کد خبر: ۱۱۵۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۶

اقامه نماز از نجف تا کربلا/نماز «شاه‌بیت» منظومه اربعین

یکی از زیباترین جلوه‌های پیاده‌روی اربعین، اقامه نماز جماعت در موکب‌ها از ابتدای نجف تا کربلای معلا و بارگاه مطهر امام حسین (ع) است.
به گزارش شیرازه، جدا از صحنه‌های بی‌بدیل و فراموش‌نشدنی مسیر راهپیمایی اربعین، توجه به نماز «اول وقت» و اقامه این فریضه الهی درخور توجه بوده که در نوع خود نشان‌دهنده فرهنگ والای عاشورایی و تفکر ژرف حسینی است.

 اقامه نماز ظهر عاشورا در وسط میدان نبرد از سوی امام حسین (ع) حاوی این پیام مهم به حاضران در صحنه عاشورا و آیندگان بود که «فریضه نماز» آن‌هم در «اول وقت» دارای چنان اهمیتی است که می‌تواند تمام موارد دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

توجه ویژه به نماز اول وقت در مسیر راهپیمایی اربعین یکی از نقاط قوت و بسیار مهم این مناسبت بی‌نظیر در کل دنیاست که مشتاقان حسینی را کنار یکدیگر در صفوف منظم دورهم جمع کرده و موجبات همدلی و صمیمیت بیشتر آنان را بیش‌ازپیش فراهم می‌کند، آئین باشکوهی که در تمام طول سفر از نجف تا کربلا به زیبایی هر چه تمام‌تر قابل‌مشاهده بود.

نماز جدا از اینکه یک واجب الهی است، برکاتی دارد که در زندگی اجتماعی انسان تأثیری شگفت بر جای می‌گذارد و وی را برای حرکت به‌سوی یک زیست متعالی و الهی مهیا خواهد کرد و دقیقاً همین نکته‌هاست که ضریب حساسیت اولیای خدا را بر اقامه آن در اول وقت بالا برده است.

در راهپیمایی اربعین ویژگی‌های خوب، انسان‌ساز و جامعه‌ساز بسیار است که باید حتماً به آن پرداخته شود، چراکه مردم باید بدانند در این حماسه باشکوه و کاملاً مردمی چه لحظات تابناکی به وقوع می‌پیوندد؛ از بذل محبت بی‌دریغ و بدون ریای انسان‌ها به یکدیگر گرفته تا فراهم کردن خدمات رفاهی این سفر از سوی موکب داران به‌صورت رایگان و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی، صحنه‌هایی بی‌بدیل را رقم زده است، اما اقامه نماز اول وقت را می‌توان «شاه‌بیت» این منظومه بی‌نظیر دانست.

اهمیت فریضه نماز در راهپیمایی اربعین بیانگر این نکته نیز خواهد بود که تمام خدمات دیگر در جهت پررنگ‌تر کردن این واجب الهی صورت گیرد، چراکه تمام مسائل دیگر فرع بر ماجراست و اصل برافراشتن ستون دین یعنی نماز است.

باوجوداینکه تمام امکانات غذایی و رفاهی در حد وسع و توان مردم و عاشقان حسینی در طول مسیر اربعین برای راهپیمایان فراهم است اما ذکر این نکته ضروریست که هدف عالی این سفر هرگز «خور و خواب» و تفریح و گشت‌وگذار نبوده و نیست بلکه زنده نگاه‌داشتن نهضتی است که در پی افزایش بصیرت انسان‌ها و رشد و تعالی آنان می‌باشد که اگر خداوند توفیق دهد در آینده به جزئیات آن اشاره خواهیم داشت.


منبع: فارس
برچسب ها: نماز ، اربعین ، نجف ، کربلا
نظرات بینندگان