه شرکت‌های مشاور و پیمانکاری، گفت: اگر رسانه‌ها زمینه معرفی این توانمندی‌ها را فراهم کنند، شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند در سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی، خدمات مطلوبی را در زمینه‌های مختلف تخصصی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: بخشی از مطالبات پیمانکارها مربوط به حدود 6 سال‌ گذشته است که طرح‌هایی در قالب مهر ماندگار جهت پرداخت این مطالبات اجرایی شد اما در سال های گذشته طرح‌های فراوانی در نقاط مختلف استان اجرایی شد و اکنون دستگاه‌های اجرایی توان پرداخت این مطالبات را ندارند.


نظرات بینندگان