کد خبر: ۱۲۴۴۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۷

تشکیل شورای فرهنگ عمومی بعد از وقفه شش ماهه با چاشنی مباحث عمرانی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: رویکرد شورای فرهنگ عمومی باید اجتماعی باشد وبه کمک حل مسائل اقتصادی واجتماعی جامعه بشتابد.
 به گزارش شیرازه، یكصد و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی فارس بعد از وقفه‌ ۶ ماهه ، ۲۷ مردادماه با حضور موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور به ریاست آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس ونائب رئیسی استاندار فارس و دبیری مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

البته بیشتر مباحثی که در این جلسه مطرح شد رنگ و بوی عمرانی داشت و سخنان وپیشنهادات وانتقادات حاضرین حول بررسی شیوه توسعه و گسترش راه‌های دسترسی به آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، طراحی شهری جهت احیای بافت‌های تاریخی شیراز و طرح توسعه حرم بیان شد.

نماینده ولی‌فقیه در فارس وامام جمعه شیراز در این جلسه  با تاکید بر لزوم توسعه حرم شاهچراغ (ع) گفت: حرم مطهر مانند بنای تاریخی تخت جمشید نیست که بدون تغییر حفظ شود؛ بلکه باید توسعه یابد و در این توسعه جایگاه تاریخی شیراز در جهان نیز حفظ گردد.

آیت الله دژکام حرم احمدابن موسی (ع) را کانون مذهبی و فرهنگی استان دانست و تصریح کرد: اینجا توسط رهبر معظم انقلاب سومین حرم نامیده شده و این مهم نیاز به ابزاری دارد که باید محقق شود.

وی ادامه داد: من طرح سوال می‌کنم و در این جلسه باید با همفکری به پاسخ این سوال رسید و مدیران استان باید به این تصمیم برسند که عمل آنها درباره حرم مطهر چگونه باید باشد؟

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه بر اساس آمار سالانه ۱۶ میلیون زائر حرم احمدابن موسی (ع) را زیارت می‌کنند، عنوان کرد: این آمار نشان‌دهنده زیارت روزانه ۴۰هزار نفر است و هر روز در حال افزایش است بنابراین باید پیش‌بینی سالانه ۳۰ میلیون نفر درنظر گرفته شود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مبنای پیش‌بینی‌ها باید زوار باشند، با مقایسه توسعه حرم مطهر کریمه اهل بیت در قم و حرم برادرشان در شیراز یاداور شد: تفاوت‌هایی بین شیراز و قم وجود دارد، توسعه قم بعد از انقلاب اسلامی بوده و با توجه به اینکه حرم حضرت معصومه (س) خارج از شهر بوده توسعه خوبی صورت گرفته؛ اما حرم احمدابن موسی (ع) در مرکز شهر قرار گرفته و با وجود اینکه این موضوع حرم مطهر را بااهمیت‌تر می‌کند اما توسعه آن به کندی پیش رفته است.

وی با اشاره به مشکلات رفت و آمد به حرم مطهر و عدم پیش‌بینی‌های لازم خاطرنشان کرد: هدف ما توسعه شیراز است، بنابراین باید اطرف حرم مکان زنده و پویایی باشد، در حالیکه که ساکنان اصلی محله‌های اطراف حرم به محله‌های دیگر رفته و خانه‌های قدیمی را به مستاجرین داده‌اند که اکثرا هم ایرانی نیستند.

دژکام با تاکید بر احیا و نوسازی اطراف حرم شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: باید این نوسازی با اتکا بر هنر و معماری اصیل ایرانی و شیرازی انجام شود، بنابراین این مسئله باید به صورت جدی توسط تصمیم‌گیران مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: لازم است  بررسی شود که چگونه نیازها طوری تامین شود که جایگاه تاریخی و فرهنگی استان در جهان حفظ شود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس شورای فرهنگ عمومی را به بررسی این موضوع موظف دانست و گفت: جلسات شورای فرهنگ عمومی گاهی از مسیر خود منحرف می‌شود که نباید این اتفاق بیفتد.

هیچکس تردید ندارد که اگر بنایی واقعا میراثی و تاریخی است باید حفظ شود
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی نیز در شورای فرهنگ عمومی گفت: توسعه حرم کار یک یادو  مجموعه نیست و به همه مربوط است لذا انتظار داریم همه به آن توجه کنند.

آیت الله دستغیب تاکید کرد: هیچکس تردید ندارد که اگر بنایی واقعا میراثی و تاریخی است باید حفظ شود. خود ما هم نسبت به محفوظ ماندن این بناها اهتمام کامل داریم اما این یک بخش قضیه است. بخش دوم قضیه مربوط به بناهایی است که ثابت نشده اینها میراث فرهنگی باشند. در این قسمت همه باید با هم هماهنگی کنند.

وی تصریح کرد: شرایط این خانه‌های خشت و گلی که بعضا معتاد ها در آن ساکن شدند و در بازدیدها مشاهده شده حتی مراکز فساد و منکرات در بعضی قسمت‌های اطراف به حرم یا بخش های دیگر بافت بودند نیازمند توجه جدی است. باید برای اینها فکری ‌کرد.

آیت الله دستغیب خطاب به جمع پرسید: آیا بناست این خانه‌ها همچنان مانع سر راه باشند؟ یا می شود تکلیف آن‌ها را مشخص کرد؟اگر قرار بود از پنجاه سال پیش با قبل از آن توسعه‌ای صورت نگیرد الان حرم باید به چه صورت مانده باشد؟همین تناسب را باید نسبت به آتیه هم بسنجیم.

وی تاکید کرد: هیچکس اصرار ندارد تک روی کند در مسائلی که مقررات و قوانین آن وجود دارد اما بحث این است که در جهت پیشرفت کار حرکتی داشته باشیم و همه با هم برای یک هدف واحد تلاش کنیم.

دستغیب با بیان اینکه اهل بیت و اولیا خدا همیشه محور وحدت بودند ابراز داشت: باید دقت کنیم طرح توسعه حرم باعث تفرقه نشود.همه باید حول محور مودت اهل بیت جمع شویم و برای این هدف تلاش کنیم.

کیانی معاون اجرایی حرم شاهچراغ (ع) یکی از ایرادات را عدم توسعه راه‌های دسترسی عنوان کرد و گفت: درحال حاضر تعادلی بین تغییرات جمعیتی و توسعه راه‌های دسترسی وجود ندارد.

وی افزود: فضای حرم مطهر برای زائران کافی بوده و تا چند سال دیگر نیاز به توسعه نخواهد داشت و فصای کنونی تاحدودی کفایت می‌کند.

کارکرد شورای فرهنگ عمومی نیاز به آسیب شناسی دارد

استاندار فارس نیز در این جلسه با اشاره به نقش شورای فرهنگ عمومی در عرصه‌های فرهنگی، اظهار کرد: باید سیاست جامعی برای شورای فرهنگ عمومی درنظر گرفته شود. البته این به معنای کاهلی در گذشته نیست اما اعتقاد دارم آسیب شناسی کار کرد شورای فرهنگ عمومی لازم است.

اسماعیل تبادار گفت: ما در صد و سومین جلسه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان را برگزار کردیم و  بیش از  هزار مصوبه در جلسات گذشته داشتیم اکنون در گام اول باید بررسی شود چند درصد از مصوبات جامه عمل پوشیده و در گام  دوم ارزیابی شود که  اثربخشی این مصوبات در عرصه فرهنگ چقدر بوده است؟

در همین راستا پیشنهاد میدهم یک بررسی در مصوبات گذشته انجام شود تا ببینیم چقدر مصوبات انجام شده و اثرگذاری آنها چقدر بوده و چقدر انجام نشده و دلیل انجام ‌نشدن آن‌ها چه بوده است تا بتوانیم برمبنای این بررسی‌ها راه را بهتر و موثرترادامه بدهیم.

وی با اشاره به دستور جلسه در خصوص راه دسترسی به حرم نیز ابراز داشت: حرم کانون فرهنگی مذهبی شهر است و دسترسی به این مرکز بزرگ مذهبی کار درازمدتی طلب می‌کند.اگر اهداف کار را به درستی تبیین کنیم و اولویت های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای کار تعریف شود، می‌توان سندی مشخص کرد که هر مسئولی در حال و آینده این اولویت ها را بداند و طبق آنها عمل کند تا طرح در صورت تغییر مسئولان دچار رکود نشود، بنابراین سند اصلی باید با پرداخت‌ن به ضرورت‌های لازم تدوین شود.

استاندار فارس با بیان اینکه ما هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده در شیراز داریم، متذکر شد: هیچکس بنا ندارد بافت تاریخی را بدون سند جامع از بین ببرد اما بلاتکلیفی ها هم خوب نیست. بهترین راه برای توسعه حرم و تسهیل راه های دسترسی مشخص شدن وضعیت طرح توسعه ۵۷ هکتاری است واز مشاور طرح بخواهیم تکلیف ما را روشن کند؛ اگر ما سندی را برای حرم‌مطهر درنظر گرفته‌ایم که بر اساس آن راه دسترسی به حرم برای زائران تسهیل شود، از آنجا که بافت تاریخی هم اطراف حرم زیاد است راه برای گردشگران هم راحت می‌شود.  دراین منطقه می‌توان دیدگاه گردشگری مذهبی را با نگاه گردشگری تاریخی تلفیق کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای دسترسی به حرم می‌توان طرح‌هایی مانند تعبیه پارکینگ‌ها و گسترش پیاده‌روها را اجرایی کرد.

تبادار در ادامه گفت: امور اجرایی و فنی آستان مقدس باید با درنظر گرفتن شرایط مکانی حرم شاهچراغ (ع) طرح‌های اصولی را اجرا کنند. ما انتظار داشتیم در چنین جلسه ای مسئولین راه و شهرساری هم حضور داشته باشند مجموعه های عمرانی شهر مثل راه و شهرسازی، شورا و شهرداری، میراث فرهنگی  باید در این حوزه با جدیت بیشتری وارد شوند.

امام جمعه شیراز، در پاسخ به صحبت‌های استاندار به ضرورت تدوین یک طرح کلی و جامع و ارسال به مراجع تصمیم‌گیری در تهران مانند شورای عالی شهرسازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد.

رویکرد شورای فرهنگ عمومی باید اجتماعی باشد وبه کمک حل مسائل اقتصادی واجتماعی جامعه بشتابد
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز که مهمان این جلسه بود در دقایق پایانی جلسه بدون اشاره به موضوعات مورد بحث و سایر مسایل فرهنگی فارس به تعریف فرهنگ عمومی برای اعضای شورای فرهنگ عمومی پرداخت و گفت: شورای فرهنگ عمومی در حقیقت یک پارلمان فرهنگی در استان‌ها محسوب می‌شود.شناسنامه فرهنگی یک جامعه در قلمرو فرهنگ عمومی تعریف می‌شود.

سید محمدرضا موالی‌زاده اظهار داشت: کنش‌‌ها و واکنش‌های یک جامعه نسبت به یک موضوع یا مسئله فرهنگ عمومی آن جامعه است و یک رابطه ویژه بین فرهنگ عمومی و فرهنگ وجود دارد و هر موضوع فرهنگ عمومی یک موصوع فرهنگی است که عکس این موضوع عموماً صادق نیست و باید این تمایز در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به حب به اهل بیت (ع) به عنوان یکی از مولفه‌های فرهنگ عمومی، بیان کرد: پیاده‌روی اربعین، عزاداری ایام محرم و جشن عید نوروز از موارد فرهنگ عمومی محسوب می‌شود، یکی دیگر از مولفه‌های فرهنگ عمومی رفتار در انتخابات بعد از انقلاب اسلامی است.

موالی‌زاده ملت ایران را آزاده خواند و افزود: نپذیرفتن ظلم از مولفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی کشور است با استناد به این مولفه‌ها شورای فرهنگ عمومی با ۱۰هزار عضو در حال فعالیت است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: رویکرد شورای فرهنگ عمومی باید اجتماعی باشد وبه کمک حل مسائل اقتصادی واجتماعی جامعه بشتابد.

وی با بیان اینکه ما در مصرف مسرف هستیم، تصریح کرد: باید برای پررنگ تر کردن اصلاح الگوی مصرف چاره بیندیشیم. همچنین فرهنگ سخت‌کوشی در فرهنگ ما دارای سبقه است که نمونه‌های آن را در قنات و فرش‌بافی می‌توان مشاهده کرد.
وی افزود: ما باید استفاده از کالای ایرانی و تولیدات داخلی را یک ارزش بدانیم، ما در برخی موارد مانند تولید پوشاک موفق هستیم و با نمونه خارجی برابری داریم.

موالی زاده با اشاره به سرفصل‌های فرهنگ عمومی، یادآور شد: با تکیه بر سرفصل‌های شورای فرهنگ عمومی باید  فرهنگ عمومی استان را در همه این زمینه ها ارتقا داد.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
0
در اهمیت شورای فرهنگ عمومی همین بس که 6 ماه تعطیل بوده و اتفاقی نیفتاده