کد خبر: ۱۲۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۳ تير ۱۳۹۷
در سمینار مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور مطرح شد:

اعتراف به شکست در انجام مسئولیت/ اگر دلسوز محیط زیست هستیم باید پوست اندازی کنیم/ شجاعت و مجاهدت لازمه رفع چالش هایی که حلقوم محیط زیست را بلعیده

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت دانستن شیوه حفاظت از تنوع زیستی، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در انجام مسئولیتش موفق نبوده و شکست خورده است.
اعتراف به شکست در انجام مسئولیت/ اگر دلسوز محیط زیست هستیم باید پوست اندازی کنیم/ شجاعت و مجاهدت لازمه رفع چالش هایی که حلقوم محیط زیست را بلعیده
به گزارش شیرازه، سمینار مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در راستای ارتقای وضعیت محیط زیست طبیعی و ارائه راهکارهای رفع چالش های موجود دوازدهم تیرماه به میزبانی شیراز برگزار شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در ابتدای سخنان خود گفت: اینکه بنشینیم تا قوانین و مقررات، امکانات و شرایط برای مدیریت فراهم شود بعد در پست مدیریتی قرار بگیریم فایده ای ندارد.

حمید ظهرابی با تاکید بر اینکه باید شیوه حفاظت از تنوع زیستی را بدانیم، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در انجام مسئولیتش موفق نبوده و شکست خورده است.

وی با اعلام اینکه منافع ما با منافع ملی و بومی در تضاد بوده است، افزود: تا این تضادها رفع نشود به موفقیت نخواهیم رسید؛ 5 دهه است که حفاظت شد اما چالش هایی وجود داشته که حلقوم محیط زیست را بلعیده است که باید مدیران با شجاعت و مجاهدت برای رفع آنها تلاش کنند.

اگر قبل از گرفتن تصمیمات مهم کنفرانس خبری می گذاشتیم متهم به پنهان کاری نمی شدیم/ اگر دلسوز محیط زیست هستیم باید پوست اندازی کنیم
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور رفع این تضادها را منوط به از خودگذشتگی و تلاش بی وقفه دانست و با اظهار اینکه براي اجرايي شدن مديريت زيست بومي بايد قدم هاي جدي برداشته شود، گفت: ما به دنبال همسو شدن منافع محیط زیست با منافع جوامع بومی محلی، تقویت امکانات و تجهیزات حفاظت و پایش هستیم تا تحول بزرگی را ایجاد کنیم.

ظهرابی بیان کرد: اگر دلسوز محیط زیست هستیم باید با کنار گذاشتن عافیت طلبی، پوست اندازی کنیم و به دنبال یک تحول جدی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بین منافع حفاظت از تنوع زیستی، سازمان حفاظت از محیط ‌زیست و منافع مردم اتصال برقرار کنیم، از سکوت برخی مدیران درخصوص پیشنهادات خودشان گلایه کرد و افزود: موضوع حیات وحش همواره مورد توجه و علاقه رسانه ها بوده است؛ مسئولان باید درباره تصمیمات مهمی که دارند اطلاع رسانی کنند تا به پنهان کاری متهم نشوند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور در ادامه با بیان اینکه پنهان کاری واژه ای است که بارها رسانه ها ما را متهم به آن کرده اند، خاطرنشان کرد: البته اگر ما قبل از تصمیمات مهمی که داشتیم یک کنفرانس خبری برگزار می کردیم همجمه های پنهان کاری به سمت ما نبود.

ظهرابی همچنین دو رکن اصلی مدیریت زیست ‌بوم (مدیریت مشارکتی و مدیریت جامع‌ نگر) را علت موفقیت کشورهایی که حیات وحش و تنوع زیستی شان را حفظ کردند دانست و گفت: امکان اجرای طرح ‌های مدیریت ما در مناطق برای تفرج متمرکز و گسترده با دستورالعمل ‌ها و قوانین موجود فراهم است.

رهاسازی و فراهم کردن زیست گاه امن لازمه اجرای طرح های تکثیر و پرورش حیات وحش
به گزارش شیرازه، ضرورت اجرای طرح تکثیر حیات وحش، تغییر رویه در طرح هادی روستایی، استفاده از فناوری های نوین به‌ عنوان یک سیاست جدی در معاونت امور طبیعی، مسائل مربوط به شکار، طرح تكثير و پرورش گونه هاي در معرض تهديد در استان ها، پارک ملی گلستان و ایرادات موجود قانونی در حوزه حفاظت از محیط زیست از دیگر مواردی بود که معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور درباره آن ها به ایراد سخن پرداخت.

وی فلسفه ایجاد طرح تکثیر و پرورش حیات وحش را حفظ گونه هایی که در معرض تهدید و نابودی هستند عنوان کرد و اظهار داشت: قرار نبود دامداری تهیه کنیم و به آنها علوفه بدهیم.

ظهرابی تاکید داشت: هر طرحی که در راستای حفظ، تکثیر و پرورش حیات وحش وجود دارد باید همگام با رهاسازی و فراهم کردن زیست گاه امن باشد نه اینکه حاصل زحمات برای حفظ محیط طبیعی و حیات وحش بدون هیچ برنامه و زیرساخت باشد تا منجر به ایجاد حاشیه شود.

وی افزود: یوزپلنگ، میش مرغ، سیاه خروس، درنای سیبری از جمله گونه هایی هستند که باید از آنها حمایت شود تا به شرایط مناسبی برسند.

دام، تعارض اصلی در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی/ در گذشته مردم را بی دلیل با محیط زیست دشمن می کردیم
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور با اعلام اینکه امسال پس از یک دهه صحبت درباره خروج دام از زیست گاه، این موضوع به مرحله اجرا رسید؛ دام را به عنوان تعارض اصلی در حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و بسیاری از گونه ‌ها عنوان کرد که باید آن را مدیریت کرد.

ظهرابی اظهار داشت: درخواست روستاهایی که برای توسعه به زمین احتیاج دارند باید با محاسبات دقیق و متناسب با نرخ رشد جمعیت باشد نه اینکه شرایط توسعه اراضی برایشان فراهم شود سپس باغ، ویلا و خوش‌ نشین بسازند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مردم را بی دلیل با محیط زیست دشمن می کردیم، بیان کرد: سعی کردیم با تغییر رویه، این فشارها از روی مردم برداشته شود؛ از این پس اگر قرار است اراضی ملی به طرح هادی در روستا، شهرهای حاشیه و داخل مناطق اضافه شوند، پیشنهاد در قالب طرح درون منطقه جهت مطرح شدن در شورای عالی محیط‌ زیست ارائه تا پس از تصويب آن در شوراي عالي محيط زيست و پس از كسر اراضي به روستا اضافه شود.

سازمان حفاظت از محيط زيست تسليم فشارها در خصوص پارک ملی گلستان و مسئله شکار نخواهد شد/ اصلاح ماده 24 قانون معادن گام مهمی در راستای حفظ محیط زیست
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص دستورالعمل جدید برای شکارچیان بومی که اطراف منطقه هستند، گفت: 20 درصد سهمیه با مبلغ 600 هزار تومان الی 1 میلیون تومان و برای شکارچیان داخل منطقه 10 درصد پیش‌بینی‌ شده است؛ هر کجا كه نياز به پروانه شكار باشد درخواست ها اعلام تا ظرفيت شكار براي استان درخواست دهنده در سال جاری مشخص شود.

ظهرابی استفاده از فناوری های نوین را سیاست جدی در معاونت امور طبیعی دانست و با تاکید بر اینکه همه تلاش ها بر این است که از ابزارهای نوین حفاظتی استفاده شود، اظهار داشت: پارک ملی گلستان به‌ عنوان پایلوت انتخاب شده که تجهیزات جدیدی برای پایش در عرصه ‌های جنگلی، حیات ‌وحش و مبارزه با تخلفات و غیره در آن مستقر شود.

وی به راه اندازي شوراي مشورتي در سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص پارك ملي گلستان اشاره کرد و گفت: سازمان محيط زيست تحت هیچ شرایطی تسليم فشارها در خصوص این پارک و مسئله شکار نخواهد شد.

ظهرابی درباره رويكرد سازمان محيط زيست در خصوص معادن بیان کرد: متاسفانه سازمان در زمان تدوين قوانين مربوط به معادن به ويژه ماده 24 در مجلس شوراي اسلامي به خوبي نقش خود را ايفا نكرده و امروز با قانوني مواجه هستيم كه كاملا به سود بهره برداري از معادن و یک جانبه است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محيط زيست كشور در ادامه گفت: در حال پیگیری برای اصلاح ماده 24 قانون معادن هستیم؛ جهت اصلاح این ماده قانونی با استانداران نیز مکاتبه کرده ایم که اگر این اصلاحیه صورت گیرد می توان گفت که گام مهمی را برداشته ایم.

وی در انتها درباره قرق های اختصاصی تصریح کرد: این قرق ها ظرفیت های بزرگی هستند که باید در اولویت معاونت منابع طبیعی باشد.

نظرات بینندگان