کد خبر: ۱۱۸۶۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
سرنوشت نامعلوم سه استاد دانشگاه شیراز؛

جولان مافیای علمی در دانشگاه شیراز تا کی ادامه خواهد یافت؟

سال‌هاست طی یک روند ناصواب در کشور بسیاری از نخبگان در چرخه معیوب و قدرت طلب مافیا قربانی شده و انگیزه فعالیت علمی و اجتماعی را از دست می‌دهند‌ که همین مسئله موجب مهاجرت تعداد قابل توجهی از استعدادهای رشته‌های مختلف به کشورهای اروپایی و آمریکا شده است.
جولان مافیای علمی در دانشگاه شیراز تا کی ادامه خواهد یافت؟
به گزارش شیرازه؛ با شروع سال تحصیلی جدید در روندی غیرقانونی سه تن از اساتید متخصص و متعهد دانشگاه شیراز یعنی؛ دکتر حامد مسندی شیرازی؛ فارغ التحصیل دانشگاه سن دیگو آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر علیرضا مسندی شیرازی؛ فارغ التحصیل دانشگاه سن دیگو آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و دکتر علی حقدل؛ فارغ التحصیل دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق به بهانه‌های واهی از جمله کم بودن تعداد مقالات علمی از تدریس محروم شدند.

این مسئله اعتراضات بسیاری از دانشجویان دانشکده مهندسی برق را در پی‌ داشت به طوری که تعداد قابل توجهی از دانشجویان با تجمع و نگارش نامه به رئیس دانشگاه خواستار تغییر رویه شدند. همچنین در ادامه اعتراضات به این روند، مجمع دانشجویی آرمان دانشگاه شیراز با دعوت از پروفسور مهدی گلشنی؛ رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف به بررسی موضوع مقاله‌محوری؛ بنگاه اقتصادی یا ملاک رشد علمی پرداخت تا با روشن شدن رویه غلط حاکم بر دانشگاه‌ها، نخبگان و اساتید درصدد رفع مشکلات پیشرفت علمی کشور برآیند.

اکنون با گذشت چند ماه از اعتراضات دانشجویی این رویه غیرقانونی همچنان ادامه دارد و تاکنون تغییری در وضعیت این سه استاد بوجود نیامده است و حتی رئیس دانشکده مهندسی برق شیراز با تهدید برخی دانشجویان، آن‌ها را مجبور به انصراف از ادامه اعتراض و عدم امضای نامه اعتراض‌آمیز کرده است. همچنین در حالی‌که در چند هفته گذشته به سایر اساتید دانشکده مهندسی برق دانشگاه شیراز، دروس تخصصی جهت تدریس ارائه شده اما هنوز از این سه استاد دعوت بعمل نیامده است.

متاسفانه سال‌هاست طی یک روند ناصواب در کشور بسیاری از نخبگان در چرخه معیوب و قدرت طلب مافیا قربانی شده و انگیزه فعالیت علمی و اجتماعی را از دست می‌دهند‌ که همین مسئله موجب مهاجرت تعداد قابل توجهی از استعدادهای رشته‌های مختلف به کشورهای اروپایی و آمریکا شده است. همچنین در حالی که کشور در حوزه‌های مختلف نیازمند تولید اندیشه، علم و فناوری است و دولتمردان برای برطرف شدن ابتدایی ترین نیازهای جامعه دست نیاز به سوی جوامع غربی دراز می‌کنند، چرا باید سه تن از نخبگان فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه آمریکا در  دانشگاه شیراز از تدریس محروم شوند؟

ادامه این روند ظالمانه و غیرقانونی زمانی دردآورتر می‌شود که این سه استاد از شرکت‌ها و دانشگاه‌های آمریکا بهترین پیشنهاد شغلی را دارا هستند اما صرفا جهت خدمت به ایران بازگشته و تمام سعی خود را در راستای ارتقا سطح علمی دانشجویان و پیشرفت جامعه به کار گرفتند و حال بدلیل تنگ نظری برخی از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق شیراز مورد چنین ظلم عظیمی قرار گرفته‌اند. با توجه به رسانه‌ای شدن این مسئله و پیچیدن این خبر در دانشگاه‌های مختلف کشور؛ امید است با شروع ترم جدید رئیس دانشگاه شیراز و رئیس دانشکده مهندسی برق در روزهای آتی جهت اصلاح این وضعیت غیرقانونی گام برداشته و اقدامات لازم را انجام داده و دانشگاه شیراز را از مهلکه بدنامی نجات دهند.‌
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
0
ژن خوب هم بی تاثیر نیست
استاد دانشگاه شیراز
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
0
هر چند منتشر نخواهید کرد ولی محض اطلاع خودتان - واقعا این موضوع اصلا یک موضوع سیاسی نیست و چنانچه فردی پس از پنج تا شش سال عضویت در هیئت علمی دانشگاه حداقل امتیازات پژوهشی لازم را کسب نکند طبق مقررات وزارت علوم لغو قرارداد خواهد شد و این افراد نیز به همین علت لغو قرارداد شده اند.