کد خبر: ۱۱۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
معاون غذا و داروی دانشگاه خبر داد:

مشکل بیماران خاص کمبود دارو قیمت دارو است نه کمبود آن/ ساخت داروی ایدز کذب است

دکتر نیک نهاد گفت: بیش از 70درصد مبتلایان به تالاسمی از داروهای ایرانی استفاده می کنند.

به گزارش شیرازه، دکتر حسین نیک نهاد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای حوزه سلامت در این سال ها را توسعه تولید دارو در کشور عنوان کرد.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص داروهای بیماران خاص کشور، گفت: بیماران مبتلا به تالاسمی، هم اکنون با کمبودی از نظر دارو مواجه نیستند و بیش از هفتاد درصد از داروهای ایرانی استفاده می کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه در مورد داروهای بیماران هموفیلی نیز توضیح داد: داروهای این بیماران وارداتی و گران قیمت است و در مراکز ویژه داروخانه ای توزیع می شود، در مورد بیماران مبتلا بهMSنیز از هر دو داروی ایرانی و خارجی استفاده می شود و در صورت بروز عارضه و واکنش منفی نسبت به دارو در بیمار، پزشک از داروهای جایگزین تجویز می کند.

دکتر نیک نهاد اضافه کرد: در این موارد، مساله قیمت داروهاست و نه کمبود دارو و از لحاظ علمی نیز، داروهای تولیدی دو کارخانه هیچگاه اثرات یکسانی ندارد، همچنین اثربخشی یک دارو برای دو بیمار نیز یکسان نیست.

پرسش دیگر خبرنگاران از این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طرح ادعاهایی مربوط به کشف دارو برای درمان ایدز یا دیگر بیماری ها بود که گاهی از سوی افراد مطرح می شود.

دکتر نیک نهاد در این زمینه نیز گفت: روزانه مواردی از مراجعه این افراد به معاونت غذا و دارو با طرح چنین ادعاهایی را شاهد هستیم، اما ثبت اثربخشی یک دارو، مراحل علمی متعددی دارد که حدود هفت تا هشت سال به طول می انجامد.

معاون غذا و داروی دانشگاه یادآور شد: در صورت اثبات طی این مراحل علمی، این معاونت از افراد حمایت می کند.

نظرات بینندگان