کد خبر: ۱۲۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز:

در غرب شیراز با بحران جدی آب روبرو هستیم/ اجرای طرح پایلوت خشک منظری در شیراز

معاون شهردار شیراز گفت: در غرب شیراز با بحران جدی آب مواجه هستیم، این در حالی است که در شرق شیراز به دلیل احداث تصفیه خانه وضعیت آب بهتر است.
در غرب شیراز با بحران جدی آب روبرو هستیم/ اجرای طرح پایلوت خشک منظری در شیراز
به گزارش شیرازه، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز ظهر سه شنبه (30 مرداد) در جمع خبرنگاران به ارائه مطالبی درخصوص عملکرد این سازمان در حوزه مدیریت آب، ایجاد و توسعه زیرساخت های آبیاری فضای سبز و وضعیت فضای سبز شهری پرداخت.

جهانبخش میرزاوند ایجاد زیرساخت‌ های آبیاری فضای سبز شهری را در اولویت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری دانست و گفت: مطالعات جامع مبنای ایجاد و توسعه زیرساخت های آبیاری فضای سبز شهری خواهد بود و نه سلیقه ای؛ در این راستا از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود استفاده خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 108 حلقه چاه در مدار است، بیان کرد: برای آبیاری کردن درختان، آب به طور مستقیم از عمق زمین به سطح زمین پمپاژ می شود.

هیچ کدام از روش های آبیاری فضای سبز شیراز طراحی مناسب و صحیحی ندارند
معاون شهردار شیراز با اظهار اینکه هیچ کدام از روش های آبیاری فضای سبز شیراز طراحی مناسب و صحیحی ندارند، افزود: تقریبا همه (99 درصد) فضاهای سبز شهری از چاه هایی با عمق 80 تا 300 متری آبیاری می شوند.

میرزاوند با بیان اینکه آبیاری فضای سبز شهری هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل کرده که در این صورت اگر چاهی اشکال پیدا کند حدود دو هفته زمان می برد تا دوباره به چرخه آبیاری برگردد.

وی تصریح کرد: درختانی که سالها پیش با کمترین هزینه کاشته شده اند به مرور زمان و با قدیمی شدنشان نیاز به آبیاری بیشتری پیدا کرده اند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز اعلام کرد: از سالهای گذشته تاکنون دو سفره سطحی و عمیق در شیراز وجود داشته که سفره های سطحی بطور کامل از بین رفته اند، سفره های عمیق هم وضعیت مناسبی ندارند و رو به اتمام هستند.

وی با اظهار اینکه تغذیه خاک های این کلان شهر تحت تاثیر بحران آب قرار گرفته، گفت: سالیان زیادی است که شیراز از نعمت نزول بارش های آسمانی بهره ای نداشته که این موضوع به خشک شدن خاک کمک می کند و به دلیل اینکه خاک های خشک قدرت نگهداری آب ورودی را ندارند، سفره های عمیق آب با کاهش شدید روبرو شده است.

چاه های آبی به دلیل شبکه جمع آوری فاضلاب منسوخ شده اند
میرزاوند در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در گذشته باغستان ها و کوچه های سبز شیراز بسیار زیاد بودند، پس از بارش نزولات آسمانی خاک ها مرطوب می شدند، آب ها به سفره های زیرزمینی منتقل می شدند و چاه ها و فاضلاب ها بصورت جذبی بودند.

وی در ادامه بیان کرد: مدت زیادی است که به دلیل شبکه جمع آوری فاضلاب، بیشتر چاه های جذبی منسوخ شده اند.

میرزاوند افزود: تمامی راه های ماندن رطوبت در خاک با تبدیل بسیاری از معابر، مزارع و پارک ها به ساختمان و آسفالت شدن خیابان ها بسته شده است.

اجرای طرح اتصال چاه های شیراز در قالب رینگ
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اظهار اینکه در نظر داریم طرح اتصال چاه های شیراز در قالب رینگ اجرا شود، درخصوص هزینه تعمیر و نگهداری چاه گفت: صرفه جویی، ارزان تر شدن هزینه تعمیر و نگهداری چاه و استفاده از آب های به هدر رفته فاضلاب از مزایای اجرای این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته شیراز با هفت دروازه محصور بود اما امروزه با گسترش روزافزون شهر مواجه هستیم که هر چه شهر وسیع تر می شود فضای سبز هم افزایش خواهد داشت و به همین موازات هزینه نگهداری این فضاهای سبز شهری با افزایش روزانه مواجه خواهد بود.

معاون شهردار شیراز درخصوص بحران آب در مناطق شیراز گفت: در غرب شیراز با بحران جدی آب مواجه هستیم، این در حالی است که در شرق شیراز به دلیل احداث تصفیه خانه وضعیت آب بهتر است.

حفظ باغات قصرالدشت واجب تر از نان شب/ ممنوعیت کاشت چمن
میرزاوند درباره باغات قصرالدشت شیراز تاکید داشت: از همه چیز مهمتر و از نان شب واجب تر حفظ باغات قصرالدشت است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از قنات ها را احیا و لایروبی کرده ایم اما با این حال حدود 90 درصد آنها خشک شده است، افزود: در آینده مشکلی برای آبیاری فضای سبز شهری در کلان شهر شیراز نخواهیم داشت و باید همه شهرها به سمت آبیاری فضای سبز و درختان خود با فاضلاب تصفیه شده بروند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز درخصوص چمن کاری در شیراز گفت: پیرو بخشنامه ای که به تمامی شهرداران ابلاغ شده است باید از کاشت چمن در فضاهای سبزی که در آینده احداث می شوند خودداری شود.

جمع آوری چمن از میدان معلم تا بلوار احسان/ اجرای طرح پایلوت خشک منظری در شیراز
میرزاوند در ادامه از جمع آوری چمن ها از ابتدای میدان معلم تا بلوار احسان تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: طرح پایلوت خشک منظری در شیراز را در دستور کار داریم؛ در این طرح از گیاهان پوششی برای فضای سبز شهری استفاده خواهیم کرد.

نظرات بینندگان